AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.590

95oktan eller 98

Sida 1 av 2
_r
72
_robban_
e39 528 -98
stog i morse vid macken och började tänka(vilket inte är vanligt för mig).
har hört att man får lägre förbrukning och högre effekt om man tankar 98 i stället för 95 som jag vanligtvis tankar! så då tänkte jag pröva det istället men tänkte(igen) att det är väl bäst å höra sig för lite här vad "proffsen" tycker! jag vet ju inte hur vad en m40 motor tycker om sån bensin? någon som har provat? nått man lär ställa om? bara lite msåfunderingar som jag tycker ni borde ha svar på!
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Det enda skillnaden du kommer märka är det större hålet i plånboken ;)
Am
569
Ambush
540i/6-94
Njae det är väl inte sant va?! Dock så verkar ju resultaten vara ganska individuella men har Du tur så går bilen bättre med 98 oktan samtidigt som bensinförbrukningen sänks något vilket kompenserar det högre literpriset. Så dyrt är det ju inte att prova en eller två tankar och mäta förbrukningen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom den motorn inte har knacksensorer kommer du inte att få någon märkbar förbättring med 98 oktan, så till vida att den inte redan går dåligt på 95 oktan och spikar pga för lågt oktantal.

Dvs. går bilen bra med 95 oktan, tjänar du inget på det högre oktantalet i 98oktanig bensin. Spikar däremot bilen med 95 oktan bör du tanka 98 oktan för att undvika motorskador.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
_r
72
_robban_
e39 528 -98
ja men då tar jag å provar nästa gång jag tankar så berättar jag hur de gick!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Som sagt har du ingen vinst utan knacksensor om motorn är i normalt skick.

//
Länk
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Jag kör på 98 i E39an och 95 i E34an...
98 i alla bilar, 2st 6-cyl och 2st boxer 4:or.

Använd sökfunktionen för nyttiga tips i oktanfrågan.
_r
72
_robban_
e39 528 -98
men så länge att det inte är till skada för motorn så får jag nog prova. de lär ju vara enda sättet å få reda om det lönar sig eller inte!
Du kan hitta minst ett par långa trådar i exakt samma ämne om du känner för en fördjupning och med multipla förklaringar på det som t.ex Johan skriver ovan.

FP
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
I Sverige tankar jag 95 oktan, men när jag åker till gamla östländer så tankar jag 98-100 oktan.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
1,01 ligger min förb. på med 95
0,98 ligger ja på med 98
0,94 med v power
ganska tung fot
Lite för små skillnader för att ge " statistiskt säkerställda resultat" som det brukar heta...) Man får köra flera omgångar med de olika bränslesorterna och i "båda riktningarna" som det brukar heta för att eliminera påverkan av vind osv. Tyvärr brukar trafikintensitet, temperatur och en del annat som man inte kan påverka göra större påverkan ovanstående skillnader. Det enda "säkra" sättet är att köra i bänk (rullande landsväg) under kontrollerade former vid ett och samma tillfälle och mata motorn med olika bränsle i små omgångar och läsa av resultatet i realtid osv.
Skillnaden mellan vanlig 98 och v-power 98 borde vara +/- noll i förbrukning.

FP
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
v-power är 99oktan, brukar köra 5-6mil in på reserven för att bli av med den lägre oktanhaltiga bensinen innan ja tankar annan, har testat med 2 tankar i rad av 98 å vpower för att få fram resultat, men kan ha varit mer blåst när ja körde på 98 än med vpower
Pendlade Klippan - Uppsala 2 gånger i veckan för många år sedan. Körde företagets Volvo 745 med automatlåda. Denna bil drog så mycket mer bensin om jag tankade 95 oktan att det lönade sig att köra på 98.

Testade V-Power för första gången på bilen för några veckor sedan, kändes ungefär som samma skillnad som mellan en riktigt het sommardag och senare på kvällen när temperaturen sjunkit och luften binder mer syre. Lustigt nog låter den mer med V Power än Preem 98 oktan. Har visserligen bara testat en tank, men då det tar ca. 2 veckor för mig att tömma tanken och jag upplevde samma hetsiga temperament på motorn varje dag under denna tid kan man nog bortse från luft och temp förändringar.

