AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.456

oljebyte problem 525 e34:a 92:a

Sida 1 av 2
m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
Hej köppte för en tid sedan en 525 touring och bytte olja fylde på men delsyntet olja precis som det hade varit men nu efter bytet så vill den knacka som satan varje kallstart...

så en fråga skall jag hälla i vanlig mineralolja som inte hinner rinna av allt eller någon som har ett förslag..??

kör på Agrols oljor och har alltid gjort å det har alltid funkat i alla andra fordon...

tacksam för snabba svar

//Danne
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag kör min 525 på valvoline synpower 5-40 helsyntet och har inga som helst missljud från motorn vid kallstart.
m2
223
m20power
okej.. hoppas på fler svar så man ser va folk kör på...

för snart häller jag i riktig olja... = vanlig mineralolja inget syntetiskt skit...

//Danne
hej...jag har en 525 -92 och precis samma sak hända mig .. har alltid varit delsyntet i bilen enligt tidigare ägare så jag gjorde ett byte med mobil1s delsyntet olja ...efter det så börja det kancka som fan vid just kallstarter...så jag snacka men en bilmek och han sa att jag skulle töma oljan och slå i helsyntet för den oljan är mer lätt flyttande och den kommer snabbare upp till lyftare och ventiler och skit som förmodligen knackar...så jag köpte castrol mangnatek för 159 kr litern och slog i ..tror du det blev tyst..? ..knappast....så jag vet inte vad man ska hitta på ..:(...

ps det där med att man kan blåsa packningar om man har kört på delsyntet tidigare och sen kör på hel..är tydligen en skröna enligt min bmw meck ..han sa att det kunnde vara så i början på 80 talet ... skulle me vara tacksam för svar mwh Robban
m2
223
m20power
okej snacka omatt det är drygt.. vet inte va man ska hitta på.. men då kasnke ja ska pröva med vanlig mineralolja å se om min blir tyst av den eftersom du hade prövat med hel syntet..

ja det är en skröna men vissa säger ju att man kan pajja motorn om man her i mineralolja i en som är kört syntet i åxxå men det är åxxå bara skit snack.. det fick ja lov å göra på min 535:a å den blev perfekt me minerlolja..

vi får jaga vidare coupepower

//Danne
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Använder också alltid valvoline synpower 5w-40 i mina bilar...fungerar klockrent!
Tycker du skall prova den,390:- för en 4l dunk...mycket prisvärt för en så pass bra olja.
Ett annat alternativ är valvolines Maxlife olja ( delsyntet 10w-40) som är till för lite äldre motorer...har aldrig provat den själv,men har hört gott om den...

Du kan ju pröva å söka lite i detta ämne också så kommer du ha läsning många timmar efter de :)
m2
223
m20power
okej ja den oljan skall vara bra har jag hört men bilen min är alltid körd på delsyntet men ja ska se om ja kan hitta den på någon mack eller nått då.

//Danne
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det låter otroligt att ventilerna börjar knacka pga oljebyte från ett märke av delsyntet till ett annat märke av delsyntet såvida du inte har helt fel viskositet på oljan , det är inte så att du helt enkelt inte reagerat på ljudet förut? Du kanske skall prova en olja med lägre viskositet eftersom det end låter vid kall motor.
m2
223
m20power
mm mjo det tykkte jag åxxå men ja garanterar att det komme effer bytet..:(

jomen det är rätt visko men ja man vill ju inte köpa hur mykke olja som hellst det e ju fan dyr..:(

//Danne
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Jag hade en 320 -92 för ett gäng år sedan. När jag bytte olja i den köpte jag på mekonomen en olja som jag inte kommer ihåg namnet på men dunken var vit och jag har för mig att den hette något med 76 (tror det är en amerikansk olja). Efter bytet lät det mycket illa om motorn. Den knackade så folk vände sig om.

