AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.897

Autosmarts Skandinavisk hårdvax VS Meguiars

Sida 2 av 2
Ligger mycket i detta, betydligt mera än skillnaden mellan just Cyclo och Toptool i denna tråden.
Handlar nog mera om "känslan" för den ena eller andra, kanske man har eller haft andra maskiner från Flex, de tillverkar elverktyg och i synnerhet vanliga roterande polermaskiner av hög kvalité, med priser därefter.
Just denna oscillerande Toptool har visserligen en drivmotor från Flex men tveksamt om resterande på maskinen kommer från dom. Det finns ingen Toptool på deras websidor, bara roterande polérmaskiner.
I fråga om effekt osv bör det inte skilja så mycket mellan Cyclo och Toptool, man kan inte heller prata varvtal under drift på normalt vis på dessa, ett tomgångsvarvtal på t.ex 3200 rpm blir kanske 100 rpm när man lägger trissorna mot underlaget med lagom tryck osv. Mera intressant är hur stora oscillerande slag som trissorna arbetar med, det är denna rörelse som "avverkar" och skapar friktion osv vid arbetet.
När man bara pratar varvtal rent allmänt vid poléring och speciellt vid icke oscillernade maskiner måste man även ta med diametern på trissan/trissorna, det är periferihastigheten på dessa som man bör jämföra, inte varvtalet på motoraxeln. Andra parametrar som bör beaktas är vikt, ergonomi, ljudnivå osv på maskinerna, här kan jag inte bedömma skillnaden mellan de båda ovanstående, däremot är min egen högst privata erfarenhet av likartade maskintyper att de är för tunga och obekväma/obalanserade. Jag använder mycket hellre roterande maskiner, med korrekt varvtal givetvis, där man gör den "oscillerande" rörelsen själv.
Det är allmänt bekant i branchen att oscillerande maskiner är mera "förlåtande" jämfört med roterande om man inte ser upp vid hanteringen, men totalresultatet oavsett beror till syvende och sist mera beroende på operatören än på typ eller märke på maskinen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.