|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå hallå! Kompisen har tyvärr tåkat ut för e46ans svagaste punkt, rosten. Bilen i fråga är en 01a med rostskyddsgaranti kvar på. Det vi hittat är rost under motorhuven samt lite krypningar i lacken längst ner på förardörren mot framskärmen till. Vad tror ni om detta? Huven är ju inget att oroa sig för men vad gäller dörrarna? Någon med liknande erfarenheter? hur gick ni till väga? Kan påpeka att det gäller en välskött bil som tvättats och torkats 1gång i vecka de senaste 3åren. Trist trist... MVH Jens | |
|
6 års garanti gäller. Åk och visa upp hos BMW. Trist som f*n men bättre att göra det så snart som möjligt. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
xcOOb |
byter dom även ut dörrar på garantin, för då kanske man skulle ut o leta om det finns nå rost.. huv och baklucka får man ju utbytt direkt men har inte hört om nån dörr.. |
|
Fick min vänstra dörr samt baklucka bytt för ca 2 veckor sedan. Bilen är en E46 330ci uttagen dec 00. Det var en ytterst liten bubbla(knappt synbar) ca 10 cm från underkant dörr. På bakluckan var det runt låset som rosten börjat komma fram. Det var ingen större diskussion när bilen visades upp på Bmw utan det beställdes delar omgående. mvh |
|
|
E39: a men det är väl ändå intressant? Alla fyra dörrar utbytta på en 530iA Individual uttagen 3/01 import från Niederlassung Dreieich 7/05, minimala fläckar min far hade missat dom utan min hjälp. Mvh Stephan |
|
|
Min passagerardörr byttes på rostgarantin. liten bubbla längst ned i hörnet mot framskärmen. Färgen var Stålgrå. bilen en Sv-S E46 320 sedan -99. med 7900 mil. Ny dörr monterades och lackerades utan tjaffs. (Kolla innanför dörren längst fram så hittar du förmodligen mycket mer rost än den lilla bubbla som syns utåt.) Mvh. Leffo |
|
|
Stephan735i och glassgränd6 samt Leffo: Var fick ni era dörrar utbyta? Vilken bmw återfösäljare? mvh Jens |
|
|
Jag har hört att brytpunkten för goodwill brukar ligga runt 10.000 mil. Under detta så tar de gärna goodwill. Över 10k mil så blir det svårare. //amullo --- |
|
| Bilen ifråga har gått en bra bit under 10 000 samt är svensk såld så några problem med goodwill borde ej finnas.. | |
|
Min dörr byttes vid Återförsäljaren i Uppsala. Mvh. Leffo |
|
| Goodwill? Det handar väl om rostskyddsgarantin eller? BMW byter knappast rostiga delar på goodwill. | |
|
Håller med dig totalt! Är rostskyddsgarantin 6år så är det så. Egentligen inget att vara tacksam för. //Jens |
|
| Jag var inne med min e46:a 2 veckor för sent, och då var det kört. | |
|
Stephan735i och glassgränd6 samt Leffo: Var fick ni era dörrar utbyta? Vilken bmw återfösäljare? Bmw Umeå |
|
|
Var inne på Blombergs på Lidingö igår med morsans 330CiA 00/11. Bagagelucka och vänster bakskärm inspekterades och Marek gav mig bra service. Första gången jag var där och det blir nya hemverkstaden för garanti och fri service-jobb. Han tog sig även tiden att förklara varför det börjar rosta. Det beror inte på hur bilen var skött(pedant) uitan att bagageluckehandtaget låg och skavde mot lacken i kanten. J m f man tar ett kraftigt tag i handtaget och drar upp resp ner. Det räcker med en liten spricka så komem det krypande. Huven är bytt sedan tidigare via Borgs och det job bet kändes sådär i total upplevelse. MVh Asken |
|
|
Har hittat små "rostblommor" på bakluckan ovanför nummerplåten. Har ej fått svar från BMW ang detta ej heller hur länge rostskyddsgarantin gäller min bil är Sv-såld och.... Datum för första reg.: 2000-10-24 I trafik första gång: 2002-01-04 Fordonet tillverkat: 2000-10 Någon som vet från vilket datum de räknar garantin? |
|
| Villkoren säger väl egentligen att det är genomrostning som gäller så när de byter när det bara är lite bubblor så är väl det väl lite goodwill iaf. | |
|
Weissmuller: Åk till Blombergs på Lidingö och visa upp bilen för MArek. Han fixar resten. Rekonda gärna bilen först. Då kan du gå med lupp runt alla springor och upptäcka eventuella mer skador. Mvh Asken |
|
|
Weissmuller: Garanti gäller bilen nu. Är skadan dokumenterad och anmäld till BMW är det det datumet som är aktivt. Asken |
|
|
Blombergs på Lidingö var det som åtgärdade 530: in, ingen kontroll av servicebok, miltalet skrevs upp men inga kommentarer, mest snack om Individualfärgen och eventuella problem med färgmatchning samt varför rosten uppkommit. Mvh Stephan |
|
|
Egentligen kanske man kan kalla det en slags goodwill eftersom garantin gäller endast vid genomrostning. Åtminstone står det så i serviceboken. Alltså är BMW rätt frikostiga med vad som täcks av garantin. amullo: 10000mil är ingen övre gräns för rostskyddsgaranti. Det är 6 år som gäller från uttagningsdatum och ingenting annat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.