Bytte därför till mitt dåvarande säkra kort. Shell Helix delsyntet. Motorn gick efter det lika tyst och fint som alltid. Numera kör jag problemfritt med Ok/Q8 delsyntet för ca 180:- dunken (5 liter). Fungerar klockrent i de bilar jag bytt på de senaste åren bl.a 328 -95, 523 -96, 520 -95 och några japanska...
m2
223
m20power
okej men du då ska ja ta å kolla runt lite kommer nog att testa valvoline eller någon av Ok:s oljor.. men tacksam för alla svar iaf..

men det är konstigt att det skiljer så mykke på oljorna igentligen..

//Danne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, man får vad man betalar för i de flesta fall!

Kvalitetsskillnaden mellan en bra syntetolja och en mineralolja är ganska stor - till syntetoljans fördel.

Prova som sagt en olja som har bredare viskositetsindex - dvs. lägre kallviskositet (lägre värde på första siffran i SAE-beteckningen) och samtidigt en högre varmviskositet (högre siffra på andra sifferkombinationen i SAE-beteckningen).

Lämplig viskositet är 5W40 eller kanske 5W50 och du bör använda helsyntetisk olja. Se dock upp så du inte blir lite blåst på konfekten för många oljebolag säljer högraffinerad mineralolja under beteckningen "syntetisk" eller i vissa fall t om "helsyntetisk" - Castrol gör t ex det med sin GTX magnatech....(som för övrigt verkar ha en negativ inverkan på ventiltick och liknande enligt många som testat den på detta och andra forum!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
bmwRicke:
180:- för en 5 liters dunk? verkar ju sjukt billigt....va är de för kvalitéts beteckning på den igentligen?
m2
223
m20power
jamen syntetolja kommer aldrig att vara bra i längden... men tyvär så motorer som är inkörda med den skiten så måste man ju fortsätta med den.. men bästa oljan är helt klart mineralolja den rinner aldrig ner lämnar alltid kvar en tun tun olje film men det gör dock inte syntet skit men okej syntet oljan är ju oftast mykke tunnare men ja ska pröva å se ska nog pröva med valvolins olja..

//Danne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
m20power, tyvärr stämmer inte dina resonemang om att mineraloljan är bättre på något sätt - snarare bygger det resonemanget på missuppfattningar och okunskap om hur oljan fungerar i motorn...

Mvh

Miper335
jo jag har själv alltid kört på Valvolines delsyntetiska tidigare i både diesel och bensin bilar vilket har fungerat bra men sedan jag började att köra Bmw har alla sagt samma sak....: Bmw SKALL köras på helsyntet!!

Hade en 525 Touring -92 som det satt ett Biltema oljefilter på vid köp vilket förståss borde gett kalla kårar ifrån början men jag missade detta vid köpet.

När jag slog i delsyntet blev motorn knappast tystare och jag upptäckte att det dessutom läckte ut olja till ett tändstift.

Lämnade in bilen till en verkstad där de föreslog en motortvätt för att få ut all gammal skit och därefter köra på helsyntet.

Efter det tyckte jag nästan att bilen lät sämre men efter kanske 100 mil gick den som en klocka!

Har själv hört mycket om att helsyntet är bluff o.s.v men då
oljan är ren och ingen olja har försvunnit på 2700 mil på en bil som rullat 22000 mil....då e det bra olja. ( Verkstaden servar billigare än jag kan köpa oljan )
m2
223
m20power
du ingen kan komma å säga att syntet olja är bra okej i nyare bilar är det nog det ända som gäller men du

"Johan B" kör en motor men Helsyntet riktigt varm åsså låter du den stå i en vecka så sedan river du ner den och kollar oljefilmen på alla ytor å sedan gör du samma sak med mineralolja... då märker du skillnaden tro mig..

men okej syntet måste ju köras i nyare motorer eftersom dessa olje kanlarer osv inte är gjorda för den tjocka mineraloljan men ja i min 535:a skulle ja aldrig slå i syntet inte efter en helrenovering iaf..

Miper335" ja det är nog olika både på vad dom är körda på osv men osm sagt skall prova valvoline när ja nu ska få tag i någon sådan..

men du en olja är till för massa saker Smörja/Rena/Kyla m.m så en riktigt bra olja skall igenligen bli svart fort om man pratar om en bil som gått lite iaf för under alla år som jag skruvat innom Rally sporten så ja får man höra å prova en hel del..

