AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.206

justering av styrväxel

Sida 4 av 4
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
"Gummiklumpen" tätar mot en genomföring/bussning i torpedväggen.

Om du har elinställbar ratt blir det mycket enklare! :) styrstången är "skarvad" med splines på den ena halvan (den nedre) ocn invändiga splines i de (övre delen). Justera ut ratten till maxläge. Lossa fästen på styrväxeln och skjut/dra stången mot dig tills den släpper från styrväxeln. Skjut sedan tillbaks nedre delen "in i motorrummet" för att dela stången (splines kryper ur). Dra sedan in stången i bilen....montera i omvänd ordning.

Du behöver då bara byta den nedre delen, den med korset på.

Mvh
Skalman
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Låter ju inte så avvanserat men får nog ställa upp den på farsans grusgång framöver om den blir ståendes hehe Leka friluftsverkstad igen :D

Gummiklumpen du pratar om sitter alltså vid torpedväggen, bakom klädseln/mattan?

Gummiklumpen jag hittade satt precis under ratten alltså väldigt långt från torpedväggen.

Du menar jag drar stången av från en liten axel/tapp med splines som sitter på stytrväxeln? Därefter så drar jag stången utåt igen vid sidan om styrsnäckan så den släpper från skarven vid torpeden och sedan bara dra in den i bilen?

Hur är rattstången tätad i torpedväggen?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

På länken här : Länk

Bild nr 2 det som sitter i torpedväggen är alltså nedre delen av rattstången?

Den som killen har i handen är alltså övre delen som sitter upp till ratten?

Hur är det med inpassningen sen av stången och ratten så ratt/hjul står rakt, om jag istället för att lyfta bilen ställer den på ramper så hjulen är fixerade rakt innan man börjar sen i slutet i med stången och passa in så ratten står rakt, Done ? ?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag tvivlar på att splinsen i rattstången/knutkorset är synkade från fabrik. Du får alltså justera ratten efter byte.

Såg att förutom i alla E38 sitter även delen på alla E39 med V8, borde alltså finnas en del på skroten om man vill snåla, 2500kr är ju ändå en del.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag resonerar såhär, kan jag byta det själv utan allt för stort jobb köp bra begagnat eller från Schmiedmann exvis. Är det ett rent helveta att byta köp nytt av original.

Exvis min bakvagn gjorde jag så på, det jag lät verkstan byta blev Bmw original, prylarna jag bytte på en kväll från schmiedmann.

Ska kolla E39 på skroten :) Tackar

Förresten ratten, kudden sitter med skruv bakifrån och sen, off, därefter släppa rattmuttern och justera?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Angående E39 är det bara 540 som har rätt axel?. Tittade på bildelsbasen och tycker de ser likadana ut även på övriga E39 modeller?

Kostar ju bara en bråkdel av nytt, så kan ju helt klart vara värt att testa med en begagnad först.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Enligt ETK sitter samma del på alla E39 med V8. E39 med R6 har kuggstång så de har säkerligen inte samma styrstång/knut, eller snarare det har dom inte :)

Jag såg att det fanns en knut från en 740 som gått bara strax under 7000mil på laga.se, fanns inget pris där men du kan ju skicka en förfrågan eller ett bud.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Fagersten... med gummiklumpen trodde jag du menade den "förtjockning" i gummi som sitter en bit ned på rattstången och tätar mot en teflongenomföring i torpedväggen.

För 500kr hittar du en rattstång på skroten, det gjorde jag.

VIKTIGT!...när du tagit bort rattstången så går ratten att snurra runt hur somhelst...LEK INTE MED RATTEN!..resultatet blir att du sliter av kabelpaketet i ratten. (Fråga mig inte hur jag vet det...suck).

Om ratten inte skulle hamna i centrum efter att du bytt stång så är det inte svårt att justera den via rattnavet.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Med andra ord, knut fast ratten :D

Mailade på den på laga, tar man från E38 bör det ju garanterat passa.

Undrar bara lite hur det är om den kommer från en krockad bil, hittade en del på bildelsbasen.se från E39 också, många bilar var ju skrot så frågan är hur axeln ser ut. Ja ja man får väl jämföra med den gamla :) Tack för alla tips :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.