AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.757

Mercedes CL 600 mot BMW 523i...

Sida 2 av 3
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Pärlan:

Sååå omodern är väl inte 600:an??? Kanske i designsnitt, men definitivt inte i vare sig teknik, utrustning eller säkerhet, o framförallt säkerhet för Dig...Med den mosar Du ju ju ett helt villaområde innan den, kanske, får puktering..hehe ;-)

En klar blivande "monster-klassiker" av, som Stavros säger, groteskt snitt. Allt är för mycket på den vagnen, o det är iaf. en av anledningarna till att jag skulle vilja ha den....

Nåväl, hoppas Du blir nöjd, vad Du än väljer :-)

Mvh
/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Japp kolla filmen fredsmäklaren så ser man vilken förgörelse en 2300kg Sklass kan göra...

Jag skulle byta. Jag har kört med en CL 600 från 2001 och det är det mest fantastiska jag kört.

Mvh
Mikael
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jamen, en 2001:a är ju inte ens hälften så fantastisk som en 1992:a ;-)

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Huru? En äldre modell är skojsigare än sin efterföljare (finns det ens en modell från 1992)? Då måste jag ha en när jag blir stor!

Mvh
Mikael
Den där panzern skall framföras i cowboyboots, gigantisk guldblänkande bältes spänne och J.R hatt. ;) Skulle gärna ta mig e tur i en mäktig CL 600. Men snygg bil, nääää...
Miper335
Om det är en billig och praktisk bil som du letar efter så har Toyota ett helt gäng med bra bilar.
Som jag det satsar du inte mer än vad vilken nyare bil som helst förlorar i värde på ett år.

Har du det minsta bilintresse så finns det inga tvivel....BYT
Om inte annat för spänningens skull.
Antar att din far kommer att behålla 523:an ett tag?
Det finns massor utav fina E39:or om du ångrar dej och som redan sagts...Mercan är minst dubbel så dyr även som beg.
273
Pärlan
BMW 523i -96
Lämnade igen bilen idag. Har dock inte bestämt mig ännu hur jag ska göra men det var inte lätt att lämna tillbaka bilnyckeln. :(

Han ska inte behålla 523:an utan lär nog sälja iväg den.
Han kör Hummer H2 idag.

273
Pärlan
BMW 523i -96
Det är lustigt vilket aggresivt bemötande jag får när jag kör 600:an. Betydligt fler som rusar om en, nästan i demonstrativt syfte, eller ligger väldigt nära bakom en.

Den är iaf. helt klart en bil jag skulle trivas i. Dock är min förståndiga(?), vettiga sida svår att övertala.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om man bara har minsta uns bilintresse och gillar lyxiga, vräkiga, komfortinriktade, motorstarka bilar har man inte råd att missa ett sådant tillfälle helt enkelt!

Pärlan, mitt resonemang är (precis som med Toyota/japps tjafset) varför i hela världen ska man sitta och snika med vettiga, ekonomiska bilar när livet är så kort?? Inte tänker jag sitta på ålderdomshemmet (eller var jag nu sitter) och tänka;

-Vad synd att jag aldrig slog till och valde den där bilen jag verkligen ville ha!

JAg kan köpa dina argument om man verkligen använder bilen mycket och pendlar långa sträckor då det både är stor ritk för att det blir väldigt oekonomiskt och själva magin försvinner om nan brukar bilen för mycket.

