|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Frågan är som rubriken lyder. Jag har lusläst alla fälg och däcktrådar här på forumet och har förstått att vissa kör med 225:or fram på 17" och sett nån som kör med 225/35 18". Men är det någon som använder 225/40 18" på framfäcken, eller har försökt? BMW:s rekommenderade dimension för fram 205/45 18 finns ju knappt någon som tillverkar, plus att då kan man inte växla fram och bakdäck. Så ni som kör med 18" på 1:an vad funkar? Mvh Mats | |
BadaBing |
Hej, Jag försöker också förstå vad som funkar och inte på 130'n.. Samma fråga som dig, 225/40/18 runt om, har jag antagit passar. Jag her sett några 130 med dessa dimensioner fram. |
| jag körde med 225/35-19 innan på en 9*19 tums bred fälg det beror mycket på hur bred fälgen är och vilken inpressning den har om det ska funka med 225/40-18 | |
BadaBing |
Ok, och vilken inpressning bör det vara ? |
|
BadaBing: Jag kör med 225/40-18 på 8,5" breda fälgar. Offset 35. Genom Fuchsröhre* på Nürburgring skrapade samtliga däck i ytterskärmarna... Det krävs alltså extrem körning för att däcken ska skava lite mot skärmkanterna. Tror dock jag skall valsa skärmkanterna ändå. Bilen är inte spårkänslig med de breda däcken. *För de som inte är bekanta med Nürburgring så är Fuchsröhre, eller Rävgrytet, en svacka med tillhörande vänstersväng som tas i mycket hög fart. Detta resulterar i att kompressionen är så kraftig att bilen mer eller mindre bottnar i fjädringen. |
|
BadaBing |
OK tackar ! Låter bra för övrigt :) |
Coupén |
Kör med 205/45-18 resp 225/40-18 på BMW-fälg. Skulle inte ens fundera på att inte följa rekommendationen. Bilen går rakt fram även på mycket spårig väg. All tidigare erfarenhet är att andra alternativ ger köregenskaper som inte är optimala. Har kört kompisars bilar som har köpt "jättefina" piratfälgar som ser "jättecoola" (om man nu tycker det) men som går som en potta skit på vägen. Hur kul är det? |
|
Anledningen att man skulle vilja ha 225/40-18 fram, är att kunna välja på lite fler däckfrabrikat. Söker man på däckonline på din dimension 205/45-18 så finns endast 2 olika däck att välja på. Synd att 130:n har lite udda dimensioner. Mvh Mats |
|
BadaBing |
Jag kör med 225/40/18 runt om och visst är Bilen spårkänslig men det är en 330 med denna dimension fram också, så det är inget speciellt för en 1-serie. Jag är lika nöjd med denna dimension på framhjulen som jag varit med mina 4 senaste bilar som haft just denna deminsion och fälg dessutom :) Att den skulle gå "som en potta skit" låter fånigt |
|
Badabing: Tar däcken i någonting vid fullt rattutslag? Mvh Mats |
|
BadaBing |
Nej, jag har inte "lyckats" med det ännu, jag har provat attt köra runt i cirklar med fullt rattutslag :) |
BadaBing |
-Kunta, vad har du för dimension på dina 19 däck/fälgar ? |
| Har det tillkommit några sedan oktober -06 som kör 225/40-18 fram? För egen del åker det på sådana på en 8x18-fälg med ET 38 imorgon. Vill vara så säker som möjligt på att det ska funka innan jag gör affär så kom gärna med tips och råd om du själv har erfarenhet. | |
|
Hej, Jag kör med 225/45r17 GoodYearF1 GSD3, det blir samma rullomkrets. Jag har ET 40 på mina 8" fälgar. Borde funka. ...men sänk, sänk, sänk bilen ;-) Mvh, /Wille |
|
|
215/40 är det som gäller för 18-tum (208 och 217 fälgarna) fram på 1-serien nu. Den dimensionen finns det klart fler av! (Fast man kan ju fortfarande inte växla fram och bak...) Helgeson |
|
| helgesson: vad var det för dimension du satte på till slut ? (fram&ak) | |
| PappaPatrick: jag själv har inte gjort några förändringar. Det var väl Alpinvit130 som undrade inledningsvis. | |
| H: jag menade i en annan tråd..nu inser jag att jag blandade ihop dig med en kille som hade 118d och "testade" olika fälgar.. sorry :) | |
| Hej! Jag kör med 225/40-18 8" fram och 255/35-18 8,5" bak och har nog funkat riktigt bra hittills. | |
| FinBimmer, vilken modell har du? Vilka fälgar är det? | |
| Jag har en lemansblå 120d coupe som jag fick igår.Fälgarna är M6 replica fälgar som jag tycker passar bra.Har fått många kommentarer att det ser verkligen fett ut och det värmer ju alltid. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.