|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Snart är vintern här och bilen ska vaxas. Har en madeiraviolett metallick E36 touring som jag hittills har vaxat med skandinavisk hårdvax. Har även använt det på tidigare bilar jag ägt och är nöjd. Vaxet är lättarbetat och verkar ge ett bra skydd och hög glans. Men jag är en glad amatör som gör det för hand och nu undrar jag om jag kanske skulle vidga mina vyer och börja använda Meguiars som alla lovordar? Till saken hör också att jag fick bilen rekondad i juli månad där rekondaren använder Meguiars produkter och jag blev mkt imponerad. Men så var det också ett proffs som gjorde det! Funderar på antingen Meguiars Cleaner Wax Liquid eller Meguiars NXT Tech Wax som finns hos Micro och hur dessa är jämfört med Skandinavisk Hårdvax? Vilken av dessa vaxer är bäst och vad bör jag välja? Vaxar som sagt för hand... Mvh Robert Mvh Robert | |
|
Om du fick bilen polerad i juli, vad la han på för skydd? Jag gissar på MG20/21 och då finns det ingen anledning att vaxa innen vintern då jag antar du fortfarande inte har avfettat bilen. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Hej Micke! Nej, jag har inte avfettat bilen och du har rätt angående vilket medel han använde. Så du tror inte jag behöver vaxa förrän till våren? Vilket vax ska jag använda då? Mvh Robert |
|
|
Då behövs snarare en cleaner innan vaxet för att få bort allt vinterjunk. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Meguiars produkter är de bästa...men du måste förstå att de som säljs på macker är inte de produkter vi rekondare kör med. De är mindre grova o är genom det lättare att få bort i fastnar inte på plastdetaljer. Men som jag brukar säga till alla..skippa att vaxa för hand...det leder knappt någonting o oftast repar man bilen mer än vad den blir fin pga dåligt tvättade bilar, dåliga produkter o framförallt noll friktion som verkligen behövs! Gå till närmaste rekondfirma o be om en vaxning svart så kommer du säkert undan med bara 500-700 kr Men fråga om företaget använder polermaskinen Cyclo...gör han det...gå till någon annan! Resultat blir värdelöst pga brist av friktion! |
|
|
cyclo är en föråldrad maskin som jag inte tror nåt proffs använder !!! TopTool från flex är den överlägset bästa ocillerande maskin man kan ha !!! |
|
| Instämmer..gammal skit. Men tyvärr är det många mindre rekondföretag som fort använder produkten | |
|
Ehh, varför skulle denna Länk vara bättre än cyklo? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
För att cycklon är inte ställbar i olika hastigheter...den har bara en hastighet som inte skapar tillräckligt med friktion för att ta ens kunna ta bort små repor. |
|
|
3200 rpm är bra fart! ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Bara att jämföra cyclon med toptoolen. Alla kunder som velat testa vår toptool har sedan skrattat åt cyclon. Baaaad product | |
| Cyclon känns stenålder när man provat toptoll !!! | |
|
Hej Jag kan köpa att cyclon saknar ställbar hastighet och att detta är en nakdel men att citat säga: "Men fråga om företaget använder polermaskinen Cyclo...gör han det...gå till någon annan! Resultat blir värdelöst pga brist av friktion!" Känns inte korrek, om du får ett värdelöst resultat med cyclon skall du självklart inte använda den, men jag är övertygat om att majoriteten av alla bilrekondare klarar av att få ett bra resultat även med en cyclo. Dessutom anser jag att toptoolen är jobbig att arbeta med p.g.a dess konstuktion. (möjligt att jag hanterar den fel ;-) |
|
|
f_poa Poängen är att om man kör tex med ett enkelt vax med både cyclon samt toptoolen så blir resultatet mycket bättre med toptoolen eftersom den har möjlighet att skapa mer friktion pga snabbare varvtal. Det betyder att det blir så bra utfört att man får ett polish jobb på sin bil ifall de använder toptoolen istället...trots att man bara använder vax. Så visst kan man gå till en rekondare som kör med cyclon om man vill det...men lacken blir hälften så fin *säkert* O det spelar ingen roll vem som använder maskinen..handlar i det här fallet 100% om varvtalet på maskinerna. Jag arbetade med cyclon i 1 år innan jag blev less o köpte två nya toptools istället. |
|
|
Vad har Top Tool för maxvarv? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Phileee: definiera hälften så fin? Jag tolkar dit resonemang att man kan använda en polish med vax och en cyclo och då få samma resultat som med en top tool. Detta borde vara precis lika bra. Micke: Top tool: 1200 W, 2200-6500 v/min Cyclo: 1500W 3200 rpm (vilket du redan vet) |
|
|
njaa..det blir definitivt bättre att köra med polish med cycklon innan men det betyder att man måste köra med vax efteråt. Men jag tycker ändå resultatet blir bättre med toptoolen o bara vax. Tipsade egentligen bara killen här att om han vill få en prisvärd o bra vaxning så ska han se till att rekondaren använder toptoolen =) That's all ;) |
|
|
Det är just det jag undrar över. Det känns lite grovt att döma en rekondares arbete efter vilken maskin han använder. Jag ser rekond som ett hantverk och litar till den yrkesskilklighet och de bedömningar han gör. Precis som när jag anlitar en hatverkare för att bygga, förlitar jag mig på att han har den kunskap och eftarenhet som krävs. Jag bryr mig inte om han har festo eller AEG. Recond kräver erfarenhet och skicklighet! |
|
|
Tycker du har helt fel i det där...rekondarens verk återspeglas av maskinerna han använder såklart. Så är det alltid! Ger du en målare skitdålig utrustning så blir jobbet sämre än om han har proffsig utrustning. |
|
| Visst har maskinerna betydelse, men vad jag menar är jag litar till yrkesmannens bedömning av vad som krävs. Jag frågar inte en målare vilka penslar han använder innan jag anlitar honom. Jag utgår ifrån att han använder det som krävs för att göra ett bra jobb. | |
|
Jag har sett exemple på personer som handlat maskiner i +++++kr klassen men ändå inte lyckats med sitt förvärv..... igen talang, då hjälper inte maskiner i diamant. Jag blir till exempel inte bättre bilförare bara för att jag har en ny bil?????;) det behövs lite till också. Jag använder makita 3200v/min roterande/steglös, med denna kör jag allt ifrån cleaner till lacker med showglans..... och här finns det lite mer än bara maskinen bakom jobbet ;) När vi pratar "hantverkare" i denna nisch så snackar vi om en person som redan presterar det optimala inom sitt område, hur han sedan gör det är ovesäntligt för oss övriga. 1: Renlighet/Nogranhet innan påbörjat jobb. 2. Material/Lackkunskap. 3. Val av "rätt" utrustning. (individuellt för var hantverkare dvs inget kan vara "fel")) Punkt 1 och 2 är ett måste, annars fungerar inte punkt 3. Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.