AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
33.719

E39 Helljus och extralysen har "hängt" sig

Sida 1 av 5
Ås
11
Åsén
525 tds -97
Har fått ett mindre trevligt problem på min 525 tds -97
Det är så att helljus + extra lysena lyser hela tiden även då bilen och lyset är avslaget.
Funderar på om det är nått relä som brunnit ihop, någon som vet vart det sitter eller vad som annars kan vara felet?
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Hej!
det är troligtvis din ljusmodul (LKM) som är trasig.
Om du är lödkunnig samt har lite hum om felsökning i elektronik så kan du byta den trasiga transistorn till en kostnad av några tior, annars är det tyvär byte av LKM som gäller.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Koppla bort batteriet!

MvH Bmw 4-ever
Finns inga relän. Troligen som skrivs, en av effektstegen i ljusmodulen (MOSFET) som är kortsluten. Lossa kabeln framme vid lampan, leta upp var matningen till x-ljusen är påtjuvad och lossa även denna. Det bör sitta mellanrelä till x-ljusen, annars är säkert detta orsaken till att ljusmodulen gått sönder.

FP
Ås
11
Åsén
525 tds -97
Sitter relän till xtralysena men det ser inte bättre ut än att jag måste byta LKM..
Men men, vad gör man inte för att åka bil med klass :D

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bytes endast mot ny LCM som måste programeras av BMW därför är repalternativet att föredra ekonomiskt.

///MVH Hasso
Länk
Hej,
Jag hade samma problem för ca ett år sedan. Då felsökte jag mig till att det var ett av effektstegen i ljusmodulen (MOSFET) som hade kortslutit.
(I felsökningen hade jag som så många hjälp av Folke & Hasso. Tack!)
När felet kom den gången hade jag nyligt monterat extraljus.
Givetvis med relä enligt konstens alla regler.
Styrning av reläet hade jag kopplat till höger helljus. (Den som felet blev på.)
Efter att jag lagat felet. Monterade jag in en diod som bara släpper ström i riktingen mot reläet, inte tillbaka till ljusmodulen (LCM)
Effekttransistorn heter BTS426L1: MOSFET, PROTECTED TO-220/5. Art nr:548-686 hos Farnell in one.

Idag när jag monterade dit mina extraljus och skulle provlysa så lyste varken höger helljus eller extraljusen. När jag mätte på utgången obelatad hade jag 6,08 volt, men när jag belastade den tappade jag spänningen helt.
Aha nu har den farit igen, men denna gång avbrott. Så jag har precis lödit bort trissan och lödit dit en ny och nu funkar det igen.

Nu till min fråga
Vad är det som dräper dessa trissor? Finns det något sätt att undvika att dom får stryk? Kanske en till backdiod mellan styrströmmen och styrjorden på reläet.
Jag känner dock många med e39 som bara kopplat som vanligt och aldrig haft några problem, men dom flesta har nyare än -97.
Hoppas Folke läser detta.

Vänliga hälsningar
Mats
Hej igen,
Glömde skriv att jag dokumenterat operationen med fotografier om någon behöver.

Vänliga hälsningar
Mats
Effektkretsarna (PROFET) har en mängd inbyggda skydd, är i stort sett omöjliga att förstöra utifrån. Däremot är t.ex hanteringen innan de löds in osv känslig, man kanske är lite statiskt uppladdad och implementerar därmed fel som kan utlösas senare. Jag har själv ett hjälprelä på ena helljuskabeln, och teoretiskt är det helt riktigt att man får en backpuls när reläet kopplas ifrån osv, men som sagt kretsarna har ingydda skydd även för induktiva laster. Dessutom finns ju helljuslampan där hela tiden, den tar effektivt hand om ev. puls från reläspolen, den hinner aldrig byggas upp till någon nivå. Du har nog bara haft otur vid bytet av effektkretsen, men försiktighet vid hanteringen är att rekommendera, som med nästan all oskyddad elektronik idag.

FP
Tack Folke!

Vänliga hälsningar
Mats
Ås
11
Åsén
525 tds -97
Härligt med många svar =) *tack*
Skulle gärna vilja se dom där fotografierna om det går bra?
Hej,
Har slängt ihop en instruktion med bilder, stegför steg och tips.
Jag har skickat in den till Autopower. Så den borde dyka upp på Gör-det-själv snart.

