|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Länk ;) | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jag tolkar det som att jag har uppfattat de hela rätt.. Axiellt glapp innebär? Det jag kan dra den splinsade axeln in och ut? Och radiellt glapp innebär? Splinsade axeln Sidledes? |
|
Om du justerar tills glappet är borta med ratten i "rakt fram läget" så kommer styrningen att kärva när du svänger, och ratten kommer inte självmant att återgå till "rakt fram läge" annat än med handkraft med följd att du förstör snäckan när du styr. Därför SKA snäckan justeras med fullt styrutslag...annars får du problem. Mvh Skalman |
|
|
Hur tänker du nu skalman? Glappet i snäckan är som störst åt sidorna, om han justerar bort glappet där det är som störst nyper ju mekanismen där glappet tidigare va mindre! Justeringen ska anpasss efter minsta glappet, alltså när hjulen står rakt fram. fagersten, länken beskriver rätt bra vad radiellt resp axiellt innebär. |
|
|
Har själv gjort misstaget att justera bort glappet med hjulen rakt fram, vilket fick till följd att styrningen inte ville gå tillbaks efter rattutslag höger/vänster. Ett litet glapp SKA finnas i styrsnäckan i rakt fram läge, och ska så vara, justerar du bort det så har man problem. |
|
|
Hej igen Här hittar du lite om vad jag menar, dvs ett glapp finns, och ska finnas från fabrik. Länk Mvh Skalman |
|
|
Här finns en annan orsak till glapp i styrningen, även denna har jag bytt i min tidigare jakt på rattglapp. Länk Mvh Skalman |
|
|
Här har du mer info som kan vara till hjälp när du ska justera styrsnäckan.. Observera att även här gör man läsaren uppmärksam på att glappet är störst i "rakt fram läge" . Länk Lycka till :) Mvh Skalman |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Om man justerar för mycket kan man justera tillbaks då? |
![]() 1.360 Bruksbil
Kan jag ha påverkat styrningen då jag bytte mittre styrstag och styrleder? Ändrar sig något om jag har fått armen till styrstaget som sitter på den splinsade axeln närmare upp mot snäckan? |
|
Ser ingenstans att det står att glappet är störst fram ? däremot står det tvärtom: the gear inside is eccentricwhich deliberately introduces a higher contact ratio on center forbetter engagement/less wear/better on-center feel. Så jag håller fortfarande fast vid att glappet är störst vid fullt rattutslag. Däremot så har man skrivit att man ska justera med ratten svängd precis som du skrev skalman. Men detta är något jag inte förstår ? Man spänner väl snäckan för att kompensera slitaget som uppstått i mittläget ? Därför anser jag att man ska spänna snäckan med ratten är rak tills glappet i mittläget är borta. |
|
|
skalman dina länkar känns inte övertygande tyvärr. Jag har haft 3st E34 med snäcka, varav en jag plockade ner och renoverade. Glappet har alltid varit störst åt sidorna, där belastningen är som störst. Läste att det skulle slita mest för att man mest kör rakt fram, frågan är hur mycket styrningen slits när man kör rakt fram? Jag tvivlar starkt på att det ska va glapp i snäckan, känns inte särskilt premium, inte BMW E38 heller för den delen. Jag har väl inga bevis för min tes dock, förutom logik och erfarenhet. |
|
|
Ja det kan du, men justare bara lite i taget! Det är väldigt lätt att man uppmuntras till att "ta i ordentligt" på en gång med trasig snäcka som följd. Hissa upp framvagnen på bilen så att hjulen hänger fritt, vrid ratten fullt till höger eller vänster. Justera skruven tills du känner ett lätt motstånd, vrid tillbaks skruven några mm. Hissa ned och provkör Följ länken som jag gav dig, den visar exakt hur man gör. Mvh Skalman |
|
| Om du har ändrat höjden på armen eller pitman armen som den heter så måste detta kalibreras, annars blir höjden på höger och vänster styrstag olika vilket gör att bilen inte går rakt på ojämn väg. | |
|
Hur vet du att personen som skrev länken har rätt ? Så här skrev man på en annan sida: Get the steering centered (wheels straight ahead), and loosen the locknut. Gradually tighten the adjusting screw in, while frequently checking the steering play by turning the steering wheel back and forth a turn or two...but leave it centered when adjusting. |
|
|
Japmax.. Jag har ingen erfarenhet av E34, Men på E38/E32 så ska det göras enligt länken, det stämmer även med instruktioner du får av BMW om du frågar. Mvh Skalman |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Hur kalibrerar man pitman armen ? Jag skruvade loss den och tryckte dit den igen med det nya mittre styrstaget, försökte sätta den i samma position men något litet kan det ju dock skilja ändå...därefter gjorde jag 4 hjulsinställning. Upplever inte att bilen spårar eller drar något nämnvärt, däremot stör jag mig på de lilla glappet jag har i styrningen då jag kör rakt fram. På motorvägen märks det av ganska tydligt. Får se om jag hinner kolla på detta i helgen, men om jag justerar snäckan för mycket så styrningen känns konstig kan jag alltså backa tillbaka? |
|
Ja, du kan backa den, ingen fara. Men kolla även länken jag gav dig om styrstången. Det sitter nämligen ett litet knutkors på den som brukar bli dåligt med en glapp känsla i ratten. Mvh Skalman |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Hade lite svårt att tyda hur de ser ut men behöver man byta knutkorset eller går det att justera upp som jag läste om någon mutter man kunde spänna upp på styrstången? |
|
Hej Igen. Muttern kan vara orsaken till glapp även den fast det är inte så vanligt, och den påverkar inte knutkorset. Du borde kunna se knutkorset med hjälp av en ficklampa, be någon röra på ratten fram och tillbaks så ser du direkt om det är det lilla knutkorset som är dåligt och glappar. Korset går inte att byta, man måste köpa hela stången. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.