|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ibland när jag startar bilen och kör iväg känns ratten enormt hård. Stannar bilen och slår av/på tändningen så funkar det perfekt igen. Känns som servon är ur funktion på nåt sätt. Vad kan detta vara? Händer mycket sällan men känns ändå inte bra. | |
|
Antagligen måste grundmodulen bytas+kodas om.Det finns ett servicemeddelande på detta! Maila mig,så kan jag kolla exakt vad det står vid tillfälle!!! |
|
| Jag har inga felkoder på de. Har kollat nyligen med Carsoft. | |
|
Nu har den gett upp helt verkar de som. I vanliga fall när man startar bilen så är ratten hård i en sekund typ sen känner man att den "släpper" och mjuk servo infinner sig. Det gör den inte nu längre. Väldigt hård hela tiden, inte så hård som helt utan serva (typ bogsering) men dock ändå. Jag blev bogserad för ett kort tag sen då min bränslepump gav upp. Kan detta ha något med saken att göra? Vad gör man? |
|
|
ravve: Har pratat med min mekaniker om samma problem. I mitt fall var jag dock osäker om jag hade servotronic eller ej men efter lite specifikt sökande på mitt chassienr, så verkar det som jag har servotronic trots allt:) Enligt min mekaniker så är en väldigt vanlig orsak till detta symptom att en sk. magnetventil som styr servotronicen har slutat fungera helt eller bara fungerar då och då. På realoem.com så heter delen Servotronic torque converter och kostar c:a 2000 sek på Bmw, åtminstone till min 540 av årsmodell 2002. Jag skall låta byta den så fort jag får in lite cash:) Troligen är det den som strejkar på din bil också. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ok, de låter ju troligt. Men var hittar jag delen på oem? Jag kunde tänka mig steering men där hittar jag inget. Svårt att byta eller? |
|
|
Ravve: Först går du in på "Maingroup 32" och sedan "Subgroup 32 10", i den bilden finns den som nr 5. Tourqe Converter Servotronic. Tydligen så kan den antingen monteras som på bilden, alltså bakifrån, men det kan också vara så att den skall monteras underifrån på servoboxen. Tydligen beror det på årsmodell på bilen. Min mekaniker sa att det inte är speciellt svårt men att man behöver en lyft, lite för bökigt att ligga under bilen och meka:) Lycka till:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ok, nu hittade jag den. Jag får dock ingen uppfattning om var den sitter? |
|
|
Ravve: Om man tittar på den här bilden, så verkar det som den sitter till vänster vid parallellstaget. Länk--->Länk Hmmm....ngn annan kanske har en bättre beskrivning dock:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ravve: Har fått lite ytterligare info genom Bmw:s Tis. Precis som, mach170, skriver här ovan så finns det ett servicemeddelande om detta. Jag ska försöka förklara enkelt vad det står: Om man, precis som du har gjort, känner att servon direkt efter start upphör att fungera men när man slår av tändningen och sedan startar om har fungerande servo igen, så kan det vara ABS/ASC control unit box som har gått sönder. Enligt Tis så bör man byta ut denna enhet ifall ovanstående inträffar. Tydligen så lagrar denna box detta fel 30 gånger innan den försätter servon/servotronic i ett permanent felsäkert läge dvs. trögt oavsett om man startar om bilen eller ej. Verkar ju som detta kan vara ett troligt fel i ditt fall tyvärr. Vad denna box kostar vet jag ej men det låter inte billigt. jga har inte haft riktigt samma symptom som dig dvs. min servo/servotronic har inte fungerat igen om jag startar om utan känns konstig under färd. Hoppas det löser sig ialla fall:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Tack för länken... nu ska man nog kunna hitta den. Antar att prylen inte är något man kan laga? Kan man köra utan den tro? Utan fungerar kanske som det gör nu? Hård styrning... |
|
|
Grodan kermit: Har du fixat ditt problem eller du kör med hård styrning nu? Om jag kör en diagnos med Carsoft nu så borde där alltså finnas en felkod? |
|
|
Ravve: Det finns hopp:) Läste igenom servicemeddelandet igen och skrev ner lite vad som stod: "Immediately after the engine is started, the power steering assistance of the servotronic is intermittently not available. The servotronic is fully functional again after the ignition is switched off/on. Fault 130,”speedometer signal interrupted” is stored in the basic module. If this fault is in the fault memory more than 30 times, the servotronic will remain permanently in emergency mode." Det verkar alltså som att ett felmeddelande nr 130 lagras i felminnet. Du skrev att du felsökt med "Carsoft" och att inga felmeddelanden dykt upp men jag vet inte om Carsoft kan se detta dock. Mitt råd är att göra ett Dis-test på servotronicen hos en Bmw verkstad och se om felmeddelande nr 130 finns lagrat. Om det gör det så är det nog boxen som är trasig men i annat fall skulle jag prova att byta servotronic enheten. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ravve: Nej, mitt problem kvarstår. Ebb i kassan:) Dock så har jag inte riktigt samma symptom som du dvs. när man slår av/på tändningen, utan mitt fel infinner sig under färd och vid stillastående (det känns som om det är riktigt trögt att ratta vid fickparkering tex.) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Mitt problem har ju som sagt eskalerat och är nu konstant trögt. Jag måste alltså göra något åt detta. Det var ett tag sen jag körde diagnos så jag ska nog prova de igen för att se om där står nåt. |
|
|
Ravve: Gör det och meddela gärna vad du kommer fram till:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Du skrev innan: "ABS/ASC control unit" Jag har inte ASC, jag har DSC, spelar detta någon roll eller de är samma pryl iaf? |
|
|
Ravve: Som jag tolkar det så har ju E39 3 olika generationer av styr/bromsystem. Den första generationen var ASC (antispinn) den andra var ASC+T (antispinn + stabilitetskontroll) och den tredje och sista var DSC (Antispinn + stabilitetskontroll + samt individuell bromsning av hjulen). Är du säker på att du har DSC? Jag har för mig att det kom senare än 1998, men jag kan ha fel...... De olika "control units" som jag refererade till heter alltså olika beroende på vilken generation man har:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Min bromsar individuellt och det står DSC på knappen där jag in/aktiverar funktionen. (Strax nedanför AC-panelen) | |
|
Ravve: Ja, då borde du ju rimligen ha DSC. I sådana fall heter enheten DSC 5.7 control unit, men Bmw kan säkert ge dig ännu mer exakta uppgifter. Har du kollat om du fått ngn ny felkod? Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Inte haft möjlighet, har mitt interface hos en kompis. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.