AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.842

Vilken ska man köpa

Sida 2 av 3
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Alltså bmw är tungre än volvo så då jobbar motorn mer för att kunna dra bilen, och det bidrar med att ju mer motorn arbetar ju mer dricker den, sen beror det på hur man kör..

alltså bmw har inte helt stått still men 5000mill på snart 8 år...det är väl lite,,,kolla noga på delarna och hur bilen mår allmänt...gärna ett M-test fall du bestämmer dig för bmw...

Samt om du har ägt en s60 t5 förr då kommer du inte att trivas i en s60 170h, samt varför sålde du den och ska gå tillbaka till s60 !?

BMW - Bil Med Wingar
Diva
Bilen blev smälld det var därför
De inte så att ja behöver en ultra sanbb bil, men ja ve tatt bmw drar mindre än volvon
Självklart har du rätt oavsett bil så ska man m testa den

Jag lägger min röst på BMW:n. Kanske inte en raket men den har bra mkt mer körglädje än Volvon.....

De 300 kr som skiljer sig i försäkring tjänar du på att BMW:n drar mindre :)

Borde man tveka här ?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Har ägt en S60 D5 2002. Kan säga att jag gillade min S60. Den var rapp och köregenskaperna var helt okej men med 235x40x18 och volvos sportchassi (fabr. mont) så var den i stötigaste laget i stan. Den hade inte det lilla extra som BMW-bilarna har samt att den var för anonym. Därför sålde jag den och gick tillbaka till BMW. Det som talar mot BMW:n om man spenderar mycket tid i bilen är ljudsystemet. Jag lyckas aldrig vänja mig vid det usla ljudet som Hifi-paketet lämnar ifrån sig. Det är verkligen under all kritik. Sen så saknar S60in du pratar om lite utav den viktiga utrustningen som jag lärt mig att man inte kan leva utan och det är xenon och regnsensor.

Jag tycker att BMW:n är det bättre och roligare valet efter att ha ägt båda bilarna. Hade du dock jämfört en E39 med en S60 T5 Summum från 2005 och framåt så hade valet varit svårare...

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Diva
sant me då är volvon 2005 o bmw vi pratar om nu 99 det skiljer 6 år
Håller md dig ljudet i bmw:n är inte lika bra som volvon
Xenon kan man ju köpa på ebay för en billig peng.
Dom 300 kronorna försäkringen kostar tjäner man lätt in som du säger på bensin.
Efter att ha smällt i en bil o klarat sig så börjar man tänka efter om man behöver en så snabb bill nu när man ska ha familj oxå.

De annorlunda motorljud i bilarna det måste sägas.
Bmw:n låter skönare men sätter man på ett öppet filter så finns de inte många bmw som kommer i närheten av volvon.
På nått sätt känns det lyxigare att åka i 523 an än i s60:n mpste ja säga o då har jag alltid varit en volvo fantast

Har kört både S60 och 523.. tmligen olika karaktär på bilarna.. S60 känns i mitt tycke som sportigare.. Tycker designen är riktigt lyckad, speciellt med 18" nebula- men smaken är som baken..
90k för en 170hk S60 låter billigt! Kolla med bilpriser..

Diva
jo ja vet volvon ser bra ut i 18 tummare , men dte gör bmw oxå
Ja klagade absolut aldrig på min t5 men då äre ju 250 hästar på den

52
447
528:n
528i -96
120t för en BMW med 5t mil är kanske okej. Men bilmodellen börjar bli lite gammal så efter 5t mil till så kan man sälja den för 38t... Andrahandsvärdet på den bilen kommer att bli katastrofalt tror jag. S60 är lättare att sälja. fast en BMW 523 är tio ggr roligare och känns mycket lyxigare än en trist S60...

Svårt val. Ville jag haft en 523 så skulle jag hellre köpt en som gått lite mer och sparat 50-70t. Tycker att allt över 100t för en gammal BMW 5 serie känns dyrt då dom i princip är osäljbara som begagnade. Finns nästan ingen som får vad dom är nöjda med efter en BMW affär! Volvo är lätt att sälja däremot men fy.....
Diva
nja volvo är inte så lätta att sälja då det finns så otroligtmånga av dom
Det tål ju att funderas på det är klart

Diva
när man kollar lite snabbt så kostar en 523 på 10-11000 mil allt från 100000 till 130000 kr så där har du lite fel om priset

Hey, bara så ni vet så kostar den dyraste 523 på blocket 165 000 med 6000 mil på mätarn...så jag tycker 120 e ett helt ok pris...man får ju mkt bil för dom pengarna väl..och den lär ju lukta nyskick !
Diva
Har pratat med BMW ägaren nu det finns en liten buckla som hon fixar till samt lackering av bagagelucka pga lite repor efter tvätt.
Lutar åt bmw faktiskt, vist 99 men det känns som KVALITE mkt rubustare bil.
I volvon känns det lite plastigt o på nått sätt inte så starkt material i inredningen.

