AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.157

Byte av casterstag. Svårt ?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Har extrema vibrationer vid mjuk inbromsning. Jag vet att casterstaget (bakre länkarmen) är sopslut i kulleden på höger sida och efter lite sökningar här på forumet så ser det ut som att det finns ett samband. Tänkte passa på och byta det i veckan.

Är den svår att byta? Några skriver att man behöver en avdragare för att lossa kulleden. Stämmer det? Vilken variant av avdragare ska man i så fall ha? Biltema har ju en uppsjö av olika modeller.

Hoppas på lite tips från er som har gjort detta ingrepp.

Tack på förhand.
Vi fick värma min ena led med gassvets innan den släppte + avdragare, så visst kan de sitta ordentligt. Jag kommer ihåg att det var ganska tight, så en avdragare modell lite mindre är nog att föredra. Någon annan har säkert koll på vilken som kan passa bäst.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Ja det går betydligt lättare med avdragare. Den näst minsta av dessa Länk ska duga bra.
Se bara till att du har bra grepp innan du börjar dra och håll ansiktet åt sidan för de skjuter rätt bra när det släpper.

Ska du byta de främre casterstagen så fungerar samma avdragare om du monterar loss bottenplattan på fjäderbenet (den plattan p-ändarna sitter i). Den sitter med 3 st bultar. Var noga när du återmonterar plattan bara, finns ett spår som ska passas in.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
När jag bytte på min för en 2-3 år sedan gick det bra utan avdragare. Hade endast en liten slägga. Knackade lite från olika håll och dom släppte ganska
enkelt. Bytte på bägge sidorna, casterstag, undre främre länkarmar och
stabilisatorstagen. Framvagnen blev som ny och inte behövdes det att göra
ngn. framvagninställning heller

Lycka till Mackan.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Köper nog en avdragare i fall att. Men ska nog prova med en slägga modell mindre i första hand. Får hoppas på det bästa!
wi
3
wirusp
540iA Touring -00
523i -98
Ser det lika ut som på E39 540iA så måste vara riktigt special avdragare om du skall komma åt! men det är lönt att ta loss allt!
Jag var tvungen att lossa hela lagerhuset med skiva och driva ut kulleden med slägga och stort mässingsdon via stötdämpar hålet! då kom den ut med ett pang! och då följde mässings distansen som håller kulleden med och den fick jag pressa i i en press! Det låter värre än vad det är! jag gjorde det på en timma!
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De kan sitta riktigt hårt ibland. Några hårda slag hjälper ibland men det är inte såvärst bra med utrymme för att svinga någon hammare/slägga. Då kan man få gå över till avdragare men det är inte alltid det fungerar så bra det heller.
Värt att nämna att försöker du lossa casterstagets kulled med en sådan Länk här så kommer den med största sannolikhet spricka någonstans innan du fått loss kulleden.
Skulle man köra fast med avdragare är det bästa att helt enkelt montera bort hela styrarmen (plattan som sitter fast undertill på fjäderbenet med 3 st skruvar) och ha både tryckstaget och tvärstaget dinglandes från styrarmen. Sen tar man den stora hammaren/släggan och slår på styrarmen så att man känner att den svarar riktigt. Efter två-tre sådana slag lossade mina casterstag iallafall.
Tycker alla förslagen ovan är mkt bra.
När det inte funkat att bara drämma till den så har jag satt en domkraft under och trykt upp bulten/exentern och sedan riktat några rejäla slag på armen och kulledens övre del.

Avdragare är det för thight för tycker jag så om inte detta funkar kan man ta loss plattan allt sitter fast på under fjäderbenet som "bmw-slangen" säger.

-Phil
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Avdragaren "bmw-slangen" länkar till fungerar inte precis som han säger. Problemet med den är att den "gapar" för lite, går helt enkelt inte över gängtappen så man kan pressa.

