AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.249

M3 e46 värde efter lansering av e90?

Sida 1 av 3
Hur tror ni M3 e46ans värde kommer hålla sig efter att e90 introducerats? Det kommer ju inte att bli någon billig bil direk, men troligtvis lir det ett värdedrop precis efter lanseringen av e90 men senare borde den stabiliseras, eller vad tror ni?
Värdet på "normala" bilar stabiliseras aldrig, möjligen sjunker hastigheten som värdet faller. Bara unika bilar håller värdet, eller t o m ökar i värde ... E46 M3 är inte en unik bil.

Titta på priserna på M3 E36, de kostade i runda slängar 500.000 nya och går idag att köpa för under 100.000 ... inte ens M3 GT som bara tillverkades i dryga 350 ex betingar mer än 120-150.000, förmodligen kommer M3 CSL att gå samma öde till mötes.
Menade inte stabiliseras så, utan att de itne skulle tappa väldigt mycket i värde per år, inte så roligt o köpa en bil för 250k som är värd 180k nästa år. Åtminstone itn om man sparat länge till sin drömbil :P
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är både på gott och ont att bilarna sjunker mycket och fort.Dock tycker jag att det är mest gott.För 15 år sedan så sjönk ju inte bmw och Mb alls mycket i värde och blev ju därför just bara en drömbil.Nu kan man ju köpa en fin m3E36 för 100k och en E46 för 250k och en m5 e39 för 200k.Man får ju väldigt mycket prestanda och kvalitet om man köper någon av dessa bilar.Om man kollar vad dessa bilar kostar i övriga nordiska länder så förstår man att man är lyckligt lottad som bor i Sverige.
Lars Jakobsson
Tror inte värdet kommer påverkas så mkt av en ny M3:a. Kolla bara nya/gammla M5:an...

Min älskling: Länk
Lars: E39 M5 har ju sjunkit som en sten, så ja ser inte riktigt din poäng?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
hampe m3
Lars poäng är nog att e39 ej gjorde ett drastiskt ras bara för att nya m5 kom ut på våra vägar.

Eller har jag fel Lars?
jimmy/bmw
93-94 så kosta en m3 e36 450000:- och kostar idag ca 90000kr
vilket betyder att den har tappat ca 80% av värdet på 13-14år
Tycker inte det är så farligt värde tapp på så lång tid !
Om man jämför med typ saab 9-3 och 9-5 så kan man hitta sån för 45000- 50000kr Med ett nypris 200000-250000kr så har den tappat ca 75-80% fast på 8-9år ! Och 900 ska man inte prata om nypris 200000kr nu 20000 alltså tappat 90%
Så jag tycker då iaf att bmw håller värdet bra :)
Lars Jakobsson
Nej, som sagt...jag tycker inte E39 sjunkit så mkt pga av lanseringen av nya M5:an, lär nog inte bli något större ras för M3 heller...

Min älskling: Länk
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Skulle tro en M3 E46 kostar max 150K när den är 10 år gammal, en med SMG kanske 170K.
Servicekostnaderna accelererar med stigande ålder. Fin bil men den kan bli dyr i längden.

Står en otroligt fin M3 - 03 med SMG för 295K hos www.tamsen.de 3 år gammal...

M3/// Mullret
De två bilarna tilltalar olika målgrupper.

Den som funderar på att köpa en begagnad M3:a, för vaddå, 250kkr? kommer knappast att plötsligt ändra sig och köpa en ny bil för 3gånger det priset. Visst, sista årskodellen av e46 M3 kommer säkert att få ett större prisdropp första året, men sannolikt ett mindre dropp efter det, så att det har jämnat ut sig efter 2-3 år.

/ Fredrik
tr
121
treje
330iT 01:a
"droppen" kommer om 2 till 3 år som på alla andra bilar, när e90 börjar komma ner i pris.det e fakta för det händer alltid om inte den nya modellen e helt kass.men inte finns det några kassa m-bilar?

kärlek går att få för pengar....
Ska man sälja E46 M3 ska man nog göra det nu, min magkänsla är att snart kommer prisfall modell större för andra gången på modellen (nummer ett kom när de kördes ut ur nybilshallen ;)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Tycker E46 M3 har sjunkit väldigt mycket under senaste halvåret, jag sålde min i våras och då var prisbilden en helt annan mot idag. Kanske har fel men så känns det. I börjar på säsongen var svårt o få -03or under 370k, finns det för 295k nu och i ett bra skick är det ju smått otroligt.
Visst har M5 E39 tappat REJÄLT senaste året, det trodde jag inte undgått någon. För ett år sen var det i princip omöjligt att hitta ett vettigt exemplar under 225 000 och idag kostar de billigaste vettiga bilarna mellan 150 och 175 000. Ett nätt värdetapp på 20-25% på ett år. Min kristallkula säger att tappet kommande år blir ungefär detsamma och att en tidig, vettig M5:a kommer kosta runt 130 000 då.
Ut
11
Utter
BMW M3 SmgII -03
Har själv en m3 -02 fullutrustad med smg II Svensksåld, som jag köpte för 280k för 3 v. sedan. Jag köpte bilen för att använda den inte sälja den och tror att priset kommer att vara ganska stabilt runt 300k på dessa modeller några år till. Jag är inte orolig för några större prisras på svensksålda. Däremot kan man nog se en större glapp på priser på importer. Däremot får man räkna med en högre försäkringspremie på dessa.
Tror som Utter att priserna kommer hålla på rätt bilar med bra miltal, de billiga man hittar idag har oftast gått långt (ca 10' mil), nyligen importerade, eller snikigt utrustade. Kan du lägga 260' på en bil kan du oftast lägga 290' också och få en bättre.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Personligen skulle jag ALDRIG köpa en svenskåld M3/M5 eller nån annan bmw för den delen..För dels tycker jag att dom är för snålt svensson-utrustade o dels så är imp-bilarna i bättre skick generellt,om man köper dom från aukt säljare o inte nån vimpel handlare....Försäkringen bryr jag mig inte så mkt om..Kör man en M-bil så ska man ha råd med försäkring

min bil: Länk

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Bianca: Skulle ALDRIG köpa en importerad M-bil. Speciellt inte en långmilad m3:a. Så är de bara. Likaså m5..
Och ja, jag har råd att försäkra 5 tysksålda m3or om de vore så..
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

RIBBan.....

Kul för dig då....

Jag kan försäkra 6 st m3or..............
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Bianca: Du sätter verkligen ribban på nivån på inläggen! tackar så mycket :)

I slutändan kommer en svensksåld, lågmilad bil med bra utrustning ligga högst i pris. Givetvis med god dokumentation.

Tysksålt i all ära (har väl ägt 7-8 stycken tyskimporterade bilar) så brukar de inte vara några problem med dessa. Men att de svensksålda bilarna brukar vara "snikutrustade" ligger de en viss poäng i. Tyskarna lägger gärna på lite mera "godis" vid nyköpet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.