AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
33.723

E39 Helljus och extralysen har "hängt" sig

Sida 4 av 5
Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Hallå allihopa på forumet! Jag väcker upp denna tråd igen då jag har exakt samma fel på min BMW 528iA -97. Jag har suttit och finkammat nätet och forumet om tips om var man kan få tag i denna krets som omnäms och alla ersättningskretsar utan att få napp. Är det någon vänlig själ som har en sån här krets på en hylla någonstans eller kan tipsa om en ersättningskrets som går att köpa idag 2012... Alla inlägg om detta felet är ju flera år gamla.
Tjena! jag gjorde detta 2007.. kan nog ha någon av komponenterna kvar.. men sök på elfa så borde du hitta dem annars?
Länk
Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Tjena Lotuz, jag har kikat på elfa:s hemsida och inte hittat något, ringde dom och pratade med kundtjänsten och han kunde inte hjälpa mig... elfa slutade tydligen med ersättningslistor för 7år sen och den exakta komponenten jag behöver BTS425L1 alt BTS426L1 hade dom inte... Kolla gärna dina gömmor om du har en sån här krets liggandes. Vägrar betala 5-6000 för att byta ut den hos BMW, det måste ju gå att få tag i en krets.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skulle monteta reläet i serie med diod och (lämplig) resistor samt sätta en back-emf-diod direkt över (parallellt och bakvänd) reläspolen. Helljuslampan skyddar inte mot back-emf i reläspolen. Reläet slår ifrån mer distinkt också när dioden äter upp magnetfältet vid frånslag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra tanke med diod marin! Reläer kan vara fula och bakmata elektronik vid frånslag.
Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Marin849, jag tror du har missförstått mig. Jag har inga extraljus på bilen och således inget relä. Mitt problem är att helljuset har "hängt" sig och jag behöver byta ut en av transistorerna i ljusmodulen. Men kretsen jag behöver finns inte att beställa någonstans!
Youre in luck!

Har en VN21'a liggandes här - vill minnas att jag använde ngn annan komponent - men att vn21 skulle fungera. Du kan alltid prova?
Läser man databladet för VN21 så hanterar denna en max effektförlust på 48W medan originalet (BTS425L1) hanterar 75W. Gissa vilken som är bäst lämpad att styra en 55W lampa?
Därmed inte sagt att VN21 inte funkar kortare eller längre tid, men marginalerna är små t.ex om kylningen via isolerskivan och montaget inte blir helt hundra.
Jag har lite lager av en uppgraderad ersättare till originalet, de har visat sig funka bra.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Zoux: Jag läste nog bara först sidan och svarade alltså på gammalt inlägg.:)
Dock SKA man göra som jag skrev om man garanterat vill slippa pajade ljusmoduler, knäppljud i radion vid frånslag etc när man kopplar på relä.
Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Med tanke på Folkes senaste inlägg kanske det är dumt att prova med en VN21:a... Ska man göra nått, ska man göra det ordentligt så man slipper göra om det om ett halvår! Köper gärna en av dina uppgraderade ersättare Folke. Kan du kontakta mig är du snäll!
Maila mig din adress osv på fp01@telia.com

FP
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det verkar som om man kan köpa BTS 426L1 på :

Länk

samt att Cricklewood säljer, de brukar ta ca 10£ pund i frakt för en vadderad påse med några ESD-förpackade kretsar, tyvärr måste man maila sin beställning om man köper utifrån UK - jobbigt men det kan vara sista utvägen.

Länk

Sen har jag hört att det skall fungera med VN750 fast den är lite klenare än originalet, den finns i lager hos Mouser fast jag vet inte om de säljer till privatpersoner.

Länk

Jag behöver själv köpa några kretsar nu, både min egen och polarens E39 har gett upp... Problemet med att handla av okända på Ebay är att ESD-förpackningen kan vara bristfällig ibland och har man tid/ork att chansa även om det bara rör sig om en ungefärlig hundralapp ?

Folke : Vilka kretsar är det du säljer ?
Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Jag har beställt BTS426L1 via E-bay. Återkommer med resultatet när jag fått kretsarna och monterat dom. Men leverans sker förmodligen inte förrns slutet av April.
Jag säljer BTS432 som är en uppgraderad (lite kraftigare) variant på BTS425. Samma kapsling, helt pinkompatibel osv, bara att löda in.

FP
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Hade ett liknande problem vid påställningen sedan 1 månad.

Kopplade på batteriet & då vart det vänstra baklyset & framlyset påslaget medans de högra baklyset & framlyset släckt.

Testade genom att koppla bort batteriet sedan åter igen & starta bilen (vrida på & vrida av ljusvredet) & Vips så blev allt "normalt" igen.

Kan vara så att reläet beter sig konstigt. Annars kan det även vara en god ide att byta lampor (se till att alla kontakder/doner är ihopkopplade).

- Bayerische Motoren Werke AG -
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
folke : Ok, då kan jag lika gärna köpa några kretsar av dig då så slipper jag vänta 1 vecka på leverans från UK.
Dessutom har min box, och säkert många andra också, BTS432 som switch för halvljusen så det är ju inte omöjligt att de också går sönder i framtiden !

Ljepone : Det är inget mekaniskt relä utan en halvledare, min bil vart också "normal" efter att jag tagit bort batteriet 5 minuter. Efter några veckor återkom dock felet som förväntat.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag köpte kretsarna från folke och de kom snabbt i brevlådan, bytet var enkelt och man behöver inte ens ta bort den stora kylflänsen i aluminium utan det är bara löda av de 5 benen från kretskortets lödsida med en tennsug och sedan lyfta bort kretsen bort från kretskortet. Enkelt och lödöarna är relativt stora och ledningsbanorna tjocka och inte sådana där tunna som ofta lyfter bort från glasfibern om man värmer lite för mycket.

Så pass enkelt och vemsomhelst med en lödkolv kan i princip göra det på en halvtimma så det finns ingen anledning att köpa en ny LKM för 5500:- .

Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Nu har min krets kommit från Kina. Plockade isär allt idag efter jobbet och bytte kretsen. Gick förhållandevis smärtfritt, men jag behövde ta bort kylflänsen då det var tenn på ovansidan av kretsen också. Överlag en ganska enkel operation och nu fungerar allt som det ska igen! Känns grymt skönt att ha sparat in mellan 5-6 tusen kronor på det här ingreppet. Nu ska jag fira med en bärs! :)
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Kände på exact samma sätt när jag gjort min reparation.
ru
6
runec
523i -98
Jag fick samma fel idag på min e39 98 att höger inre helljus gick inte att släcka
Är det någon som vet om den BTS432 som folke rekommenderade är samma som säljs på Ellfa som heter BTS432E2 ?
Eller är det nån som har ett par sådana liggande ?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.