AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.207

justering av styrväxel

Sida 3 av 4
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Muttern vi talar om sitter alltså under ratten, inne i bilen?

Knutkorset ser jag underifrån, ovanför snäckan?

Vad är troligast felet på en bil som inte gått så långt? Jag har dock lärt mig att ålder påverkar också en hel del, inte bara miltalet som påverkar. Exvis bakvagnen, fjädrar och dämpare var perfekta men gummin och lagringar var slut och stenhårda efter 16 år
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Muttern sitter under kåpan på rattstången inne i bilen, ja.
Knutkorset ser du strax ovanför/bakom snäckan...yes!

Det kan mycket väl vara knutkorset som är boven i ditt fall. Styrsnäckorna brukar hålla mycket länge enligt min erfarenhet, dvs om inte någon varit och skruvat på den tidigare.

Jag bytte styrsnäcka på min E32 som gått 37k mil, inte för att det behövdes..mest för att jag hittade en nyrenoverad till ett bra pris och bytte för säkerhets skull innan nya och DYRA däck monterades på :)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Får se om jag är frisk i helgen och kan kolla detta. Vet du hur besvärligt / kostnad knutkorset?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Jag köpte en hel och frisk styrstång på skroten för 500kr.
Inte så svårt att byta, det mesta pillret var att kunna komma åt att lossa stångens fäste mot styrsnäckan.

Länken visar hur du demonterar den, följar man denna lugnt och sansat så är det ingen match. lite tålamod är allt som behövs.

Mvh
Skalman
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Åter till styrsnäckan. Alla BMW:s snäckor är gjorda så att det det största glappet Finns i ändlägena och tätaste i mitten precis som det stod i länken. Därför är det mycket viktigt att kontrollera att snäckan är i mitt läget när man gör en hjulinställning och inte bara att ratten är rak. Det finns snäckor som är lika täta oberoende rattutslag och dessa blir med tiden mer glappa i mitt läget eftersom detta används mest.
Att man enligt BMW ska göra på något visst sätt tror jag inte, finns inte ens med i BMW:s TIS hur man justerar snäckan eftersom den är kalibrerad från fabrik och ska bytas ifall att den blir glapp.

Egentligen borde det inte vara någon skillnad hur man har ratten när man spänner men om man är osäker anser jag att det är bäst att spänna den med ratten rak för att minska risken att spänna för mycket.
Börja med att lyfta upp bilen och lossa muttern och smörj sen skruven.
Skruva den upp och ner ett par gånger tills den går riktigt lätt, sen skruvar du ner den tills du känner ett litet motstånd och sen lite tillbaka.
Pröva sen att svänga på ratten och känn efter om glappet i mitt läget är borta och att den inte går trögt genom mitt läget.
Finns det fortfarande ett glapp så spänner du lite till och prövar på nytt, går den trögt så har du spänt för mycket och då får du lossa lite och pröva på nytt.

Självklart ska du kolla att själva rattaxeln inte glappar före du spänner snäckan.
Som det skrevs tidigare är det rätt vanligt att den nedre delen börjar glappa.

Kalibrera pitman armen kan bara BMW göra eftersom man måste ha ett special mätverktyg. Men om du inte märkt att bilen drar eller blir vinglig när fjädringen arbetar så är det väl okej. Men ska man vara 100% petig och följa BMW:s handbok så ska den kalibreras :)

Mvh Daniel
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Just det dedär med styrsnäckan rak vid hjulinställning hur vet man när den är i mitten?

De som gör hjulinst "konsumentställer" dvs ratten står rakt. Flytta ratten kan jag ju göra själv. Blir väl tvungen att tala om för de som gör hjulinställningen sen när jag byter till sommardäcken att de ska centrera styrsnäckan. Hur ser man att den är centrerad?

Med känslan som jag har i glappet upplever jag det som att knutkorsen kan vara boven men jag ska undersöka detta snarast :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vid en hjulinställning justerar de styrstagen så allt är rakt, så ska de göra iallafall. De ser ju med sina instrument vad som är i mitten när de vrider hjulen i sina yttre lägen. Sen justeras ratten efter det, om nu någon varit på o pillat på den.

Jag bytte knutkorset på min 745 för 2v sedan, har aldrig haft problemet på någon annan bil dock. På en BMW med snäcka finns de en mängd faktorer som kan orsaka glapp, men de flesta har nog redovisats här nu.

Man kan ju se rätt lätt vart det glappar om det är innan snäckan, muttern, knutkorset och ingående axel i förhållande till utgående. Be en vän jickla på ratten och kolla vart det glappar och agera efter det.

Ang hur man ska justera verkar vi inte kunna enas om. Det jag kan säga är att jag har haft isär en styrsnäcka, anledningen att glapp uppstår är för att dreven slits, och de slits mest vid rattutslag då det är där de belastas.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Så här ser du att den är i mitten. Länk

Eftersom jag är bilmekaniker har jag gjort en del hjulinställningar tidigare, och man börjar med att sätta ratten rakt sen justerar man bakaxeln och sen framaxeln.
Ifall att någon tidigare har flyttat ratten eller liknande är det inte längre säkert att styrsnäckan är i mitten när ratten är rak därför måste man börja med att kolla märkningarna.

