AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.310

Såg nu att Biltema säljer tom bromsskivor till E-39 !

Sida 1 av 2
Jag vet att en massa människor här har fördommar mot det biltemasäljer...
Men det jag nu UNDRAR är har någon E-39 chaufför köpt dessa skivor och kört på dom ??
Vad jag vi ha är svar av er som kör på dessa skivor!!!!!!!!
Inget annat biltematrams-svar vill jag ha!

Billy / Kattmannen
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Det är inga problem att köra med BILTEMA skivor, sitter sådana på min och dom har gått ca.500mil utan vibrationer.
Där emot bör du inte köpa bromsbeläggen hos biltema, dom brukar skrika och sliter fort på skivorna plus att jag har upplevt att det blir något sämre bromsverkan med deras belägg.
Ok , tänkte ev köpa skivorna bak där.....Vi får se..

Billy / Kattmannen
Paap Reeder
... men men grabbar! ... blir det varmt blir den skev. Finns många som vittnat om detta.
Konkörning till fade-gränsen är inte att rek.

Har med materialet att göra. Exvis så "slår" sig rfr mindre än vanlig svartplåt när man hettar upp den.

MVH /// Paap R

Ärligt jag vet inte vad man ska tro om allt negativt/bra som skrivs om biltema , ett bra exempel jag har är min far's XM -95 som nu har gått ca 2000 mil med biltema skivor fram.
Delvis har den verkligen fått bekänna färg , men den har ju aldrig gått på bana el dyl.
Han är fortfarande helnöjd med dessa skivor...
Det ska inte min 535 heller göra , gå på bana alltså....

Personligen så tycker jag att många har fördommar mot just Biltema , bara för att de säljer så himla billigt eller vad !??!?! namnet eller +?!??!?
allt dom har kan inte vara skräp för då skulle de knappast kunna finnas kvar idag eller ?

Billy / Kattmannen
De
163
Devva
520i -89 E34
Jag kör på Biltemas skivor fram, har inget som helst negativt att säga om dessa. Kan tillägga att mina har gått ordentligt varma, utan att hittils ha slagit sig och börjat skeva.
Har dock haft andra erfarenheter vid ett tillfälle tidigare, men då gällde det ventilerade skivor. På ena sidan om ventileringen var skivan tjockare än den andra, prod. fel vig gjutnings- eller svarvningsproccessen alltså...byttes dock utan bekymmer vid reklamation. Begärde att få packa upp och se skivan nästa gång jag köpte.
Hade det varit ventilerade skivor fram istället för solida på min nuvarande kanske jag ej köpt Biltemas, men så var inte fallet nu, och alltså värt ett försök ;)

Tror att dom duger lika bra bak på din e39 som fram på min e34

//Devva
Jo men min har ventillerade runt om......

Billy / Kattmannen
De
163
Devva
520i -89 E34
Okej, misstänkte nästan det...men kollade dock på realoem och bilden visade en solid...visade sig att man visst tvungen att läsa texten också ;)

Skulla vara kul att höra vilka du bestämmer dig för.

//Devva
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg kör på Biltemas bromsbelägg fram (190kr/paret) till E30in, har kört ca 1000mil med dem nu utan något som helst skrik eller vibrationer, skivorna verkar inte slitas mer än vanligt, vi får se hur det ser ut efter 3000mil. Hur länge bör klossar hålla i snitt? Är det 6000mil man räknar på?
Devva:
Jag tror det blir skivor från biltema till bak iaf...vi får se..

Billy / Kattmannen
Tror det är som med så mycket annat på biltema - Ibland är kvalitén god, ibland är det rena Taiwan-skräpet.

Köpte själv i ren snålhet biltemaskivor fram till E39an i somras.

Totalt bortkastade pengar!

Tog inte en vecka innan de var skeva, och då bromsade jag bara ytterst försiktigt.
Inga tvära inbromsningar som skulle kunnat orsaka skevheten.
Har bara blivit värre och värre allteftersom tiden gått.

Men jag tror att kvalitén är väldigt skiftande på deras bromsskivor. Jag hade nog bara otur.

Skall själv investera i några dyrare BMW-originalskivor.

Annars så om man ska ha fra så kan man ju köpa Brembos skivor på mekonomen för ca 820 kr st , det är rätt bra pris va?

Billy / Kattmannen
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Produktkännedom krävs+även på något sätt få veta varifrån Biltema handlar sina bromsskivor just nu :)
Vet någon det?
Annars kan det ju bli lite "extra mek" i onödan..

Men billiga är dessa,så om man vill prova så varför inte ;)

Däremot så tror jag verkligen på Biltemas tejper o vaxer,kan aldrig bli fel...eller? ;)

Mvh Janne.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kör med skivor och belägg från biltema. Har kört ca 1000 mil sedan bytet, fungerar klockrent.

___
Bilbloggen: Länk
Jag måste senast till våren byta skivor runt om och det är ju väldigt lockande när man får skivor o belägg på Bilteama för 2000 kr..

Vad har mekonomen för alternativ?

Skruvade på bilteama skivor på polarens E34 för någon vecka sedan.. Nu kör inte han så lång o jättehårt o mest runt i stan så dom kanske kommer funka bra där.. . återstår o se.

Men frågan är om det är ngt för min E39a som lever ett ganska hårt liv under en ganska gas o lekglad ägares befäl

HP
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vänster fram till min E46 var biltema skiva och det fungerade utmärkt, satt där i 2½ år och satt när jag sålde bilen också utan problem. Varför jag köpte, jo, jag hade hissat upp bilen, tog isär allt, skulle åka till BMW och köpa men dum som man är tänkte man inte att det var en lördag och reservdelsavdelningen har stängd. Åkte runt hela stan, mekonomen, Autoexperten fanns inte, bara beställningsvara. Chansade på biltema och jävlar vad överraskade jag blev, de hade till E46 323. Jag tror det gick på 500:- för paret och jag slog till. Har även besiktigad bilen två år med skivan och inga anmärkningar på bromsverkan.
Jag hade tänkt så här....vet inte om det är en bra idé........
Köpa Brembos slitzade skivor + hårdare belägg till fram samt Biltema skivor bak samt belägg från tex mekonemen el dyl.......

Är det helt galet eller ????????

Billy / Kattmannen
Ev biltema belägg bak....vi får se.....
Man behöver ju även ha nya handbromsbackar också....................

Billy / Kattmannen
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nej det är det inte, Jag körde med remsa Länk belägg och det fungerade perfekt. Inte ett dugg sämre än textar dessutom dammade de mindre.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Beläggen kanske ska du inte köpa från Biltema, de kan damma otroligt har jag hört. Prova autoprodukter eller autoexperten så får du antagligen remsa.
Remsa ?!?!??!!

Billy / Kattmannen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.