AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.996

Varför gör inte bmw någon skåpbil?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Satt och kolla lite i tidningen idag å såg en massa företagsannonser om skåp/arbetsbilar från diverse märken...
Dom flesta märken har någon variant av dessa,och bland dom tyska tillverkarna är de bara audi och bmw som inte gör någon.

Så undrar bara lite varför inte bmw tillverkar någon? för marknad lär de finns...
Men är de bara så att dom inte vill vara inne på den marknaden,att de ska vara lite speciellt att äga en bmw..?
Exakt, det handlar om varumärkesvård och image. Skulle BMW göra en skåpbil som levde upp till den image man strävar efter skulle inte en enda hantverkare köpa den - priset skulle nämligen bli skyhögt jämfört med konkurrenterna utan att användningsområdena skulle vara det minsta bättre.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Missförstå mig rätt nu, det går bra för BMW därför behöver man inte smutsa ner märket genom att göra arbetsåsnor. De fabrikat som gör det är tvungna för att överleva. Gå försäljningen av de "vanliga" modellerna för dåligt då har man arbetsbilarna och lita på. Hänger du med?
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Satt och funderade på det där du skrev med varumärkesvård. Jag är helt med på det, man segmenterar sig gentemot en viss marknad och även om ens produkt är bra nog (eller bättre) för andra marknader bör man inte ge sig in där då det övergripande företagsvarumärket kan ta skada. Sen kom jag att tänka på Mercedes.

De gör ju Mercedes sprinter bilar, vilekt väl får klassas som en typ av skåpbil. Ligger denna inte direkt under mercedes tillverkning eller hur har de löst den situationen. För om man köper en SL 600 kanske man inte vill att den ska knytas ihop med samma märke som mercedes sprinter som jag vet vissa svenska arméregementen kör omkring med. Eller har mercedes gjort som Volvo och difrentierat sig så som volvo med. tex volvo trucks, buses, etc?
Tänk en skåpbil med M-paket... :) Fast å andra sidan Länk ;)
Är personligen glad att BMW inte gör Lastbilar, brandbilar, skåpbilar eller pickups. MB t.ex må vara lika bra som BMW, men de gör vans och lastbilar också! Passar inte riktigt in.
Jag hittade en BMW skåpbil! Om den är en fabrikstillverkad sak vet jag dock inte. Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
För egen del anser jag nog att det i så fall har att göra med om de kan integrera en skåpbil/lastbilsdel så att det får en positiv verkan på resterande verksamhet.

Ser man dessutom till hur marknaden för t.ex. lastbilar ser ut idag finns där väl en hel del tunga namn?? Hade kunnat vara intresant att se hur BMW i så fall skulle göra för att samtidigt som de ger sig in i striden om lastbilsmarknaden även behåller kontrollen över det varumärke de byggt upp. Dock tror jag inte det är en fight vi kommer få se, i varje fall inte i den nära framtiden.
Porsche gör inte heller några lastbilar om man nu inte räknar in dom Cayennebilar som reggas som sådana i Danmark på grund av deras skattetryck.

Nej allvarligt jag är glad att slippa se 320d Cargo eller liknande, jag har nog problem acceptera en framtida minivan.

Mercedes säljer inga lastmodeller i USA, där heter Sprinter, Frightliner eller Dodge, jag tror dom flesta har en mental barriär mellan truck Mercedes och personbilarna.

Mvh Stephan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kom å tänka på nu hur skönt de är att bmw inte gör några sådana här bilar när man läser de ni skrivit..
När man vet hur lite många bryr sig om sina "jobb" bilar...vissa ser ju fallfärdiga ut redan efter ett par år.
Vore ju inte så kul att se propeller-märket på de viset....skulle även känns lite fel i början :)

Nja,lastbilar....de är väl ändå samma sak som att springa rakt in i väggen?!
Skulle inte gå att möta upp Scania,volvo,MAN mm på den marknaden.
Så den tanken har nog inte ens kommit upp nere i munchen...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Håller med, skåpbilar rimmar illa med BMWs image

___
Bilbloggen: Länk
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Sen är det nog tämligen kört att tjäna pengar i det segmentet med tanke på hur billiga t.ex. renault's olika laståsnor är.
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Stephen: Intressant. Antar att de flesta där inte gör någon koppling alls mellan mercedes och lastabilar i staterna då?

Anser väl själv spontant inte att BMW behöver göra någon satsning på lastbilsmarknaden men kan inte riktigt hålla med dig Haas om att det skulle vara som att springa in i väggen. Konstigare saker har väl hänt? BMW har som det är ett starkt varumärke där det betonas körglädje och ledande utveckling. Kan dessa komponenter appliceras på en tänkbar lastbil tror jag inte att den skulle vara förlorad i konkurrensen med styrande marknad. Dessutom finns det i BMW det kapital som kan behövas för att göra en satsning av dylika slag.

Om man gör jämförelsen med sportbilar tror jag inte det var många som ansåg att Christian Von Koenigsegg skulle kunna "utmana" sportbilseliten. Där kunde man talal om att springa in i väggen. Dock blev det verklighet och Christians sportbil finns på marknaden och har ett ansett rykte (mig veterligen). Visserligen är jämförelsen lite haltande då Koeniegsegg inte hade något varumärke alls från början som kunde svärtas ned, jag tog mer upp liknelsen som ett argument mot att det finns konkurrenskraft mot de stora aktörerna på marknaden.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När en förare, oavsett kön, sätter sig i en BMW så blir dom så glada som bara ett litet barn kan bli när den får sin första bil:)) Det säger väl allt.
Och herrejösses vad dyrt det skulle bli i en direktörs-paketbil, galet! Med en Alpina modell och 28" ekerfälgar för att inte tala om en individual med ditten datten. Kul idé, inte för dom rika men för dom snygga.
Ci
531
CiM
325ciM-04
jaaa varför inte? bmw kan väl bygga en traktor också. många bönder skulle nog bli glada. :P
jag tycker itne att bmw ska göra någon arbetsbil/skåpbil men dock så kan man ju överväga att göra en 4-dörrars pickup av x5:an... det borde ju finnas matknad för den i alla fall i usa
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Lamborghini bgger traktorer så varför inte BMW? Länk
Det är klart att BMWskåpbil skullebli dyrare än konkurenter men dom skulle kuna ta X5:an ett seteg längre o göra en pickup o bättre offroad egenskaper. Skulle dom byga lastbilar då skulle jag starta en åkeri driekt! :)

BMW - Beroende Med Wilja!
Lite OT...

Lamborghini är faktiskt en traktortillverkare från början som började bygga sportbilar. Dock så har inte traktortillverkaren och biltillverkaren Lamborghini haft något direkt med varann att göra sedan början på 70-talet.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag kommer ihåg en tråd om bmw och turbo...nej det kommer aldrig att inträffa att bmw släpper en turbo version och vipps så kom 335

Ser ekonomerna att bmw kan slå sig in på den marknaden och tjäna pengar så kommer dom att bygga pickisar/lätta lastbilar.

Njuren
Håller med er men hellre förknippad med en BMW-lastbil än med denna Länk :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.