|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Seal : En V6:a har två cylinderbankar med tre cylindrar var i vinkel mot varandra. En R6:a har alla cylindrar i rad. | |
| ...och en boxersexa har två liggande cylinderbankar, dvs 180 graders "vinkel"... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
SpineKracker! Är det något du läst eller anar? Tror dock inte att det är orsaken. Minns att den gammla E23:an fick en rak 3,2 (senare 3,4) 6:a med turbo pga att en ny 8:a ej kom i produktion i tid. Varför den fick heta 745 istället för 735, var pga det finns en formel de kom på just betr. kraft i olika cylindervolymer/antal. I och med turbon skulle det motsvara en 4,5 liter V8:a. Tror dock inte att fallet är det samma med 335:an, tror mer att de vill hänga med de andra bilfabrikanterna och erbjuda en turbovariant till folket! Och varför inte.... 2 på en gång!! =-) MVH Patrik |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jaja men nu gällde visst tråden ngt helt annat! Fördelar med en rak 6:a: Motorkaraktär LJUDET Jämnare gång Högt vridmoment utan turbo Trimmvänlig Drar oftast mindre än V6:a Nackdelar med rak 6:a: Dyrare än en 4:a när det går sönder Bränsleförbrukning Försäkringen (BMW) ;-) MVH Patrik |
|
Jag menade inte riktigt så, kunde kanske ställt frågan lite annorlunda. :P Vilka är fördelarna resp nackdelarna mellan v6 och rak 6:a? |
|
| En v6 tar mindre plats än en r6 och man kan säga att en v6 är lite bättre en en r4 men sämmre än en r6 typ | |
|
Lite off-topic men vi pratade lite om olika konstruktioner på motorerna tidigare i tråden, nu undrar jag hur en v5:a är konstruerad? /Seal |
|
| Seal : Mig veterligen finns det ingen V5:a. | |
| Volkswagen har väl v5:or? | |
| Jag tror V5 står för 5 ventiler per cylinder i det fallet. | |
| Verkar som om jag hade fel... det finns enligt Wikipedia V5-motorer :-) Sitter i Volkswagens Golf/Jetta! | |
Helga |
Jo du Simon E30. Du skriver att det är en stor skillnad på bottenvridet mellan 318-320. Till vilken bils fördel? Förmodar du menar 320. Att 320 har bättre vrid är ju för att den har större cylindervolym. Men BMW.s sexa på 2 lit är inte känd för vridet. Jag tycker nog att bottenkänslan känns bättre i 318 iS 140 hk än 320 med 150 hk. Lite beroende på att den är lättare och och lite lägre utväxling. Att sedan 320 har bättre vrid på pappret känns bara över 4000 rpm. //Helga |
|
Men snälla ni! :) Volkswagen producerade sin V5-motor ett antal år,satt i bland annat Golf och Bora. Är en Vr6:a med ena cylindern borttagen. Ljudet och karaktären påminner om Volvos 5:er. Det unika med just Vr6 och V5 är att det är ett gemensamt topplock då cylindrarna sitter väldigt tätt. Volkswagens W-motorer innehåller 3 cylinderrader,även det rätt unikt! |
|
SpineKracker |
M635: Detta är självfallet något jag läst mig till i facklitteratur, inget jag själv hittat på. Dumheter! Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Vad det gäller 4-cylindrigt så är väl den största nackdelen att tex. de två mittkolvarna inte balanseras upp av de yttre kolvarna. De kolvarna som vänder i överläge har större retardation och acceleration än de två som vänder i underläge och detta på grund av att vevstaken måste vara kort. Så motorn skakar upp och ner hela tiden. Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.