AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.251

M3 e46 värde efter lansering av e90?

Sida 2 av 3
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Håller med dig iallafall att dom svsålda brukar vara snikutrustade,men visst finns det undantag i all ära...Kan hålla med dig oxå att en svsåld lågmilad är med samma utr som en tysksåld e lite dyrare,men det betyder inte att den svsålda bilen är värd dom extra pengarna el för den del i bättre skick...Allt är relevant...

Att tro att -02 M3 kommer ligga stabilt runt 300 i några år framöver är att lura sig själv...alla nyare bilar utan samlingsvärde sjunker i pris tills de bottnar på en lämplig nivå, se e36 M3 till exempel som dail skrev om.

Mvh,
/Wille
Lars Jakobsson
Klart som fan dom inte stannar i pris, därimot så tror jag inte dom tappar så fruktansvärt mkt mer än normalt på ett år bara för att den nya M3:an kommer.. och det var ursprungsfrågan.

Vet man sen inte fördelarna med en svensk såld så får man gärna hålla sig till dom importerade så vi kan köpa dom andra :P

Min älskling: Länk
Bi
3.797
Bianca

Vet man sen inte fördelarna med en tysk-såld så får man gärna hålla sig till dom sv-sålda.........

min bil: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Värdet på M3e46 är en intressant frågeställning.

Personligen tror jag inte lanseringen av M3e90 kommer att innebära nån större extra värdeminskning.

Har själv börjat fundera på att införskaffa en m3e46 då de kommit ner skapligt i pris. För mig är inte M3e90 nåt alternativ men väl nya 335:an.

Alternativet för mig skulle kunna vara att plocka hem en 6månader gammal 335 från Tyskland i vår. 1000-2000 mil på mätaren och ett pris på gissningsvis strax under 350. Modernare bil med betydligt lägre driftskostader.
För mig känns det faktiskt mer lockande än att betala strax under 300´ för en M3e46 från 02-03.

Frågan är om fler M3e46 spekulanter resonerar som jag? Det skulle i så fall snarare kunna få modellen att tappa värdet lite extra.

Köper ni resonemanget?

Racerbilen: Länk
Ut
11
Utter
BMW M3 SmgII -03
Frågan ligger inte hurvida vi tycker att bilarnas värde borde vara, vara sig det är svensksålt eller inte, utan om bilarnas värde kommer att sjunka markant nu när nya serien lanseras. Vara sig vi vill eller inte så kommer svensksålda bilar alltid ligga högre i prisklass vara sig de är sämre utrustade. Det kommer att finnas köpare på dessa som ex. "Bianca" som verkar ha alldeles för mycket pengar... Självklart kommer priserna sjunka men inte så mycket mer än vanligt. De raka 6:orna är en otroligt bra motor och är beprövade sen tidigt 90-tal. På de sista bilarna är dessa mycket välutvecklade och stryktåliga. Detta innebär att de sista generationens m 3:or inte kommer att sjunka lika mycket de första 2 åren. Trots är nya m3:an en dyr bil och alla har inte råd att äga den... Alternativet blir då de äldre. Med nästan samma prestanda... Är vad jag tror av erfarenhet, men vi får väl se...
Bi
3.797
Bianca

Ingen sv-såld för min del.....Men det betyder inte att jag har nåt emot sv-sålda bilar..Det e upp till var och en..

Var jag tydlig nog Utter????
Bi
3.797
Bianca

Läs inläggen ORDENTLIGT innan du kommer med personliga påhopp....

Men du får gärna komma hem till mig så ska jag visa dig mitt sparkonto!!!
Ut
11
Utter
BMW M3 SmgII -03
Är inte intersserad av vad folk har råd med i denna diskution, därav av inlägget och jag syftade på de med ett bra sparkapital. Inget illa menat och om du uppfattade det som ett personligt påhopp så ber jag om ursäkt! I övrigt håller jag med i dina resonemang.

Du är tydlig nog Bianca!!!
Bi
3.797
Bianca

Ursäkten godtagen...:))

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Utter, "Detta innebär att de sista generationens m 3:or inte kommer att sjunka lika mycket de första 2 åren"

Fattar inte riktigt vad du menar, kan du förtydliga det lite?

Har ännu inte kört 335 men läst mycket lovord om den. I stort sett prestanda som M3e46 men kanske bättre lämpad att använda som bruksbil.
På pappret tycker jag det ser ut som en stark utmanare till begagnade M3e46:or.

Ut
11
Utter
BMW M3 SmgII -03
BjörnB. Det jag syftade på är att jag inte tror att e46 får samma prisras som e36. Detta är enbart mina vinklingar av m3 e46 och dess värde inför nya m3. Jag tror inte det blir ett prisras nu när nya börjar säljas. Prisraset har redan skett på dessa modeller (e46). Däremot om ca: 1,5-2 år händer det nog mer då -07:ornas ägare vill börja sälja sina...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du ser alltså inte begagnade 335:or som en direkt konkurrent till begagnade M3e46?
Jag påstår inte att det är så utan är bara intresserad av den allmänna uppfattningen.