På min mc med förgasare märkte jag ingen som helst skillnad på draget, men den lät mer. Fast då trodde jag bara det var inbillning, men nu när jag tycker att bilen reagerade på samma sätt så blir jag mer övertygad över att det är så.

/Fredrik
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
v-power avgaser luktar annorlunda
V-power har olika oktanhalt i olika länder, 100 oktan i Tyskland och 97 oktan i Danmark t.ex är några skillnader som jag noterat. Jag har för mig att det var 98 oktan i Sverige tidigare, har bara testat en gång, men jag kan ha fel och möjligt att det har ändrats. När man läser på Shells webbsidor vilket givetvis är lite partiska uppgifter, ser man hur de noga undviker att lova "för mycket", (din bil "kan" få mera kraft osv...) Kopplingen till Ferrari och stegrande hästar osv är nästan lite patetisk, klart att de får bra feedback från en bil och motortillverkare som sponsras av Shell med ofantliga summor..
Tillsatser i soppan kan kanske märkas på avgaslukten, precis som det gör på t.ex citydiesel som närmast luktar klor som i värsta simhallen. Att tillsatserna i sig skulle innebära nån revolution för just effekt eller förbrukning är tveksamt, det finns som sagt flera trådar i samma ämne.
I motorer med modern adaptiv motorstyrning och knacksensorer osv ger normalt högre oktanhalt (inom det område som motorn är "mappad" för, normalt 91-100 oktan) en piggare motor med något högre effekt ELLER lägre förbrukning, dock inte både och. Frågan är om en Volvo 740 hade denna typ av motorstyrning, jag är lite osäker, men fullt möjligt.
Att märka skillnad mellan 98 och 99 oktan utom möjligen i laboratoriemiljö enligt ovan kan man nog inte förvänta sig, möjligen lite placeboeffekt, man har ju betalat mera osv. Detta är inte menat som nåt negativt, placebo kan göra mera än många tror eller inser.

FP
Folke, 60 mil 2 gånger i veckan under ett års tid med mycket mindre förbrukning vid 98 oktan i alla lägen. Tycker jag ger rätt bra belägg för mitt påstående att bilen drog mindre bensin vid högre oktanhalt.

Hurvida min VPower upplevelse är placebo eller ej låter jag vara osagt, jag hade inga som helst förväntningar när jag tankade. Kör normalt bara på Preem bensin då jag har bra rabatt där, denna gång blev det dock Shell soppa då ingen Preem mack fanns i närheten. Har oxå svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad på 1 oktan.

/Fredrik
Fredrik: Jag ifrågasätter inte din erfarenhet med förbrukningen osv, hade själv en 740 för länge sen men jag minns inte om den hade knacksensorer och adaptiv motorstyrning osv. Prisspannet mellan 95-98 och skillnaden i förbrukning som gjorde att totalpriset blev billigare för 98 kanske var "gynnsammare" i ditt fall, med dagen prisskillnad är det väl ingen större vinst kanske.
Om motorn inte hade denna motorstyrning så bör den varit lite ur gängorna, medvetet inställd eller inte, så tillvida att den gick mest optimalt med 98 oktan och drog mindre bränsle osv. Minns du om den trypiska spikningen fanns vid 95 oktan som alla Volvoägare känner till från den tidens motorer? Det var väl B230 som var aktuell på den tiden har jag för mig.

FP
Folke: Detta var på tidigt nittiotal, det skiljde kanske inte så mycket mellan 95 och 98 på priset då, mer än jag kan komma ihåg. Någon spikning kan jag inte heller minnas, bilen var max ett par år gammal, kan väl ha varit en 90 - 91'a någonting. Tror oxå det var en B230.

/Fredrik
Visa användare
17
Oskie
1600-2 -67
När jag gick över från 98 till v-power så sjönk min bensin förbrukning med 2 dl/mil.
Låg konstant vid varje tankning på ca 1,5-1,6l/mil under 1 år ligger alltså nu konstant på 1,3l/mil under senaste året.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.