AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.178

Skakar som bara den med dessa däck? Alla bmw så?

Sida 1 av 2
ri
17
rille12
Bmw 528i-97
tjena. Har satt på nya framdäck på min bmw 528i-97 men skakar som bara F*n mellan 80-120. Bilverkstan sa att bmw är så när man får på lite breddare däck. Men de är inte roligt o köra alltså.

Tack för svar.
Låter som det skulle vara framvagnsinställningen, spårkänsligheten förekommer nog över alla hastigheter om det kan vara det dom menar. Jag har 225 på den ena och 245 på den andra och det skakar inte speciellt mycket i någon av bilarna oberoende av hastighet.
E30 Beemah
har du bra mönsterdjup på hjulen?? annars kan det bli så om det så nerslitet som slicks,,, det kanske kan vara snedslitet?

E30 Beemah
Kan vara som kaptenlöjtnant säger, framvagnsinställningen.
E30 Beemah
mycket möjligt prova med andra hjul innan du kör en framvagninst. det kan vara hjulen bara,,, har du spacerplattor?

E30 Beemah
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Däckverkstan har fel, det ska givetvis inte vibrera bara för att det är breda däck.
Vad är det för däck du har köpt – fabrikat/dimension. Sitter fälgarna på samma plats på bilen som innan bytet? Vad är det för fälgar?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Som föregående säger, det skall inte vibrera, gjorde det inte det med dom gamla däcken så tror jag på obalanserade hjul. Men lite mer information hade varit bra. Jag kör med 235-40/17 på min e39:a, jag har inga vibbar.

BMW CS #5206
Det finns flera felkällor:

1 Orunda däck
2 Orunda fälgar
3 Dålig balanserade däck
4 Framvagnsinställning
5 Bussningar
6 Stötdämpare

I mitt fall så var det framvagnsinställning samt nya däck som gjorde susen då en felinställd framvag kan fördärva däcken så att dom inte går att balansera upp igen till 100%. Vad gäller däcksverkstadens kommentar att ALLA BMW är sådana så stämmer det så tillvida att om man säljer SKRÄP budgetdäck och lågpris eftermarknadsfälgar så får man problem JA. Det skall vara riktiga grejjor speciellt på E39...
ri
17
rille12
Bmw 528i-97
tjena. tack för alla svar. Det är princip nya däck fram. Och är nybalanserade och har precis bytt länkarmsbussning men gjorde en framvagns inställning med orignal däcken. men blev inte någe vidare skillnad. Men asså när man står rakt med däcken så ståg höger däck lite snett. Varför?
Fälgen är vind? Konstigt problem, kanske har du "millenium" däck från UK, dom passar inget vidare.
Nya däck betyder inte runda däck. Vad är det för fabrikat? Balanserade däck betyder inte att dom är perfekt balanserade. Vad hade dom för maskin och hur noga var dom? Hur utfördes framvagnsinställningen med "dyr" maskin med utskivet protokoll som du fick med dig? Vad sitter det för fälgar på bilen, och är dom runda? Det är inte ovanligt med skeva fälgar nhur knäppt det än må låta. Hur många mil har bilen gått, och är dessa mil verifierade/kollade? Över 20 000mil eller så då kan man få problem med vibrationer på grund av bussningar och stötdämpare. Dessutom så glömde jag nämna hjullager som felkälla ovan fast det är ovanligt och det borde du ha märkt även på annat sätt. Du får precisera det hela lite mer. Det kan vara lite besvärligt att jaga tag på felkällan, och nog är det lättare att skylla på BMW än att leka Sherlock Holmes när man kan käna pengar på andra kunder istället. Sen har inte alla verkstäder erfoderlig utrustning för att klara av en ordentlig balansering och framvagnsisntällning samt att man har höga toleranser på däcken och fälgarna man säljer. E39 är som jag tidigare har nämt känslig för vad för sorts grejjor som sitter på.
Orunt är ganska vanligt... precis som flera redan sagt.
ri
17
rille12
Bmw 528i-97
däckena och fälgarna är helt schysta har kollat upp det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket däckfabrikat och modell är det?

Hur har du kollat upp fälgarna och däcken?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
He
82
Henke006
535 touring.-08
Lite dum fråga kanske men har du kollat centrumhålet så att det passar perfekt. jag hade 1,4 mm för stort hål i mina fälgar och dom vibrerade som fan i 90-100 men inte annars.

/Henke006
(ATT STYLA EN VOLVO ÄR SOM ATT SMINKA EN GRIS)
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Kan de inte vara så enkelt att dom inte monterat centreringsringar eller monterat fel centreringsringar? (skummade bara igenom tråden så jag ber om ursäkt ifall ja missat nåt tidigare inlägg med samma förslag) Ja hängde på 18" hjul på min E34 och det tog hus i helvete efter det men efter att jag bytt det ena casterstaget vart problemet obefintligt (tack locanders bil i Ludvika)
ri
17
rille12
Bmw 528i-97
vad är casterstaget för nånting?
da
18
daimler
528 touring-98
Har ingen stor erfarenhet av BMW men som gammalfantast av både italienska och engelska vagnar vill jag påpeka att vibrationerna kan faktiskt komma från bakhjul/vagn också. Däremot skulle jag rekomendera ett byte av däckverkstad,dom verkar inte riktigt 100.

Jag förstår inte att man ödslar tid på att fråga här när man inte upplyser oss om fakta för att kunna vara behjälpliga. Det är alldeles för lite info om om däck, fälgar, miltal, med mera för att kunna svara vettigt. I vilket fall så är det något som går att åtgärda...
E30 Beemah
casterstag är det stag som sitter mellan krängningshemmare och fjäderben

E30 Beemah
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En av de mest springande frågorna har fortfarande inte fått svar!

Vilka däck är det och hur har de kollat däcken och fälgarna eftersom de sägs vara ok?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.