Begagnade 335:or kommer finnas redan till våren/sommaren. Om än i begränsad omfattning.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Förstår inte riktigt varför M3e46 inte skulle sjunka på liknande sätt som M3e36?

Visst är e46 en bättre bil på alla sätt och vis men åren går och ribban sätts allt högre. För 10år sedan ansågs M3e36 en lika fantastiskt bil som M3e46 är idag.

Jag tror snarare att de nya M-modellerna kommer att sjunka både snabbare och stabiliseras i allt lägre prisklasser. Jag tror inte en 10år gammal M5e60 med drygt 20.000 mil på mätaren och ofullständig servicebok kommer bli speciellt lättsåld.

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Tycka kan man göra vad man vill, men jag är säker på att M3 kommer att tappa i pris vid e90 M3 lansering eller kort efteråt. Många på detta forum ser på en M3 på ett speciellt sätt på varje M3 oberoende årtal. Alla årtalen av M3 har sin egen charm och borde därför också behålla värdet. Problemet är att alla ser inte på en M3 på samma sätt, det är där ni låser er. Det finns många fler ägare till M3 som bara har den som ren status bil, sportbil, racerbil, vid en lansering av ny M3:a så är den inte längre det senaste och tapper därför i pris, eftersom det finns något nyare. M3 tappar något som kallas inom marknadsföringsspåk Meta-värde. Jag menar inte att detta är den enda orsaken, men en av dom som spelar större roll i prisraset.

Tänk vem är det som köper en ny M3?, de som har mycket pengar. Kommer det en ny M3 så har dom råd till den också, var så säker. Helt plösligt så finns det en större marknad av beg M3 E-46 och konkurrensen pressar på begagnat priset.

Den som tror att han kan köpa en M3 e-46 i dag för 300Tk och att den inte kommer att tappa i värde på 2-3år är enligt mig, mindre smart, snällt sagt.

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag är också övertygad om att M3 E46 kommer att tappa i värde och ganska mkt med enligt mig! Kommer inte ihåg siffrorna exakt men vet att M3 E46 är den m3 som producerats mest av alla M3or, så det finns ju en del att välja mellan.. Och det är många som använts året runt som också drar ner priserna på de lite finare bilarna. Perfekt för mig om ett år:)

Mvh. Richard
gött att ha m3an som andra bil snart ;)
God morgon, Lyfter tråden lite.
Kanske inte kommer med något nytt men jag ger iaf min syn på saken.

Förstår att ägare av m3 befarar värdeminskningen på sina bilar. Men är det inte som med allt annat man köper? Klart bilar i 300 000:- klassen har en stor värdeminskning? Ju dyrare bil desto större värdeminskning generellt sätt.
Allt handlar ju egentligen om hur man kom in på bilen. Köpte man billigt så blir troligen värdeminskningen för personen i fråga lite mindre. Köpte man dyrt så kanske smällen blir lite större. Resonemanget som togs högre upp i tråden om att e46 m3 skulle vara unik är inget som håller. Som det nämndes tidigare finns det en uppsjö av dessa bilar.
Inom en tid, låter hur länge vara osagt, kommer e46 coupe vara lika het som dansk bacon i sahara.
Så fort en ny modell lanseras så blir den föregående mindre attraktiv.
Det viktigaste är väl att man njuter av bilen medans man har den. Förlora pengar kommer man göra, konstigt vore väl annars. Klart alla ägare kommer få känna på det den dag begagnade exemplar av tex e90 coupe börjar finnas till rimliga priser. Att 335ci är en konkurrent tycker jag är helt riktigt.

Men värde minskningen kommer ju slå mot hela e46 coupe familjen så ingen sitter ju säkert :-)

Boys, följ mitt råd! Njut så länge ni äger och är nöjd med era bilar!

//Jensa

Den som gett sig in i leken får leken tåla
Tror att vid lanseringen i sig sker inget prisras. Allt styrs av utbud och efterfrågan. När det blir en mängd bilar tillsalu från de som köper nya kan ett viss ökat utbud medföra en minskad efterfrågan då det finns fler bilar än köpare på karknaden. Volymen kommer när vi om några år kan tänka oss att köpa den nya M3án när den blivit billigare. Kommer det dessutom billiga importbilar och detta i kombination med massförsäljning av M3ór i Sverige kommer detta precis som tidigare att generera i lägre prisbild. Priserna i Sverige ligger ju dessutom många gånger lägre i SV än i Tyskland på samma bilar.

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
M3 E46 kommer att sjunka när den känns gammal efter nya M3an lanserats. Se bara på M5 E39, hur gammal känns inte den nu när M5 E60 finns. Både maskinellt och framförallt utseendemässigt enligt mig. Vet inte exakt vad en M5 E39 kostar idag men har för mig att jag sett några med riktigt lågt pris. Tror absolut att M3 E46 kommer att följa samma mönster. Sen kommer det med säkerhet dyka upp slutkörda överstylade bilar med ögonlock på blocket som säljs till ett lägre pris som drar ner hela prisbilden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.