AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
33.725

E39 Helljus och extralysen har "hängt" sig

Sida 2 av 5
Ljusrelä eftermonteras om man monterar x-ljus osv. Transistorerna i ljusmodulen får inte överbelastas med x-ljus direkt, därför mellanrelä osv.
RS har transistorer, styckpris 59:-
VN21 som Hasso nämner funkar också, det kan nog tänkas finnas flera.

FP
Okei.. det kan ju tänkas att man har haft det monterat på denna bilen tidigare. Vart skulle jag isf hitta dessa kopplingar till extraljus. Borde väl vara ganska så uppenbart nånstans vid fronten..
Lite långsökt kanske att reläet skulle sitta kvar och på nåt sätt vara kortslutet så att det matar spänning till helljuset. Det bör synas om det är några extra lösa ledningar förutom reläet, originalkablar är buntade till kabelstammar osv.

FP
Hej,
Jag har nu bytt komponenten 3gånger. (2gånger på min egen och 1gång på en polares bemer). Att det blev 2gånger på min egen beror på ett "slitet" relä till ex-ljus)

Ha Det!
Mvh
Mats
Mats: Allright, vart beställde du den senaste komponenten ifrån?
Jag köpte via en svetsreparatör (ESAB). Men det börjar nu vara ett antal månader sedan.

hls
Mats
Lotuz:
Har du testat med RS eller med någon som handlar där?
Länk

FP
Har pratat med RS och Farnell, finns mycket begränsad möjlighet att de får hem denna komponent igen.

Kan någon kunnit bekräfta att dessa två specar överensstämmer och att VN21 komponenten funkar:
Potentiell ersättare: Länk
Infineon orginalkomponent: Länk
Suck.. st skickade inte till sverige ändå. Får söka annan ersättningskomponent. Har kontaktat infieon direkt, hoppas på lämplig ersättare där.
Specarna verkar stämma väl mellan dessa . Det bör även finnas flera alternativa tillverkare men det är ett problem när komponenter utgår och ersätts med nya osv. Möjligen kan man få ST att skicka ett par ex som prover utan kostnad osv, enklast för alla parter. Ofta är betalning/fakturering det absolut krångligaste i hela processen, i synnerhet när det skall passera landsgränser osv, även om EU förenklat en hel del.
Fråga mig inte hur många gånger jag suttit i samma situation i olika sammanhang...)

FP
Har gjort en sample request på några VN21, får se om det kan tänkas funka. Beställde även ytmonterade varianten från farnell i syfte att få igång det hela så snart som möjligt. Beroende på vilken som kommer först av komponenterna så får vi se hur jag löser det. Tänker mig att den ytmonterade borde gå att få dit om man förlänger alla benen och geggar dit den på samma sätt som den andra komponenten sitter fastklämd mot kylaren.. Återkommer med resultat..
Rätt. Man skall inte ge upp.

FP
Visst går det med ytmonterad komponent... men det blir inte som det var från början..:)

Jag började med att förstöra en komponent då det var på tok för svårt att löda på den i små utrymmen.. Tog sedan 5 st 10 cm kablar och lödde fast i komponenten, sedan plastlimmade över anslutningarna så att de sitter. Sedan löda fast andra sidan av 10 cm kabeländarna i kretskortet. Vik undan de fem kablarna med komponenten och på med kylelementet. Sedan viker jag runt komponenten och trycker fast den med klämman uppifrån. voila.. Dock är denna komponent på utgående också.. så jag vet inte riktigt vad man gör när farnell har sålt slut på denna ytmonterade bts426l1.. börjar bli svårt då känns det som..:)

Har bilder på operationen.. kommer..
Det går säkert att få tag på effektkretsar, original eller ersättare via nätet, dock inte via Infineon eller ST osv, man får jaga olika brokers inom komponentbranchen. Problemet är vanligt, det har växt upp en hel flora med brokers som bara servar eftermarknaden med komponenter. Det kan dock bli tite olönsamt om man bara vill köpa ett par stycken...)
Alternativt så skrotar man en gammal LCM eller nåt annat liknande och får en hel näve med effektkretsar som reservdelar.

FP
Allright, här kommer en guide om man har funderingar på att laga ljusmodulen med hjälp av en ytmonterad BTS426L1, (som sagt, denna är på utgång också..)

VN21 går säkerligen också, men jag hann inte få hem dessa kvickt nog..

Guide: Länk
Tjusigt.
Tips: Så korta kablar som möjligt, det går rätt bra ström i ett par av dom och lite krympslang över de fem lödskarvarna på kretsen kanske inte skadat, risk för ofrivilliga kortisar annars. Se även upp så att inte kretsen kan komma på sniskan mot klämmorna eller intilliggande krets, kylytan på dessa är inte isolerade från matningsspänningen. Hoppas det håller och funkar bra.

FP
Har använt smältlim på alla friliggande ytor och imellan alla infätningar.. mycket proffsigt..:) rör sig ingenstans och finns inget som kan komma åt annan metallyta... kretsen sitter fastklämp åt motsatta hållet, satt riktigt bra även åt det håller.. kunde kapat 3cm på kablaget.. men kändes oviktigt efter att jag förstörde den första komponenten..:)
un
29
undrex
523i -96
Tjenare nu drar jag upp den här tråden lite snabbt igen och hoppas att det är okej :) Om jag förstått det rätt så var BTS426L1 transistorn slut på farnell så du fick använda den ytmonterade men jag var in och kikade nu på länken där det stod att det var slut och dom hade en hel på lager nu verkar det som. Min fråga är egentligen, är det denna transistor som jag skall köpa för att slippa dra dom där extra kablarna och bara löda dit den nya transistorn. Länk
Det bör funka bra med denna transistor.

FP
un
29
undrex
523i -96
okej :) tack för svaret folke återkommer med resultat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.