AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.841

Vilken ska man köpa

Sida 1 av 3
Diva
Tjena morrs på er.
Står i valet o kvalet mellan
s60 170 hästar o en Bmw 523-99
Bmw har ju skönare vrid . Denna har xenon klimator på båda sidorna men inga sportstolar.
den kändes hårdare o mer tyst än volvon.

Volvon har bättre stolar o styrnignen känns lättare måste ja säga.
Bilarna känns ju lika snabba men de mer vrid i bmw:n

Just denna 523 har rullat 5000 mil o ja får den för 120 000
De tjejens moster som säljer den o de bara hon som haft den.
Vad ska man tänka på när de gäller 523 or
Service? hur ofta ska man serva o så
Har läst begguiden hör men undrar om nån har att tillägga nått

BMW:n låter som ett riktigt fynd. 5000 mil och knappt inkörd av lilla moster. Köp, köp! Inget att tillägga guiden är bra där hittar du allt. Om du inte gillar designen på BMW:n så kan du eftermontera delar av M-paketet (M-sportpaket II), för att råda bot på detta. E39 i standardutförande är lite smågubbig som en gubbbrynja och en mellanöl. ;) Men med sportpaket en av sedanvärldens tuffaste bilar. Köp en jag har en själv. :)
Diva
Hur äre me bensinförbrukning o så?
Jo Ja vet att 5 serien me m paket är snyggt, har många ggr velat ha just dena kaross me m paketiallfall fronten

Bensinförbrukningen är riktigt bra på 99 och framåt för då kom M52TU dubbelvanos spisen samt en massa andra bra att ha uppdateringar. Jag snittar min på 8.7 enligt färddatorn blandad körning trots M-Sport II med dom breda sulorna. Vintertid så drar den mer på grund av korta körningar runt 9.0. Landsväg så är rekordet 7.6 med då inte över 120 mätarfart, *host*. Men det hör dock inte till vanligheterna då den kan lätt springa över litern blandat om du på allvar utforskar durkens hållfasthet. ;)
Diva
jo de blir nog så att man köper den. har ju alltid gilalt denna kaross

tycker inte det finns så mkt att fundera på här :)
nu stog det inte hur mkt vovlon hade rullat och pris men bmw:n har ju knappt gått nått och du vet ju hur det är körd mm. tycker det låter som ett mycket bra köp!
Diva
volvon kostar 90000 o har rullat 11000 mil även den är körd av ett äldre par som ja känner.

Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Bmw:n hade varit det självklara valet för mig om jag stått inför ditt val.
Diva
Jo det lutar nog åt BMW:n måste jag säga.
Får sätta dit M speglar o ett öppet filter för att det ska låte lite mer o nått annat avgas sen är den som ja vill ha den :-p

Om jag förstått rätt så är 523 en uppgraderad 520??Stämmer det?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Volvon har gått det dubbla som BMW o Volvo känns som en gubb bil...

Lägger mitt röst på BMW!

BMW - Beroende Med Wilja!
523 är en nergraderad 525 om man skall utrycka sig på ditt sätt. ;) Det sitter en 2.5 liters motor i den som är potentare än vad BMW angav av marknadsjäl när det bagav sig. Den har visst blivit uppmätt till 185hk av Teknikens Värld. Du lär antagligen inte bli besviken med prestandan, i alla fall om du nu inte var ute efter en raket förståss för då V8 som gäller. 523 är den "lagom" E39:an så att säga. Prisad av Svensk motorpress antagligen just för att den var så lagom. ;) En tyst och skön bil är det i alla fall...
Diva
Nja s60 är ingen gubbil
Den känns mer sportigare måste jag säga.
Jora 523 går bra det gör den , men man kanske inte ska jämföra den me s60 kanske snarare s80?
Det som talar för bmw är just milen o priset samt att den känns bra att köra.
Servon va enklare på volvon måste ja säga

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Du kan väl inte jämföra 523:an med en s80?
s40=3-serien
s60=5-serien
s80=7-serien....tycker jag iallafall...rätta mig om jag har fel

Frasse
Diva
ingen aning har inte ägt bmw förut precis så jag vet ej

Hat provkört båda bilarna.
Tycker Volvon känns lite rappar i 1 o 2 växel
Men vritet i bmw är ju skänare, den reagerar bätte när man gasar

Visserligen är 5000mil extremt lite, men 120KSEK för en 523 från 99 känns i saftigaste laget tycker jag. Kolla bilpriser.se för värdering.

Diva
Japp har kollat o dom ligger på ca 150000 160000 me samma miltal

Kolla även däckens skick och när servicen infaller. Om det är en inspektion två som står på tur och däcken är slut så kan det landa på närmare 10 000 om det vill sig illa.
Fast det är väl inte så stor risk att det är dags ännu för insp två ser jag nu med 5000 mil. ;)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
5 serien ska tveklöst jämföras med S80, då dom har nära på samma vikter samt mått. Det är de större familjebilarna, och det är serie samt S80!

Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Måste hålla med ( Diva ) har ägt s60 förr och bmw 523, nu har jag en 525i..jag tycker att Volvo rullade lättare än vad 523 gör, 523 är en tung bil med 170 hästar..vill du ha lite drag i den så rekommenderar jag antingen trim eller liknande...

Volvo har skönare säten, den är säkrare bil ( enligt mig ) och servon är mycket lättare och en framhjuls driven bil...men den faller på isolering, och kör egenskaper..samt vissa fel ska du akta dig för...men det finns fel på bmw också ju...så det är upp till dig och känna efter...

Bmw är skönare att köra, dyrare att äga , både försäkring och drift än s60...
s60 är en pålitligt bil som rullar långt mer än 11.000mil...så oroa dig inte

sedan så bör man tänka en bmw 523, årsm.99 som rullat 5000mil, undrar hur det är med delarna...enligt många så lyder det, att användar man inte bilen som den ska så kan vissa delar må dåligt...jämfört med en s60 som är körd som den skall och kanske servad genom 11.000mil är inga problem...

BMW - Bil Med Wingar
Diva
Jo ja har ägt en s60 t5 så ja vet hur säterna är, men jag har problem med som säterna dom funkar itne riktigt för mig.
Att trimma en bil som inte har turbo är inte så lätt eller kostnadseffektivt.
Bmw har blivit kört till jobbet o hem några ggr i veckan så den har ju inte bara stått stilla s¨där.

Vad jag vet så drar 523 mindre än en volvo me 170 hästar.
Ja kör oftast landsväg ,det är väll ca 6 mil varje dag.
försäkring så kommer det kosta nästan 300 kr mer för bmw

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.