AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.309

540 på Fittja bil och Linus bil

Sida 1 av 2
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Jag letar en 540 kombi och har hittat två objekt på Blocket. Letar input från någon som känner igen firmorna eller sett bilarna.

Fittja Bil:
Länk
Mycket fin på bild och naturligtvis i perfekt skick enligt säljaren. Utredning från Svenska BMW ska finnas från importen.

Linus bil:
Länk
Har inte sett bilen eller pratat med firman än. På papperet låter bilen klart intressant, men en sökning i detta forum får intresset för Linus bil att svalna.

Gemensamt för båda är att milen är där jag vill ha dom, men frågan om det är rimligt på 4 år gamla bilar.

Bor långt bort, så ett besök på plats är inte aktuellt i steg 1.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min tyvärr inte alltför positiva erfarenhet av vad de flesta(inte alla) bilimportörer ägnar sig åt är att fila på kanterna av ett bra objekt. Din magkänsla som jag kan läsa mellan raderna men som säljarna lyckades snacka bort är rätt. Mitt tips efter att ha kikat på dina länkar är passera gå och fortsätt rakt in på www.bmw.de eller mobile.de. vill du ha en riktigt trevlig bil, köp dig en Alpina B10 V8/ V8S då har du en läckerbit som skiljer sig från mängden.
Mvh
Asken
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Linus Bil..ja vad säger man! Åkt från Borlänge med en kompis en gång för att kika på en BMW 530 D och den var väl allt annat än fin! Sen när vi sågade den så visade sig att det var en till likadan pga hem så vi väntade och väntade..efter en hel dags väntan så kom den och det var missljud m.m i den!! Åker inte nå gärna ner igen..

Jag håller som oftast med Asken - köp i Tyskland. Båda firmorna har nämnts i samband med tvivelaktiga bilar tidigare och det finns ju ingen anledning att chansa på att just dessa objekt är okej. Köp hos auktoriserad BMW-handlare i Tyskland så får du mest för pengarna. Lycka till! :-)
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Tack för svaren. Linus bil verkar som sagt vara onödigt mycket gambling.
Anders N, du nämner att även Fittja bil figurerat. Jag har sökt och inget hittat. Kan du specificera detta?

Vad gäller import så är det nog en bra idé, men funkar inte för mig eftersom jag först och främst aldrig gjort det förr, och inte pratar ett ord tyska.
Detta gör det till ett för stort projekt för mig idag. Väldigt mycket jobb och även en privat situation som gör det praktiskt ogörligt att lära sig, och sen genomföra.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
snabb koll på justitia visar att Fittja Bil är ett HB, kreditrating ej fastställd pga ej aktivt bolag (?). ledning/ägare är Abbas Hassan och Ibrahim Mohammed Hassan. Inga betalningsanmärkningar i alla fall! Å andra sidan inga bokslut heller, så mycket till företag är det inte fråga om....

Linus Bil är enligt Justitia ett flång nytt AB, reggat för en vecka sedan. Ägs/leds av Mats och Sara Dahlström. Han är även ägare av den enskilda firman Linus Bil som har funnits sedan -00 och har de senaste två åren omsatt rint 50.000 kr per år. Lite underligt med tanke på vilka bilar som har sålts där, jag menar man säljer ju inte så många 530d eller 540 iAT för att bara omsätta 50 lök?

Var och en får väl bedöma om dessa företag är något man ska handla bil för flera hundra tusen kronor av, men i så fall förefaller väl Linus Bil vara det bättre av dem i och med att det åtminstone har 100.000 kr i aktiekapital....

mvh Johan
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Ok

Tack för hjälpen. Ser ut som jag får släppa den i Fittja också. Synd, för den var fin på bild i alla fall.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Angående Fittja bil så var det rena komedin att besöka:)

Bakåtslickad försäljare som lovade allt, och det roliga var att han hade han garanterade att dom själva hade servat bilen. Sedan var ACn slut på en bil och han sa först att det var billigt och lätt att fylla på.

Sedan när jag sa att fyll på ACn så köper jag (efter ca 30 minuters samtal) Så sa han att nej nej, det kostar för mycket, därav att han har satt ner priset !?!

Vad kan man säga? mer än att skratta och åka därfifrån...