Det jag tänkt med bmw är m-fron o m-spegalr samt tonade rutor, har redan 17 fälgar till den.
Så nån som vet vart man kan tona rutor till en vettig peng?

Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Har själv stått mellan valet mellan Volvo o BMW och måste säga att jag struntar i vad som står i papper o tidningar. Finns inget som säger att BMW är en bättre bil. Att säga att Volvo är sportigare tycker jag att det känns som en dopad idrottare; när allt kommer till krita finns det ingen "vanlig" tillverkare som ger dig mer känsla i kombination styrnig/motor/växellåda. Man vet alltid vad bilen håller på med, Det känns i magen. Får alltid ett leende i rondeller. Visst, det kanske finns bilar som klarar den snabbare men inte med den känslan av kontroll.

Vad gäller inredning så är det naturligtvis en smaksak men jag har haft en 523 E39 som efter 7 år och 14 000 mil inte har ett skrammel någonstans. Slå det Volvo.

Sammanfattning:

Hjärna: Volvo (värdeminskning mm)
Hjärta: BMW (se ovan)
Själv så tycker jag att framhjulsdrift i kurvor är det klart bästa.
Värdeminskningen på en volvo är löjligt stor. Vilken volvo från 99 kostar 120 000? har inte träffat på nån.

Har haft s60 o det skrammlar o har sig OCH JAG HATAR DET.
Bmw är nog det smartaste allternativet

En Bmw eller?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har man bara studerat BMW med nyfikenhet utan att äga en och lyssnat på äldres prat om hur dyrt det är(läs jantelag) kan jag förstå där du står Diva. Köp bilen och kör den 500 mil. Det är först då du fattar vad ordet Kvalite innebär att få uppleva. Om du inte gillar bilen efter det kan du alltid sälja den men jag antar att du komemr åka 2-3 år som supernöjd. När du åkt 500 mil börja då fundera på modifieringar annars missar du första känslan av 5an 1996-2003 som är BMWs bäst byggda bil. Nyare har sämre "kvalitet".
Mvh
Asken
No
160
Nobby
523i -96
Ville bara säga att båda bilarna väger ungefär lika mycket, e39:an upplevs ofta som tung pga den tröga styrningen (underbar på motorväg, inte så kul vid parkering) och låga ljudnivån. Sedan så är den också storleken större än s60:n. När det gäller kostnader att äga så är det ingen större skillnad, myten om att det är så dyrt att äga en BMW stämmer inte. E39 har ju några år på nacken designmässigt, men jämfört med s60:n med sin stora buckla i sidan (Vad tänkte dom där?) så är den ju en skönhet.
När det gäller fram eller bakhjulsdrivet så förstår jag inte hur någon kan föredra framhjulsdrift. På slingriga småvägar så är det en grym känsla att balansera bilen på bakvagnen och känna att bilen styr precis dit man vill.
Det blir lite färgade åsikter men det är vad man får om man ställer sådana frågor i ett BMW forum :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Gillar man framhjulsdrift ska man välja volvon, men för oss som gillar att KÖRA BIL är det BMW och bakhjulsdrift som gäller!!

Du måste ställa dig frågan vad som är viktigast, ekonomi eller nöje?

Men frågan är om Volvon i detta exempel kommer att bli speciellt billigare summa sumarum och då blir ju valet ännu lättare!

Diva, man har aldrig råd att gå miste om körglädje om du har råd att köpa den!!

Ett tillägg bara: Volvo är helt överlägsen då det gäller rostmotstånd. Vet att man hade vissa problem med s40/v40 men s60 /s80 o V70 är nog de bästa bilarna vad gäller rostfrihet. En viktig faktor i vinterland..

Diva här med annat användarnamn.

Jodet är ju olika karaktär på fram o bak hjulsdrivna vilar
Jag tycke re39 är väldigt snygg o lyckad design mässigt
Det är även s60:n måste ja säga.

Som jag sa innan så känns bmw:n som mer kvalite, hållbar
Sen så vill ju tjejen oxå ha BMW:n :-p

Försäkringsmässigt så äre inte så stor skillnad men det sparar man in på bensinen tror jag.
Så just nu lutar det åt min FÖRSTa bmw :-p

En Bmw eller?
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
måste bara lägga mig i lite o tycka till lite om designen på s60 , i mina ögon ser det ut som en hoptyckt s80 av förra modellen som inte är speciellt lyckad den heller, sen ser den ju kvaddad ut från sidan med som någon skrev innan, sen bakifrån ser den så ledsen o bekymrad ut med dom där baklykorna :-) sen tror jag aldrig en framhjulsdriven bil får den körglädje som en bakhjulsdriven bmw...

självklart bmw :-):-)

Lelle
BMWCS 03900
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.