AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.289

Vad finns det för bilar att byta till igentligen?

Sida 1 av 2
su
42
sundj
Z3 2.8 -97
Hej, har nu haft min Z3a under sommaren och är kanonnöjd. Men mycket vill ha mer, så nu kollar jag efter en bil med tak, baksäte och mer hk. Men med bibehållen körglädje. MEN DET GÅR INTE! Har varit och kollat på Audi S4, BMW 330 och en Impreza, men det är ju som att åka familjebuss. I allihopa, helt sjukt vad tråkiga dom är att köra (om man jämför med Z3an). Så nu har man insätt att det inte blir något bilbyte, utan en vinterbil också. Sen så får vi se om det blir en M-Coupe till sommaren.... BMW-Z verkar ju vara det ända man kan åka! :D

Eller? Håller ni med mig?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk till turbocenter.se och be om en optimering. Köp sedan en hardtop och ett par rejäla vinterdäck samt njut av bilen såsom man skall njuta av en bil, året om:)
Mvh
Asken
Z3 M Coupé är nog vad du söker... Och så den takförsedda och rumphuggna systerbilen E36 compact till och från jobb, stormarknad, och annat trist. ;)
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
själv har upplevt precis samma sak som du , men jag har valt att ha en åretruntbil som "lastbil" och njuta av z3:an som ren hobbybil då jag kan lägga ned hur mycket tid som helst på den på för nöjes skull och få ta fram en fräsch och fin bil till våren då känns ju bruksbilen som usch då man haft den hela vintern med dess nackdelar, kom igen och tala om hur du löser detta angenäma problem
MVH Uffe/bildock
su
42
sundj
Z3 2.8 -97
bildock: Det ser ut som att jag kommer att följa i dina fotspår. En vinterbil är planerad... Sen så får vi se till våren om Roadstern får bli kvar... om det blir en fin vår så blir den nog kvar :) För vad slår en roadster på slingriga 70-vägar??
Ragemannen
en z4 ;), har samma dilemma men kommer nog byta min bruksbil till en m5 eller 540 så kan man nog ha skoj året om.

BMWholic
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vad som slår en Z cab skulle i sådant fall vara en äldre M klassiker, typ M3 E30 eller en M5 E28:a och M635:a, men tyvärr kom ju inga utan tak, så det blir nog svårt att slå fläkten i håret samtidigt som kraften och känslan finns närvarande!

MVH Patrik
Kr
15
Kristian_Z3
Z3 1.8 Roadster - 98
Vad med Porsche?
Boxster S, Nissan 350z, honda s2000...

Det är vell ungefär dom och några till som finns som alternativ...

Men jag har ju hellre en bmw :-)
su
42
sundj
Z3 2.8 -97
Jo det är klart man kan byta till en Boxter S, Nissan 350z eller honda S2000, men det är ju exakt samma problem med dom :) inget tak eller baksäte.. då sitter man liksom i samma sits igen.

Det jag menar är hur man någonsin skall kunna byta från sin roadster till något annat... det går ju bara inte!?

/J
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
sundj: Håller med, man våndas ju den dag man måste sälja, om MAN nu måste. Det går ju alltid att hitta andra lösningar. Kanske får ge upp tankarna på en E60 325:a och istället köpa Volvo och samtidigt behålla Z:an...

=)

Bilen =)
Länk
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
E60 525 Touring ska det såklart vara...

Bilen =)
Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan igen
kan inte låta bli att "lägga mig i" tänk dig nog för, jag förstår dig helt och fullt med alla vinklingar av problemet, men jag lider med din kluvenhet då det är mycket pengar i en bil som "bara" står över vintern men har du en bra och fin roadster så var rädd om den jag tror Z.3 blir en klassiker och försök var rädd om den så mycket som går och skulle du köra året om med den så rasar och faller skicket och därmed pengarna i den då ka du lika gärna ta dom pengarna till en vinterbil det finns massor av bra billiga bilar numera sköt om din Z, och tycker du om den det kanske bara blir svårare och svårare att hitta något lika bra som du har om du ångrar dig men jag ser det hela från min vinkel men meningen med svaret är att du även kan tänka i den här riktningen innan du gör något som du senare ångrar grymt
MVH Uffe/bildock
Jag sålde min z3 2,8c av exakt samma anledning. Baksäte och mer hk.

Har man inte baksäte så kommer bilen inte till användning, hur roligt är det med en finbil som bara står på parkeringen.

jag vill dessutom alltid ha roligt, på långresor till farmor, på vintern och på väg till jobbet. En sunkig vinterbil är totalt uteslutet efterssom vintern är den bästa bilsäsongen.

Så vad finnns det för alternativ?
Började med M3 E36 3.2. Den kändes bra, lagom stor och rolig att svänga med. Försäkringskostnaderna stoppade tyvär det alternativet.

Kollade även på en M5 E34 men den kändes aldeles för stor och otydlig vägkänsla, helt ok med kraft dock.

Kvar på listan är Nissan 300zx, porsche 944t, och ev AUDI S2. Har skyline baksäte?

Just nu lutar det kraftigt mot porschen.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

funderar också i dom banorna men det lutar åt en 330ci eller M5 e39 om man springer på någon som är sugen på ett byte

JÖRGEN

Kr
15
Kristian_Z3
Z3 1.8 Roadster - 98
Köp 911, 993, 996.. kanskje en carrera 4..
Har inget till övers för svansmotormodellerna med grod-fejs. Riktigt fula tycker jag. Dessutom ska det gå att köra dagligen, året runt, utan att tömma spargrisen helt.

944 eller 968 är alternativen för min del. Eller en oförsäkrad M3a :)
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
En M3 E36 är ju det enda rätta om man ska ha mer än 2 säten... vilken körglädje!!!
Det är ju som sagt var försäkringen som dödar den drömmen... men så billiga som dom börjar bli kan man ju typ köra oförsäkrat och bara köpa en bil till om man skulle råka smälla :-)

/Magnus
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Z3:an är roligaste bilen sommartid, min vinterbil är absolut lika rolig vintertid.
Hakar av allt i vinterväglag både vid stopplysen och på landsväg.
M3:a på vinterväg? Då kan du lika gärna åka 316 med M-optik, rör knappt på sig, antispinnlampan lyser, motoreffekt strypt till strax över tomgång.
Koppla ur den så drar det inte iväg snabbare bara vingligt. Min bror åker M3 så jag har provat.
Att dra på fullt vid stopplyse på snö/is och bara känna draget, se allt annat försvinna i backspegeln är lika gött som att sommartid dra fullt ut ur en rondell med Z3:an, inget hänger med där heller, inte ens min vinterbil med åtskilliga häst mer. Vinterbilen: Audi S4 Bi-turbo-01.(Körs av sambon på sommaren.)
OBS jag sågar inte M3:an det är en kanonbil, men den är chanslös i halt väglag. Kanske med BMW:s nya fyrhjulsdrift?

är det ingen som funderat på mazda rx-8.. den har ju ett baksäte.. förvisso ett litet men ändå.. barn får nog plats och dessutom är den ju rätt snygg.. ända nackdelen är väl att den drar så mycket soppa
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nyss hemkommen från Tyskland kan jag bara säga att Alpina erbjuder något BMW inte gör nämligen det där lilla extra:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.