Om någon har panik, kan jag maila den direkt. Skicka isåfall ett mail till mig.

Vänliga hälsningar
Mats
ah
2
aha
550iA M -07 Facelift
Porsche 911 -88
Hej,

Min BMW har råkat ur för samma problem utan Xtra-ljus, delvis defekt LCM, höger heljus lyser konstant.

Alternativen som står till buds är:
1. Köpa ny LCM a 3300 kr +400 kr för kodning och överflytt av data hos BMW
2. Köpa beg LCM a 2000 kr (oip ingen garanti) +400 kr för kodning och överflytt av data hos BMW
3. Byta ut defekt kompont och slippa omkodning

Alternativ 3 är det mest lockande!

Har en proffessionel bakgrund som serviceingenjör inom mobil-radio/tele och utfört 1000 tals komponentbyten på kortnivå så det bereder mig inga problem att byta ut den felaktiga 5 "benta" MOSFET Power switchen.

Mitt problem är tillgänglighet av Siemens/infineon/ komponenten BTS426L1, den har nu utgått ur sortimentet hos "Farnell in one" och hos andra suppliers. (finns att söka i US men minimi order $300 + frakt avskräcker) Några lämpliga ersättningskomponenter har jag inte funnit, det som står till buds är en variant för ytmontering - men den passar inte mekaniskt! :(

Är det någon som vet? Jag har testat ESAB spåret på några serviceverkstäder enligt rep tipset, men kammat noll!

Anders
Välkommen till forumet. Låt mig undersöka, har för mig att jag lagt upp nån extra i lager. Fast jag vill minnas att det var någon ersättsvariant redan tidigare. Har en del anteckningar om att BTS425L1 också funkar, och nog bör det finnas finnas andra PROFET också.

FP
Har kontaktat ESAB-serviceverkstad. Fick onekligen hjälp att hitta komponenten, de trodde att den ytmonterade varianten (SMD) skulle fundera så länge jag fick dit den på en kylfläns..

farnell --> 1214292
Länk

1 - Någon som har provat den ytmonterade?
2 - Kan jag se på komponenten om den har gått? T.ex att den är svartaktigt på kretskortet eller så?

Du kan tyvärr inte använda den ytmonterade. Dels måste den lödas på kylande yta, den passar inte på kylaren (kläms fast med stålklämma), dels måste den mittre anslutningen finnas osv.
Man kan inte se något yttre fel på komponenten, den måste mätas (är kortsluten).

Dock verkar RS kunna fixa: Länk
Även på andra håll på nätet kan man säkert hitta den.

FP
hade exakt samma problem det var relät till xtralysena som det var kortis i
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
aha:alternativ 2 funkar inte, går ej att programera en begagnad LCM.

///MVH Hasso
Länk
ah
2
aha
550iA M -07 Facelift
Porsche 911 -88
Tack för era inputs!

Jag har sökt efter komponenten, BTS426L1, i Tyskland och i USA hos ett antal leverantörer av utgångna komponenter och inte lyckats köpa den.

Så det får bli alternativ 1, köpa sig fri och låta BMW verkstaden byta och koda om LCM, (även om det är mot mina principer).

Enligt den info som jag har fått från en oberoende BMW verkstad är det möjligt att koda om en begagnad LCM, men jag tar det säkra för det osäkra och satsar på ny LCM och får 12/24 månaders BMW garanti. Skillnaden i slutpris mellan nytt och begagnat utan säker garanti motiverer den högre kostnaden.

Skrotnissarna har en del att lära sig, "hyllvarmare" som LCM eller liknande komponenter kan man inte ta 60% av nypris för!

Lyckades själv med att pruta ner en ny BMW radio med CD till min E39 med 25% när den gamla hade gett upp, så visst går det att förhandla ner priset på hyllvärmare!!

Anders

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Aha: Det är kanske möjligt att det går att koda om om man är mätarskruvare, men BMW kan inte göra det.
farnell har alternativ. för transistorn.
www.st.com har en som heter VN21.

///MVH Hasso
Länk
ETrettio: du nämner x-traljusreläer. Är dessa eftermonterade? Om inte, var skulle jag hitta dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.