//Danne
Vantage
Enl mej så kan Johan B en del om oljor så lyssna och lär.
En vis man sa......Varför uppfinna hjulet 2ggr ???

Vantage
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
m20power, som jag sa bygger ditt resonemang på okunskap och/eller missförstånd!

För det första drar du alla syntetoljor över en kam i ditt resonemang. Det du förmodligen är ute efter är att vissa syntetiska oljor är tunnare än mineraliska dito - men då måste man skilja mellan pickar och morötter! ;o)

För det första måste man bena ut vad man menar med tunnare.
1. En olja är per definition tunn när den har en låg viskositet.
2. En olja blir alltid tunnare när den blir varm.
3. När man köper en olja finns det en tydlig viskositetsmärkning på förpackningen - den sk. SAE-klassningen.
4. SAE-klassningen anger oljans viskositet vid två temperaturer, dessa är +40 grader Celsius (kallviskositet) och +100 grader Celsius (varmviskositet). Denna klassning visar på oljans "tjocklek" vid dessa två temperaturer (plus att det finns en viss koppling mot oljans förmåga att inte tjockna för mycket vid minusgrader) oavsett vilken typ av basolja det är i oljan.
5. Den "farliga" avrinningen från kamaxlar du är ute efter sker nästan uteslutande när oljan är varm och tunn - dvs. då kan det vara en nackdel med en för tunn olja.
6. Den effektiva mängden smörjolja som samtidigt smörjer motorn är ca en tiondels tesked (!), resten av oljan är överflödig ur ett rent smörjtekniskt perspektiv - givetvis sköter den oljan andra funktioner såsom värmetransport och rengörning etc. men rent smörjmässigt är den onödig för stunden.
7. Oljans vidhäftning avgörs även av oljans polära egenskaper, utöver viskositeten.
8. Oljans egenskaper förändras (försämras) när den slits och bryts ner.

Nu har vi nog spaltat upp grunden...!

När vi nu skall titta på vad som är relevant i ditt resonemang:
Om du vill ha en olja som inte "rinner av" från t ex kamaxel/kamaxlar (som normalt är de mest kritiska punkterna smörjtekniskt i en vanlig motor), vill vi ha en olja som inte har allt för låg varmviskositet och som har en god vidhäftning. Då skall vi välja en olja med relativt hög varmviskositet, dvs. en olja med förhållandevis hög sifferkombination efter "W" i SAE-klassningen.
Många begår misstaget att de känner på oljans konsistens när de håller den rumstempererade oljeflaskan i handen - den konsistensen säger INGENTING om hur tjock oljan är när den är varm! Tar man t ex en rak mineralisk SAE30-olja (används nästan uteslutande till gräsklippare numer) är den "tjock och go´" när man håller flaskan i handen - jämför du den sedan med en syntetisk 0W40-olja tycker du att den senare är som vatten - dock är syntetoljan i detta fallet tjockare när oljorna är driftsvarma...
Att en olja är tunnflytande när den är kall är enbart positivt för motorn, för då får man igång oljecirkulationen snabbare!
Slutsats 1: välj en olja med tillräckligt hög varmviskositet, men samtidigt med låg kallviskositet!

