|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hur det än låter så gäller det inte kappkörning. Ska jag kastbyta min BMW 523i 1996 som gått 10800 mil och är i nyskick (då menar jag nyskick!) mot min fars Mercedes CL 600, 16000(?) mil 1994 i hyfsat kosmetiskt skick??????? Bägge bilarna går utmärkt och har nästan likvärdig utrustning i kupén. Värdemässigt gör jag nog en plusaffär men BMW:n är verkligen felfri, billigare att äga och jag är till 95% säker på miltalen. Mercan kan ha gått längre men svårt att avgöra, blanksvart och riktigt läcker!!!! Billigast försäkringen går dock på ca. 12000:-/år. :( Jag lånar nu bilen en vecka för att "känna" lite på den. Hur hade ni gjort? | |
|
Det är verkligen att jämför äpple mot päron här! Jag har bytt bara för V12ans skull. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
CL 600 är ju mercedes flaggskepp i coupé utförande, kostade över miljonen när den var ny, men den lär inte vara billig att äga, men man lever ju bara en gång, så jag skulle bytt. BMW CS #5206 |
|
Gemini__ |
Skulle också bytt, mercan är mäktig =) Mvh: Thomas |
|
Gamla CL600 är smått ökänt dyr att äga och i mina ögon ful och oproportionerlig (mer om det i en annan tråd om du söker). Vad sägs om luftmassemätare för 90 000 kr? :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| Det är verkligen två OLIKA bilar det handlar om... Personligen hade jag definitivt bytt, men det handlar ju om vilka behov man har. Och som du redan förstått skiljer det en hel del i driftskostnad. | |
| Knubbsäl eller blåval vilket föredrar du? Valross classe är unik på många vis, speciellt backningsantennerna lär gå till bilhistorien. Titeln "den sista mercan" innehas av W124 så denna skapelse får väl bli den sista riktiga Coupé panzervagen. Det blir nog en samlarkärra vad det lider... ;) | |
|
Jag hade nog bytt med, de är en mäktig bil. Fruktansvärt dyr i drift, samt sinnesjuka reservdels priser ingår. (BMW:s V12 modeller är garanterat ekonomiska i jämförelse) Se dock till att de auktuella objektet är i bra skick, ett halvrisigt ex kostar massor att fixa, och är mycket svårsåld. Ekonomiskt sett de är inte lätt att veta, visserligen står en E39 från 1996 inte så högt, men en sådan MB är otroligt svårsåld, och trots att de ofta begärs högra priset även för tidiga ex. tror jag dom flesta i slutändan blir ganska billiga innan dom byter ägare.. Men som sagt, en mäktig bil är de! BMW CS #5139 |
|
|
Luftmassemätare för 90 000:- låter inte troligt men visst kostar det att ligga på topp. Det är där dilemmat ligger. Häftig bil att ha = dyr att äga mot en superfin 523:a med mer eller mindre säker milställning och billigare att äga. Bilade med mercan från Luleå till Gbg och snittade 1,08 liter/mil. Då var vi även in i alla större städer och körde runt på vägen ner. Nu kommer det bli mest stadskörning med den så den förbrukningen kommer det inte handla om så ofta. Svårsåld kan den nog vara men i slutändan går jag ju inte minus på detta byte i alla fall. Fan vad jobbigt... |
|
|
Har själv en -97a,och tycker inte den är så dyr att äga.Har inte haft några som helst fel på den heller,maken till mer välbyggd bil lär nog ej byggas mer. |
|
|
Hittade en försäkringspremie idag för "endast" 9400:-/år. :)) Bilen är läcker och det lutar nog mot ett byte. |
|
|
Om Luftmassemätaren kostar 90KSEK kanske man ska skaffa sig ett krockat exemplar som reservdelsbil? |
|
|
Låter som en bra idé. Men jag kan i min vildaste fantasi inte tänka mig ett pris på 90 000 för luftmassemätare. Jag är fortfarande osäker hur jag ska göra. Ett erbjudande som detta återkommer förmodligen inte. Mercan känns betydligt omodernare i kupén men känns samtidigt som en given klassiker och är enormt skön att köra. BMW:n är helt perfekt i skick, utrustning och betydligt modernare. Någon mer som har någon åsikt om bilarna. |
|
|
Bild på BMW:n: Länk |
|
|
BYT BIL! Det hade jag gjort omedelbart, om jag kört E39! Dock hade jag funderat mer, om jag kört E32 750... /Qualitäts-Werk BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
kilroy |
Jag vet inte vad du har haft för bilar tidigare men är man riktigt bilintresserad så skall man helt enkelt någon gång i livet ha ägt något utöver det vanliga... Så mitt råd blir...BYT!! Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Byt :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ja jag skulle också ha bytt! Som sagt, man lever bara en gång. Lika bra att passa på nu medan bensinpriserna fortfarande är humana. mvh |
|
|
Alltså jag känner mig dum som tvekar när alla ni är helt på det klara med hur ni skulle gjort. Är 600:an så överlägsen? -Dyr i drift -Omodern i förhållande till E39:an -Faktiskt betydligt "stötigare" i komforten än E39:an -Svår att själv meka i eller felsöka i -Dyr när något behöver repareras -Mer opraktisk med bara två dörrar -En aning "trög", E39:an är nättare och kvickare +Enormt läcker och en blivande klassiker +Snabb som f-n +Tidlös +Enormt bagageutrymme(!) +Glaslucka:) +Automat +Mer utrustning +Dubbla rutor = Ingen imma, tyst |
|
|
Du verkar tänka ganska mycket i ekonomiska och praktiska banor. Om sanningen ska fram så finns det inga ekonomiska eller praktiska skäl att välja Mercedesen. BMW:n är ju 100ggr vettigare. Här pratar vi kärlek till det groteska! Mercedesen är grotesk och det är därför jag skulle välja den! ;) Var och varannan människa äger ju en E39 nuförtiden. Medan 600:an nästan är unik.... Inte ofta man ser dem på vägarna. Ja det är mitt resonemang. mvh |
|
|
Ska man se det ekonomiskt borde väl merca;n betinga ungefär det dubbla värdet jmft med BMW,n !! //Ronin 72 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.