Att snäckan är i mitten är viktigt dels för att bilen ska svänga lika mycket åt båda hållen och för att växeln i snäckan är excentrisk dvs tätast i mitten.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Vi kan konstatera att branschen ger lite olika råd här, vilket inte underlättar rådgivning till de som behöver hjälp.
Jag har alltid valt att följa praktiska erfarenheter framför teoretiska, vilket har fungerat utmärkt.
Miltal och skicka på fordonen spelar också in i sammahanget varför inget fordon är det andra likt.

Lycka till med styrglappet fagersten :)

Mvh
Skalman

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kröp under idag och glappet verkar mycket riktigt vara i knutkorset, svårt att avgöra men tycker mig kunna se ett litet glapp och ett litet klunkande ljud som verkar komma från knuten. Inne i snäckan hade väl inte kunnat klunka till?

Hur får man bort och bytt knutkorset? Pris på ett nytt?

Hur sitter det i snäckan?

Försökte mig på att släppa muttern som låser justeringen på snäckan men fick ge upp. Jag kom knappt åt varken uppifrån eller nerifrån, när väl en kapad 17 nyckel satt på så satt den stenhårt fast. Fick ju ingen kraft med bara 10 -12 cm hävarm :/

Ingen som bor i Gbg och vill ge sig på det? :D

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

RAATTSTANG UNDRE
32 31 1 161 621

2 476,95kr
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Inte så farligt dyrt som jag trodde. Frågan är bara hur man går till väga för att byta den?

Hur sitter den fast i snäckan? Och hur ska man lyckas dra ut hela den stora eldgaffeln genom torpedväggen ?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Länk

Ingen aning om hur man lossar den, men det går nog åt något håll :)
Jag hade mer tur när jag bytte min knut, jag behövde bara byta knuten i sig, kostade knappt 1000kr och gick att byta lätt. På E38 verkar halva styrstången och knutkorset sitta ihop.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Dvs att snäckan måste bort om man ska kunna dra ner stången....

Ja vad säger man.. om jag kanske kör även 255or på sommardäcken fram så kanske den går stabilare :D Nja spårar nog istället då :(

Frågan är hur vinglig den blir med sommardäcken som är så mycket bredare?

Går den bra på sommardääcken så kanske man kan slänga på dem snart och köra som den är och låta nästa ägare ta över problemet, om nu nästa ägare ens hade reflekterat över det.. Jag är ju inte som alla andra hehe
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag skulle bli förvånad om man måste ta bort snäckan, troligen kan du dra ut den under ratten. Iofs en del att plocka bort där.

Jag vet inte hur man ska resonera, det är ju jobbigt att lägga ut mängder med pengar på en bil och ändå inte va nöjd :/ Samtidigt är det inte försvarbart att plöjja ner hur mycket som helst på en gammal bil.

Min 540 kostade mig ca 80tkr inkl inköp plus driftkostnader under 3 år. Jag tänkte helt enkelt att ska jag lägga ut massa pengar måste jag ha kvar bilen och på så sätt betala av den, bilägande är ju inte gratis.
Du får helt enkelt dras med bilen några år, då känns inte utgifterna lika plåtsamma :)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hehe ja det är väl så man får se det. Men skiten kostar ju sjuka pengar, räknade ihop lite snabbt vad jag hade kvar att göra innan jag är helt nöjd med bilen. Räknade då även med lackering av trösklar men jag landade på över 25.000:- till.. bilen står mig redan i 41.328:- utan inköp av bil och då har jag nog missat en hel del kvitton..

Just nu vill jag inte ens se åt bilen, funderar på att köpa en V70N eller S60 D5 av de sista årsmodellerna och bara ställa undan Bmwn tills man antingen orkar ge sig på den igen eller tröttnar och säljer av den. Ska bli spännade och se vad de firmor jag mailat om inbyte säger hehe. Skulle gissa på 25.000:- ungefär hehe
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen.

Du nehöver inte ta bort snäckan för att avlägsna styrstången.
På snäckan sitter en axel med splines där stången trycks över och låses med en M8 skruv och mutter.

Stången drar du sedan in genom torpedväggen och in i bilen.

Följ länken jag gav dig....

Mvh
Skalman
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Okej bra de, men länken har dåligt med bilder. Vet du hur den sitter genom torpedväggen? Den är ju tvådelad så hur delar man den? Om man lossar från snäckan och drar den inåt cupen på bilen så måste det ju vara stopp ?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Den är delad med en gummikoppling likt den på bilden jag länka.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Sitter gummiklumpen precis under ratten? Där har jag sett som ser ut som en gummibussning typ..

Jag har elinställbar ratt på min har det någon betydelse?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.