Början man skärskåda oljornas egenskaper på molekylnivå ser man att det finns en typ av olja som skiljer sig lite från de andra. Det är syntetiska estrar, som normalt sett har polära egenskaper - dvs. de attraherar andra ämnen eller attraheras till andra ämnen (ungefär som en magnet till stål). Estrar är ett vanligt additiv (tillsats) i motorolja av högre kvalitet i allmänhet och syntetisk olja i synnerhet (vissa syntetoljor utgår enbart från syntetiska estrar som basolja). Dess egenskaper utnyttjar man på två sätt i oljorna: 1. Genom att de attraherar och binder andra ämnen, är de utmärkta bärare av andra additiv som kan vara svårlösliga annars. 2. Estrarna "klibbar fast" på metallytor på ett utmärkt sätt på molekylnivå och rinner således inte av som man skulle kunna tro när man tittar med blotta ögat - en bra syntetolja har kvar tillräcklig smörjande olja på metallen flera månader efter du stängt av din varma motor. En bra syntetisk olja har bättre vidhäftning på molekylnivå än mineralolja. Utöver de vidhäftande egenskaperna har estrar en mycket bra naturlig renande egenskap, vilket gör att dessa estrar rengör och håller motorn ren invändigt.
Slutsats 2: Välj en olja med bra basolja och bra additivpaket = en syntetisk olja från ett välkänt märke har alltid dessa egenskaper.

Nu vill man också ha en olja som är fräsch länge, vill man att oljans egenskaper inte försämras så snabbt! En mineralolja består av en herrans massa olika långa kolvätekedjor. En syntetiskt framställd olja kan vara av flera olika typer, men den vanligast använda typen i motorolja kallas Polyalfaolefinolja (PAO) och är ingenting annat än kemiskt ihopsatta etanmolekyler. Man har helt enkelt besämt sig för exakt vilken egenskap och viskositet man vill att basoljan skall ha, varpå man sätter ihop de kortaste kolvätekedjorna till den önskade längden. Detta gör att en PAO-olja är homogen i sin sammansättning. Vad är det för vits med det då? Jo, när oljan slits och värms upp kommer de korta kolvätekedjorna först att förångas och förbrännas i en mineralolja - då förändras/försämras oljans egenskaper och man tappar i varmviskositet samtidigt som man genom oxidationsprocessen får en förtjockning när oljan är kall...
En PAO-olja slits "jämt" i sin struktur pga att "alla" kolvätekedjor är lika långa och håller därför sina egenskaper stabila betydligt längre - vilket också medger längre oljebytesintervall.
Slutsats 3: Välj en syntetisk olja för att få en olja som bryts ner långsammare!

En syntetisk oljas oljefilm är normalt sett ca dubbelt så stark som en mineralisk dito vid en given viskositet.
Slutsats 4: Välj en olja med stark oljefilm - en syntetisk sådan!

Kort och gott: Mineraliska oljor har INGA fördelar över syntetiska dito rent kemiskt och smörjtekniskt, dock är de billiga att tillverka och är därför billigare att köpa än kvalitetsoljor räknat på ett rent literpris, men väger man in faktorer som slitage, oljebytesintervall och bränsleförbrukning etc. är de dyrare än syntetoljorna i längden.

Mvh

m2
223
m20power
mm ja okej du kan din sak men ja står ändå för det ja säger okej ta syntetiskt 2takts olja så har den inte en chans tyär vete fan varför men ingen ja prövat står sig mot den vanliga...

men ja va fan ska man hitta på för olja då då..?? för ingen olja som någon nämt här ovan är då lönt att hälla i om man nu vill ha kvar den så kallade oljefilmen m.m. så Johan B va har du för förslag..??

för ja blir fan tokig för i 535:an kör jag på vanlig mineral olja å den går som en gud men iof det är en äldre motor och dom är väl mer gjorda för sådana oljor... syntet oljorna har ju slagit igenom på senare år.. för okej syntet oljorna idag går ju dock inte att jämföra med de syntetiska oljorna som fannst för 15 20 år sedan..

men ja blir väl till att pröva valvoline eller nått.. har iof en jälva dyr olja som ja kan få tag på typ 120:- litern eller nått men ja får se vad det blir..

men det va mycket värd läsning iaf

//Danne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen brukar jag använda Valvoline Synpower 5W40 till de flesta motorer. I alla motorer jag provat den oljan har motorn gått tystare än med de flesta andra oljor.

Inte helt sällan brukar det vara någon kampanj på Synpower, t ex att man får fem liter men betalar för fyra. Literpriset är ganska hyffsat om man jämför med vissa konkurrentmärkens motsvarigheter (eller någon av deras sämre oljor som kan kosta mer än Synpower)...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.