AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.001

Konstant lysande ASC varningslampa!

Sida 1 av 2
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Äger en 525iXA -92. Problem med ASC varningen.
Någon som kan förklara hur det hela hänger ihop? Vid avläsning av felminnet finns inget fel, likt förbaskat tänds lampan efter c:a 5 min. körning och lyser sen sedan hela tiden. Vid start tänds den kort, lika så ABS lampan, sedan slocknar båda. men ASC tänds igen. Misstänker förstås någon givare, har inga andra fel-
indikationer (ej fung. hast.mätare t.ex.)
Fungerar 4-hjulsdriften över huvud taget? Var hittar jag en funktions-beskrivning, gärna med ett kopplings-schema?
I början tändes den bara emellanåt, för en 7-8 månader sedan.

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Ingen som har koll på detta??
Måste finnas någon mer som kör fyrhjulsdrivet!!
Tipsa gärna om någon annan som kan sitta på information.
Var in på BMW Solna och försökte få lite kött på benen av deras kundmottagare, noll kunskap om det hela.
Rekommenderade FORUM!!!
mvh/Gunnar

co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
finns rätt så mycke skrivet om detta problem!
Om du söker lite så hittar du ett flertal trådar!

Kan vara asc styrenheten som är kass om felminnet inte indikerar fel
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Kolla så inte wiren till ASC motorn är av eller går trögt. Går motorn över huvudtaget?

JIK
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Det finns ingen ASC motor eller wire över huvud taget!!! Även om det på RealOEM.COM indikeras att det skall vara en.
Hela grejen är lite skum, har verkligen försökt läsa alla trådar, dock ej hittat vad som händer om givaren för vänster resp. höger fram är kass.
Var någonstans slutar signalkablarna?? Bakre givarna går till under baksätet,
men kan inte se vart främre går.
Någon som vet??
mvh/Gunnar

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
GUP:

Att ASC börjar lysa är relativt vanligt, fenomenet dyker gärna upp vid byte till mjuka vinterdäck - 4wd systemet uppfattar att hjulen snurrar olika fort och tänder ASC-lampan.

I våra 4wd BMW finns ingen ASC, utan lampan blinkar till när framhjulen driver (testa på halt underlag!) och lyser med fast sken när den inbillar sig att det är nåt fel, t.ex. att hjulen snurrar olika fort. Med åren så blir kedjan i fördelningslådan uttänjd och får lampan att lysa oftare, utan att något egentligt fel föreligger.

Signaturen Mix Länk Länk kan mycket om iX, den här tråden är intressant: Länk

Mvh
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Fram till 09/93 är det en speciell (dyr) diff där bak. Den är Electro Hydrauliskt (EH) styrd och låser ( bromsar ) vid behov. Samtidigt blinkar "ASC" lampan.
Detta har som sagt inget med senare ASC system att göra utan är unikt för IX.....

Länk

Hur modellerna efter 09/93 funkar vet jag ej, kanske enligt rob_t_j72

Förutom en speciell diff ingår en hel del annat jox.

Länk

Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack 525ix!

Har alltid undrat vad det var som visas på sista länken...

Jag har läst att det ska vara ständig fyrhjulsdrift med 33/67-fördelning, men när lampan blinkade till så tyckte jag att bilen började driva mer fram...

Mvh
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hej 525ix!
Intressant vad du skriver, tyvärr lyser ju lampan konstant för mig nu, var lite till och från i början.
Teorin om ut-töjd kedja i fördelningslådan låter i mina öron som en trolig anledning, men säkert dyrbar att fixa till.
Har jag fattat 4-hjulsdriften rätt om jag påstår att i normal-läget är det 33/67-fördelning, men när något av bakhjulen börjar slira, bromsas dessa och endast drivning fram?
EH LOCK-HYDRO UNIT sitter i min bil på tändstifts och spolarburks-sidan, ej enligt utsatt punkt!
Har dessutom en otät rörledning på hydro-uniten, verkar vara inlet pipe som ej är tät i anslutningen. Någon ide, varit ute för något sådant? Kan man demontera, och göra om anslutningen eller är det nytt rör som gäller?
Är systemet likt bromsledningar och skall luftas efter ingrepp? Tips på någon som kan fixa detta?
Den positiva nyheten är att nu sitter det jysta vinterdäck på tidigare dina fälgar!! Perfekt, speciellt här i Stockholm där det ju kan bli halt, som erfarits.
mvh/Gunnar

52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Hej,
Eftersom lampan lyser konstant = något är galet, och du har hittat en läckande LOCK-HYDRO enhet så är väl oddsen hyfsade att det är där felet ligger. Låter billigare än en utbytes transferlåda som kostade 20 papp senast jag kollade.

Diffen bak låser/verkar bara mellan bakhjulen. Detta innebär att det räcker att ett bakhjul har fäste för att det skall driva.
Fram och bakaxel är sedan kopplade med en viscokoppling inuti fördelningslådan.

Fram sitter sedan en vanlig "öppen" diff, det blir lättare att svänga så....

PS
Senaste uppgifter jag hittade (nya grejor)
HYDRO-LOCK unit ca 10000:-
Inlet pipe ca 450:-

Eftersom ytterst få torde veta vad grejorna är till kanske skroten kan funka!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
525ix:

Är det vanlig bakaxelolja som pumpas(?) runt igenom Hydro-Lock, eller ett separerat system med hydraulolja/vätska?

Mvh
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Som jag fattar det är det samma som styrservot (och ev. nivåreglering använder).
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
GUP:

Min sitter på samma sida som din, tror att Realoem visar den amerikanska modellen?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
GUP:

Pratar om Hydrolock-unit:en förstås... =)
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
rob-t-j:
Verkar vara ett rimligt antagande.
Inlet ledningen till Hydro-Locken, är ansluten till servopumpen=servo olja.
Skall man lufta efter ev. byte av ledning, någon som vet??
GUP

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
525iX:
Var hittar jag en inlet pipe för 450:-??
Control boxen, pos. 6, control unit, för systemet, sitter den i stora plastlådan strax bakom spolar-burken?
Var där??
Har ett provbyte på gång, av control boxen, för att kunna konstatera om felaktig eller ej.
Tack o hej
Gunnar

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk nr. 9 är för ABS och ASC, ljusrosa eller skär färg. Men var den ligger är en annan femma...

mvh
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Kolla på BMW, priset är från ETK (nåt år gammal).
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Vad står ETK för??

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ETK tror jag är BMW:s reservdelskatalog...

Mvh
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
Kan vara en sensor som sitter vid de båda bakhjulen. En vid varje hjul..
Den kan ge diverse konstiga fel. ASC ABS mm mm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.