AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.691

Fördelar med 6:a?

Sida 1 av 2
ri
26
ria
BMW 320i -02
Har precis köpt min första BMW. En 320 från 2002. Den har ju en 6-cylindrig motor. En lite dum fråga:Vad är det för fördelar/nackdelar med en 6:a jämfört med en 4:a?

Mvh

Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
6:an har en mjukare gång och oftast bättre bottenvrid.
Och så låter den så gott!
ri
26
ria
BMW 320i -02
OK. Tack!

33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
3 fördelar:
Ljudet, ljudet samt ljudet! ;-)

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Du, glöm inte ljudet :)
Eller som nogån annan här på forumet skriver. Detso fler cylindrar desto tommare plånbok.
Fyra cylindrar optimal ekonomi, sex cylindrar optimal känsla, åtta cylindrar optimal komfort, tolv cylindrar optimal konkurs. ;)
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Ju fler cylindrar du har,desto bättre balans och motorgång får du i regel.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
En rak 6:a är fina grejer det. Aldrig ägt nåt annat! :)
Å jag tycker det är helt underbart, bottendraget blir nåt helt annat än i en fyra. Visst, fyror med turbo går att få bra bottendrag i. Men det är inte samma känsla.

I min nästa BMW ska det sitta två raka sexor! hä hä!

Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det egentligen nån skillnad i bottendraget på en fyra eller sexa med samma volym?

Mvh Johan
Nej det ger inte bättre bottendrag i sig att dela upp volymen på flera cylindrar. Den allmänna uppfattningen att sexor har bättre vrid än fyror kommer sig nog av att sexor generellt är större än fyror. :-)

Fler cylindrar ger ju en lenare gång, helt enkelt för att det tänder fler gånger per varv.

Just R6 har också den fördelen att den är ganska vibrationsfri, utan hjälp av balansaxlar och liknande. Detta för att vibrationerna som uppstår tar ut varandra till stor del.

Personligen tycker även jag att R6:ans största fördel jämfört med R4:an är ljudet.

R4:ans fördelar över R6:an är väl att den är kortare, och att den är billigare att producera kanske? Fast det äts väl upp om man måste lägga till balansaxlar och grejer.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Adelson, det var väl det jag misstänkte.

Mvh Johan
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Min förra bil va en 318is -93 ca 140 hk (4cyl) och jag tycker att det är stor skillnad mot min nuvarande i bottevridet. 320 -99 ca 150 hk (6cyl).
Någon som vet??
En rak sexa är en perfekt motorkonstruktion. Den är helt balanserad eftersom alla krafter tar ut varandra. Det behövs inga balansaxlar. De moderna fyrorna har balansaxlar och bra vridmoment. Detta gör att de känns trevliga att köra. Jag upplever att skillnaden mellan fyror och sexor är mindre idag än för 20 år sedan.
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Vågar man säga Boxer 6:a på detta forum?

/N
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Porsche boxer 6:a är fantastiskt underbar!
Ljudet slår tom BMWs M-motorer..
SpineKracker
Ett cylinderantal som är delbart på tre är det ultimata ur vibrationssynpunkt. Man kan alltså inte säga att ju fler cylindrar desto mjukare gång då 8 inte är delbart med 3. En 8a har "hårdare" gång än en 6a. 3, 6, 12 är de bästa cylinderantalen.

Vad gäller cylindervolym är 450-550cc per cylinder det ultimata enligt BMW iaf.
Mjukare gång, trevligt, varmt brummande ljud, samt att man inte behöver växla lika ofta. Nya 335-an kan man i princip starta på högsta växeln (varför man nu skulle vilja det).
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Lite mera läsning angående motortyper :)

Mvh Janne.
SpineKracker
Det var f ö därför de satte turbo i 335an för att de ville inte gå över till V8 men ändå ha mer effekt.

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Vad är det för skillnad mellan v6 och rak 6:a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.