|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Nima_Blade |
Hej har nyss köpt en 328 e36 den va redan chippad hos sthlm tuning eller nåt sont o har ett sport avgassystem so undrade vad mer kan man göra med den fast den moste fortfarande klara besiktningen... allt utom turbo o kompressor tack ; ) föresten gör det nåt mera hk om man byter ut luffilteret?till sport elelr öpet?kan ni skriva allt man kan göra med den o vart jag får tag po delarna tack!!! B.M.W: Be My Wife ; ) |
|
Att byta luftfilter ger oftast mycket liten eller ingen effektökning. Tillverkarna är dock snabba på att lova uppåt 10 hk extra för ett sportluftfilter men det är sällan de kan stå för det. Ett sportluftfilter av öppet slag gör ju så att motorn låter betydligt härligare vid gaspådrag. Det i sig kan ju vara en anledning till att köpa öppet filter även om inte effekten ökar. Dock så är det ju viktigt med en vettig avskärmning annars tappar man effekt när filtret suger i sig varmluft. Man skall också lägga på minnet att ett öppet filter släpper in mer smuts i motorn vilket knappast är bra över ett längre perspektiv. Öppna filter finna att köpa på varje bildelssite på nätet. |
|
| Länk | |
|
extraktor gör en hel del |
|
|
Kellners hade förmånliga satser ifall dom verkligen ger så mycket som dom lovar. Har någon testat? /// Kristian |
|
Nima_Blade |
ok hittils om jag fatar rät är att det enda jag kan göra mera med den är (extraktor) ok. 1.vart kan man få tag po den. 2.kostar? 3.hur monga hp ektra? ska se om det är värt det hehe ; ) MVH Nima_blade |
Nima_Blade |
föresten glömde fråga om är det svårt att säta dit den eller är det nåt man ska byta skellv? svårt? om man inte kan byta skelv so hur mycket skulle det kosta att ge till ett verksatd o dem skulle nyta ut? och är det verkligen det enda alternativet jag har? bara en extraktor? MVH Nima_blade |
|
nä, du kan ju tex köra med vassare kammar. Mappning rekomenderas dock efter bytet för att du ska få ut så mycket hk som möjligt, det SKALL göras rättare sagt. ps: extraktor är bolt-on typ så d skall inte va svårt. men kan du inget om mek så ska du iaf inte ge dig på det själv. Annars e d bara ta o skruva (nästan) ;) /// Bimmarkomanen |
|
Nima_Blade |
OK TACK MR. Bimmer330ci men komer det klara av besiktningen då efter allt? vassare kammar kostar? mapning kostar? och extraktor vart sitter den? o hur ska man skruva den typ? MVH Nima_Blade |
Nima_Blade |
föresten utom att hur mycket vassare kammar o mapning kostar vart får man tag po dessa delar o hur monga hp ger det ektra per styck? ska se om det är värt det ; ) MVH Nima_Blade B:M:W Be Me Wife |
|
får inte ha en effektökning över 20% (OBS har jag för mig!! kan ha fel) trimkammar ger mellan 10-15 % i bästa fall, extraktor kan ge runt 5%, så mappar du bilen efter båda byten kommer du kanske nå gränsen iaf o avgasvärdena stiger så klart. kan bli problem med besiktningen. Nu till den tråkiga biten, allt kommer hamna på ungefär (dvs kammar, extraktorrör och mappning) 20 feta lappar :( Men du kan själv höra med tex motornord, snacka med dom ang kammarna o annat.. /// Bimmarkomanen |
|
|
Du är väl medveten om vad 325/525 insuget gör på en 2,8? Om inte så sök här på forumet. /// Kristian |
|
Nima_Blade |
ja kristian men har hört det är värsta projektet o man tapar botten vridet so tror inte det är bra jag menar hur mycket snabare blir det 0-100? i so fall... Nima_Blade |
Nima_Blade |
förest sog annaons en sida i tradera undrade om non vet om denna vara om det är sant som han säger o är bra? i so fall vart kan man få tag i sont? låter enkelet o billigt!!! Länk Blade |
|
nej! dvs S*itsnack! runt 1000kr/hk får du betala om du vill ha riktig effekthöjning amigo.. d e så med bmw bilar tyvärr. d e därför jag håller på o velar när d gäller min. /// Bimmarkomanen |
|
Nima_Blade |
hahahha ok ja du min ska vila under vinter med.. so har du inte chippat din 330? ens... Blade |
|
Chippning på en BMW gör inte speciellt mycket. Förutom att flytta varvstoppet. De jag tycker du ska göra är att byta till 325:an insug. Klart mest HK för minst pengar. Visst du kanske förlorar bottenvridet men en BMW 6:a ska man ju varva. De är ju de som är tjusningen med 6:orna. ///Micke |
|
|
Jag har bytt till 2,5 insuget på min 528 och under 2000rpm så förlorar man lite men efter 4000rpm så går den betydligt bättre. Nästan all trimming som ökar på toppeffekten så flyttar effekt kurvan uppåt = mindre effekt på låg varv (tex extraktor grenrör och vassare kammar) /// Kristian |
|
|
Hej, kammar och extraktrorgrenrör, kolla www.enem.se mvH/JC |
|
|
nima_blade: nopp har inte gjort d, tror inte på d där riktigt om jag ska va ärlig. d e min åsikt iaf.. /// Bimmarkomanen |
|
Nima_Blade |
ja men om jag byter ut 325:ans insug komer elllr exktraktor o sont komer den klara besiktinigen ? o vem kan fiksa son åt mig för jag kan inte so mycket sklev : ( ? vart köper man o till vem kan man ge jag bor i sthlm kista närmast ; ) Blade |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.