Jag har bytt mina 4 casterstag, brorsans fyra och en polares bakre med en sån avdragare som jag länkade till (iofs en Kamasa men med samma mått). Försökte på min egen bil med slägga men avdragare ÄR det vinnande konceptet. Behövdes ingen värme i huvudtaget. Se bara till att avdragaren har bra grepp först.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Missade en grej, problemet med att "slägga" loss skiten när den sitter monterad på bilen är att fjäderbenet flexxar när du slår. Gör man som slangen säger så blir det ju stumt och biter nog bättre då. Ska man bara byta bussningen på staget så är risken stor att man skadar gängen med släggan också.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Har inte kommit igång ännu. Men nu i veckan ska jag till skott (hoppas jag).

Tack för tipsen.
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Använde en sån som slangen länkar till till min, funkar perfekt, bara man har en i rätt storlek.
Tänkte bara tillägga att biltema avdragaren inte funkar för e39 heller, gapet är för litet.

-Phil
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Finns även en typ av gaffel som man slår in mellan leden och infästningen, absolut det snabbaste och smidigaste om man nu får plats, tror inte det går på den leden ifs. Länk
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Länk
Givetvis kan det vara ett bra alternativ om man inte vill ha kvar lederna.

Jag bytar fjäderben/nav inte stagen, så jag får vara lite försiktig i behandlingen av grejerna. Försöker hitta en lite proffsigare/bättre avdragare på nätet men det ser inte ljust ut.

Ett annat tips är att inte slå direkt på bulten utan godset den sitter i. Försöka styva upp fjäderbenet så det inte studsar när/om man går lös med slägga.

-Phil
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Försökte mig på bytet idag. Det gick åt helvete naturligtvis! Köpe en biltema avdragare men jag hittade inget tillräkligt bra grepp så det gick inte. Hittade heller ingen slägga så jag hade med mig en ganska stor hammare och bankade med. Det släppte naturligtvis inte. Tog även bort bromsskivan för att komma åt bättre. Tillslut så skruvade jag ihop allt och åkte hem igen.

Antingen så åker jag och köper en slägga och testar igen eller så lämnar jag in den för byte på något billigt ställe.

Jag har ju redan en ny länkarm med bustning så det är bara själva arbetet som kostar. Någon som vet vad det kan ligga på i pris?
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Måste man hissa upp bilen för att byta casterstaget? Undrar om jag ska ta med domkraften till smörjgropen. Förklara varför jag måste hissa isåfall.

Tack på förhand.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
LexCom : Känner igen problemet, svårt att komma åt. Det går totalt sett snabbare och enklare att först ta bort hela styrarmen (plattan under fjäderbenet med en arm som sticker ut där styrstaget sitter fast) med de båda länkarmarna fortfarande fastsatta. Slå lite på styrarmen och du får loss casterstagets kulled.
Lossa de båda stagen på chassi sidan. Lossa styrstagets kulled i styrarmen (den brukar lossa ganska lätt). Lossa muttern till casterstagets kulled i styrarmen. Lossa styrarmen (sitter med tre skruvar). Slå och ta bort casterstagets kulled. Rengör gärna dekonade hålen i styrarmen med tex Bräkleen. Montera tillbaka alltihop. Sätt dit nytt casterstag.

Pelle : Det kan bli onödigt trångt med både däck och bromsskiva. Är osäker om man kommer åt allt med däck monterat. Rekommenderar starktatt ta med domkraft (och pallbock!).

OBS! Dra åt casterstagets chassibussning med bilen på marken - dvs i normalbelastat läge. Annars slits bussningen onödigt snabbt.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Mitt stag byttes ut för några dagar sedan, då användes en tryckluftsdriven så kallad "hackspett" Gick hur bra som helst att komma åt att "banka" Hela bytet tog under en timme inklusive ipressning av bussningen

// Henke Bleifuss
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Var inne på BMW och hörde mig för. Det skulle ha 900 kr för arbetet. Inte mycket att bråka om. Ska kolla några mindre, ej märkesbundna verkstäder på måndag och se vad de tar. Men i nuläget tyder det på att jag lägger ner planerna på att göra det själv när det ändå inte var så dyrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.