Lycka till Viper !

beemoholist
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Asken: Har du slutat att rekomendera D10? Det var ju det bästa enligt dig när jag sa att jag letade V8S ;)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Man blir alltid lite skeptisk när det handlar om såna här små firmor... Du kan ju vända dig till en auktioriserad handlare... Men jag tror att du har stor chans att bli lurad där också... Att kunna det man vill inhandla är guld värt... Litar inte på Bmw group el nån hästhandlar-skojare... Bilsäljare är ett folk för sig... (Ursäkta alla bilsäljare)
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tommy! Lade du märke till att det är just en AC firma i samma hus som Fittjabil..dom kanske redan hade lämnat pris till handlaren på mer än fyllning Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
J.Dredd: Jag hade inte diesel i åtanke när jag skrev tråden med tanke på att herrn sökte 540:) D10 slår allt med halva förbrukningen det är sant.
Mvh
Asken
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan inte annat än hålla med ovanstående experter. Skippa dessa bilar/firmor så slipper du onödigt bekymmer. 540 hos Fittja ser säkert fin ut på bild men ärligt talat så bör en ärlig och välskött 03:a med den utrustningen och milen kosta mer än vad dom begär. Priset på 540 hos Linus är väl mer i trakterna av vad en sådan vagn borde kosta men samtidigt är ju inte ett mer normalt pris en garanti för att bilen är ok.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag röstar också på bmw.de (med EuroPlus), i tyskland MÅSTE man enligt lag uppge om bilen har varit krockad och i så fall hur omfattande skadorna blev, tryggt och ärligt.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fittjabilen har privataägare från 2005-06 01 som första reggade ägare
Två ägare tidigare en bilfirma och en privatägare bilen har bytt ägare 2 ggr på en vecka 2005-05-06. innan den togs i trafik
Saknar uppgift på chassienummer och ingen noterad mätarställning hos vägverket.
Den bilen kan dom behålla.
Priset är för lågt relaterat till bil och miltal förmodligen rullat det dubbla minst annars är det stor förlust i försäljningen.
Prisnivån i Tyskland snittar 23.000 euro och uppåt för liknande bil.
Och det är knappast någon som sysslar med välgörenhet i bilskojarbranchen.

///MVH Hasso
Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Vad menas med "Kredit" under "Upplysningar" i bilreg?

Freude am fahren
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Att det är ett kreditköp och skuld finnes till finansinstitut med fordonet som säkerhet..sådant måste kollas innan köp annars så får man köpa bilen en gång till
Ingen idé att lägga ner tid på att rota upp sådana bilar hos mindre firmor som ofta är suspekta. Drivor av kringvandrande nyimporter med ett och annat i bagaget gör dig inte glad. Och om ändå bilen händelsevis är OK så är oftast inte säljaren det. Man kan råka ut för problem om något strular med papper skatter och dylikt. Köp av en större renomerad firma, eller privat av någon som verkligen har ägt bilen ett tag. Import är ett alternativ om du vill ha en ärlig bil som machar dina specar men inte om du vill spara pengar. Bmw.de är ett alternativ självklart om du har tid och lust. Skumhandlare finns även i Tyskaland så...
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
GTO, nej tänktre inte på det faktiskt.

Har också hört att det inte är billigare längre i tyskland.
Inte om man tittar mobilde.de IAF.

Mvh

beemoholist
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej, prisskillnaden är inte så stor längre, men det finns fördelar med att importera själv.

Köper man hos BMW Niederlassung i Tyskland får man fin, trygg bil och bra service. Med få undantag är de "billiga" importer som säljs i Sverige osäkra fordon som sålts hos "Ärlige Günther" på en bakgård med massor av vimplar. Det faktum att det finns en omfattande handel med krockade bilar i Tyskland (som ofta spacklas upp nödtorftigt och exporteras) gör att man ska vara extra försiktig.

Dessutom är vi många som kan intyga att egen import är kul!

Lycka till!

Det är inte alltid det är billigare i Tyskland, nej. Den stora fördelen numera är utbudet - man kan få NÄSTAN vilka kombinationer av motor, färg och utrustning man vill - och det faktum att, i mitt tycke, bilarna är ärligare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.