AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.076

Årets "hastighetsvecka" 9 - 15 oktober med fartövervakning från polisen.

Sida 3 av 3
En miljon i böter på tre dagar enligt Aftonbladet Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kul att Aftonbladet lyckats hitta dom i Sthlm iaf. Personligen hade jag förväntat mig en betydligt större insatt än den jag har sett på gatorna den här veckan.

Riktigt pinsamt att killen måste fråga om att få blåsa i inslaget. Det höjer ju knappast acceptansen för hastighetskontroller hos allmänheten.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
JAg har kört 101 mil motorväg sedan i går morse och såg en laserkontroll söder om Jönköping idag.

Har haft farthållaren på 120 km/h och blivit omkörd av betydligt färre bilar än vanligt i den hastigheten, så åtminstonde denna vecka är tempot lägre på motorvägarna.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En miljon i böter på 3 dagar.... oj... det blir minst nästanpå bortåt 150 'fartdårar' per dag det. Oerhört effektiv poliskår vi har!

/// Gunnar E.
Paap Reeder
Mats!

120 i mätarfart är nog inte mer än 113-116 kmh i verklig "laserfart". Med "rabatten" i motorvägstrafik slipper du förbi ...

Visst är det väl vv listor som gäller att det går till åklagare först vid 151 kmh. Tidningar och annorstädes talas det om 140 kmh???

Man kan således sätta tempomaten på 157 kmh ... för man vill ju inte missa kortet.
Att torska på 140 är ju helt bortkastat. Lika dyrt och man kommer ju inge vart.

MVH /// Paap R

Såg en polisbil i bilkön idag! Tror inte att han kunde klocka ngn för mer än 5 km/h. Snart blir det kallt. Då får de flytta in på det gosiga kontoret istället.

“Anything can happen in life, especially nothing.”
Ci
531
CiM
325ciM-04
värst vad lite "buuu" har skrämt slag på människor. men det hjälper, nämligen inget blodbad idag heller. hhhmmmm
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Såg idag kustbussen som går i blekinge stå vid sidan om pappa blå och såg nedstämd ut.. Detta var vid infartsleden i Karlskrona, ett ställe där polisen ofta står och plockar folk. En liten stund senare stod 2 taxis på rad.. Vägen går över en knatt och sen nerförsbacke in till stan kan man säga.. lurigt, men välkänt!

Tycker däremot som vissa andra att de lägger för stor vikt på hastigheten, borde prioritera lite mer nykterhet enligt min mening! Har bara fått blåsa en gång på 7 år..

Diesel-räsern
/Rickard
Paap Reeder
...tarzan!
Vad är ett knatt? Finns det på andra ställen än i Blekinge? Är det farligt?, ätligt? eller ärftligt?

MVH /// Paap R

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Offtopic som gatan men tyckte den här var lite kul

Länk

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
vad har han rökt?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Paap: en knatt är ett krön.. man åker över ett krön alltså.. man åker över knatten..

Vet faktiskt inte var jag fått det ifrån, men mest troligt från småland faktiskt, där jag kommer ifrån från början..

Diesel-räsern
/Rickard
Pi
8
Piller
BMW Z4 3,5i -12
"Knatt" är i vilket fall inget ord som förekommit under min uppväxt i Blekinge. Så troligtvis rör det sig alltså om ett småländskt ord alternativt ett talfel. Själv trodde jag tarzan råkat ut för nåt knas med tangenbordet. Nu har jag lagt till knatt i mitt ordföråd. Tackar för det! Ska använda det massor fr.o.m. nu

Gällande den ökande polisövervakningen denna vecka har jag noterat en betydligt högre utnyttjandefrekvens av civila polisbilar. Gäller alltså att vara extra uppmärksam med vilka fordon som passeras under omkörning.

Förövrigt noteras via initierade källor att älgjakten inverkat menligt på antalet tillgängliga poliser den här veckan. Citat: "Poliser är också jägare"

Själv skulle jag vilja se Leif GW Persson stå ute med lasern och skriva böter. Nu är han i och för sig inte polis, men ändå. Som ett guest appearance för att skapa lite goodwill till polisen.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag ser hellre Gunwald Larsson vid vägkanten. Då blir det slut med småbuset på vägarna =)

Paap Reeder
... lyssnar med ena örat på insamlingen "Världens barn".

Tänk om de 400 mille till fartkamror som räddar 30 liv i sverige skulle ges till världens barn??

100 000 räddade liv? Cirka?. Mat till 500 000?. Sedan skulle dom kunna flytta hit som ersättning för de 30 som strukit med i trafiken ... och arbeta åt oss så vi fick njuta av vår höga medelålder fullt ut. I U-länderna är ju medelåldern bara en 1/3-del av vår.

Kanske en ogenomförbar idé. Vad vet jag?

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... man skulle kunna skicka fortkörningsböterna till Världens barn ... och behålla kortet.
Tar dom kortet kan man ju inte köra in mer pengar till Världens barn!
Genialt ... nickt whar?

MVH /// Paap R

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Ang förra veckan så lyckades jag med konstycket att rulla in i 3 st nykterhetskontroller på ca 2h i Stockholm i Tordags. Det innebär att jag har åkt in i 4 nykterhets kontroller sedan jag tog kortet för ca 7år sedan
Lyckades rulla förbi min andra fartkamera inom loppet av 10 månader...
84 på 70 väg. 1000 kr blev och nu ska jag bara hitta på nån bra ursäkt till mitt nekande för att skjuta upp det hela så långt det går.
Det var med jobb-bilen men tyvärr så blev min arbetsgivare stirrig när dom började och ringa och fråga vem som körde bilen. Tanken var att han inte skulle tala om vem som körde bilen för att se vad som händer. Men efter att först inte ha svarat på deras brev och sen svarat nej när påminnelsebrevet kom så fegade karln ur...

Saken är den att om man jämför med den från i vintras vilket var på natten där bilden var jättetydlig på föraren dvs mig så är denna bild som är tagen på dagen inte alls lika tydlig. Så har man tid och ork så skulle jag nog kunna hävda att det inte är jag på bilden. Helt 100 på att det är jag på bilden kan man faktiskt inte vara.

Keep Your Distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.