Ta nu och slå till, jag slår vad om att du blir en gladare och mer välmående människa, vilket är helt klart väger över den där känslan ahh vad skönt det känns att spara pengar på att köra ekonomisk bil. Tyvärr hur fin och bra en E39-523 än är så förblir den vanlig gentemot 600:an och är inte en värdig motståndare och det finns ju ett talesätt om att man ska alltid sluta när man ligger på topp och då är det dags att byta iväg 523an (säger jag som hittils aldrig sålt en bil, men det har jag tunga argument för).
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Mikaelodoris:

Jätte-Coupén baserades på W140-elefanten,(som är det största Mercedes byggt, sedan K, B & Adenauer-vagnarna, o 600Pullman, o möjligen Maybach, men den är ju "special-special"...) o dessa kom 1991/92. Nu skall jag inte säga att just Coupén lanserades samma år, men säkert året/åren efter...Kvalitetsmässigt kan jag med största säkerhet säga, att W140 modellerna+ coupén, är det bästa som någonsin byggts i bilväg, alla kategorier! ja, det är iaf. min åsikt...

/Anders

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Har ju en SL600 -93, MB V12 drar skönt, det går att få tag på delar till riktigt bra pris till dem från Tyskland, har beställt en del, ca 1/3 av priset här.

V12 är V12, men klart, billigt är det ju inte.
273
Pärlan
BMW 523i -96
BMWGUS:
Har du någon länk till företaget?
Hemsida dit?

Jag avvaktar med bytet så länge. BMW:n känns vettigare.
Visst har jag råd att ha den men BMW:n är alltför perfekt för att bytas bort mot något med betydligt mer "patina" och med ett kärnkraftverk under huven som man inte förstår sig på.

600:an finns kvar iaf. under vintern, kanske står erbjudandet kvar i vår. :)
Den finns alltså för utlåning vid behov. ;)

/ Jonatan
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Visst har jag det, det enda tråkiga är att man måste betala i förväg, men funkat för mig.
De säljer ju delar till fler bilar, kommer nog köpa eventuella delar till BMWn där oxå i fortsättningen.

Kan ju säga att till min SL600 köpte jag 4 st gashydrosfärer (aktiv fjädring), 2 luftfilter, bränslefilter och oljefilter, skulle gått på ca 10 000:- på MB, jag gav 3400:- inkl. frakt. Samma märken som MB sålde på delarna.

Du har fått ett mail med länmk till företaget, vill inte bli anklagad för en massa reklam.
273
Pärlan
BMW 523i -96
Låter ju helt osannolikt lågt pris! Dock riktigt bra. :)
Men jag hittar inget mail med länk från dig.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Nja, skickade visst en Powerpost, alltså, kolla din låda här på forumet.
Sätt ut länken här istället, lite MB reklam på BMW forum kan vara uppfriskande. ;)
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Okidoki, de säljer ju inte enbart MB, jag har beställt från dem, betalade i förskott, prylarna kom, de hade glömt ett filter, mailade och anmärkte på det, 2 dagar senare kom det saknade filtret.
Jag har endast haft mailkontakt med dem, funkar bra på engelska då min tyska inte e lysande.

Om nån lyckas ta sig in i shoppen på sidan kan ni ju säga till, jag har bara mailat.

www.carmaster.de
273
Pärlan
BMW 523i -96
BMWGUS:
Imponerande jobb du lagt ned på mercan!
Din sida inspirerar mig att kanske byta iaf. :)

Är bilen svår att skruva i?
Har du någon "Gör-det-själv-handbok" till den?
Om du har det var får man tag i en sån?
/ J

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Tackar, jo har blivit en del skruvande...

Tycker BMW och MB är relativt lika att skruva i, båda är extremt välgjorda (till stor del), åtminstone håller de för att skruva i, det är inte engångsprylar.

Har ingen GDS-bok, bara nätet som hjälp och lite sunt förnuft, däremot har jag ju oturen och det lär ju du även få, att inte en människa verkar skruva i en 600 och definitivt inte i en SL som jag har, alla verkar lämna in dem.

EPC (Electronic Parts Catalog) finns att tillgå på nätet, som för BMW.

MB-forumet i Sverige är ett skämt i jämförelse med detta forum, men lite info kan man få iaf.

Jag kör på Trial and Error när jag mekar.

Om nån känner sig manad att se vad Trial and Error innebär:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.