AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.026

Hur tjock är kolvdiametern på stötdämparna fram (E-39) ?

Sida 1 av 2
ja jag undrar hur tjock/grov kolven ska vara till en 535/540 E-39 FRAM !!!!!

jag antar att den är bra tunnare på en 523/520 eller?

Billy / Kattmannen
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Original vet jag inte men annars kan de nog variera kraftigt. Sitter väl Sachs som standard och mina va 10-15mm diameter. Om jag inte har helt fel för mig så har V8-modellerna samma grejer så du borde ha samma som mig,

Jag köpte nyss Bilstein dämpare. Fick först tvåkolvsmodellen och där va själva pinnen som går upp ur dämparen uppskattningsvis 15mm diameter medans den nya enkolvsmodellen jag fick byta till sen nog närmare 40mm diamater.

Vad det spelar för roll vet jag inte men tjockare verkar för mig bättre :-)

Som lite extra info kan jag säga att jag har fabriksmonterat m-chassi och dom dämparna va het slut när jag bytte idag. Gick extremt lätt att trycka ihop och gick knappt ut igen av sig själv. Har bara bytat bak idag med befarar dessamma fram för där känns bilen ännu sväjjigare än bak.
Grejerna har rullat 17k+
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Originaldämparan är dubbelverkande (Boge/Sachs) därav så tryckts dom inte ut av sig själv som vanliga gasdämpare, man kan få dra ut dom istället för att trycka ihop dom när dom ska monteras.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, slut va dom iaf. Va som att skära i skör när man tryckte ihop dom.

Det satt Sachs original och de är gasdämpare precis som jag satte dit nu och dom trycker man knappt ihop och isåfall går dom ut igen snabbt.
Ok...jag har också köpte en bilstein sprint sats men kan INTE få dit sakerna fram pga att gummit som skall sitta på kolven är alldeles för litet..
samt så passar väl inte fjäderbenslagringen heller...

det verker som om någon bytt dämpare innan mej och gjort en raggarsänkning....
men det lustiga är att jag ha den jätte smala kolvstången......på den gamla stötdämparna...

De bilstein jag köpte har den grova kolvstången , och nu får jag altså inte ihop det...
Jag antar att jag får köpa nya lagringar fram , MEN kommer 535/540 original passa då....????

Billy / Kattmannen
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag får återkomma om mer info när jag bytat fram. Hann inte igår innan mörkret kom.
OK hjälp mej gärna...

Billy / Kattmannen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Tack hasso , där ser man ju direkt att jag har fel fjäderben fram på min.....skit också..
Då blir det till att skaffa fjäderbenslagringar fram mm.....

Billy / Kattmannen
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hasso: Tog du av själva fjädertallriken från original och satte på dina nya dämpare?

De första Bilstein jag köpte hade inte fjädertallrik men de nya jag bytte till hade.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vi fick flytta över fjädertallriken ja. ett råd är att spara dom om man får några över, det har hänt att de ger sig och de finns inte som reservdel hos BMW. Därför uppmärkningen på en av bilderna så de kom rätt i förhållande till fjäderbenets märkning på höger o vänster sida. (bilstein sport)
Billy: Har visst mina M -chassie originalpryttlar liggande, fjäderbenslagring mm.jag böt rubbet.
Länk
jämnför detta med en 535 -97 får du se om du får ihop det

///MVH Hasso
Länk
Jag har nu börjat nysta upp mitt problem iaf...
min 535 hade ngn tidigare ägare monterat kompletta fjäderben från en 520-530 , dvs vekare saker...
Så jag fick beställa nya fjäderbenslagringar + div andra plattor och brickor , så nu skall allt passa.
Och 535 och 540 har exakt samma saker i fram så länge det handlar om original.

Sen att jag inte fick på "gummistoppen" på dämparna (eftersom kolvdiametern är 40 mm , dvs väldigt grovt mao) berodde på att de bilstein jag köpt har inbyggda genomslags gummin i botten !! Och ej skall ha sådanna som annars skall sitta där. Utan denna modell på dämparna skall bara ha damaskskyddet där..
Dvs stötdämparna är upp och ner vända .... tydligen taget från bilracing..
Och därför han dom ha grövre kolvstång , när allt sitter i botten monterat.

rörigt är det ...men nu börjar det klarna..

Billy / Kattmannen
Och denna modell jag nu köpt har en fjädertalrik redan monterad..

Billy / Kattmannen
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Underbart... då är de samma som jag köpt. Skönt att veta att man slipper jaga sånt genomslagsgummi.

Billy, vilka fjädrar har du köpt?
Jag köpte Eibach Pro Kit 30/20.
ravve:
Jag köpte en komplett sats " Bilstein Sprint" " fram + bak" från Bilstein , dvs stötdämpare + bilsteins egna fjädrar.

Billy / Kattmannen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Billy: Blir rätt stumt med Bilstein sprint men om man gillar det så, synd du han handla nya lagringar.
Kan inte varit speciellt smart av föregående ägare att hänga dit klenare i fram, när V8 sliter hårt på framvagnen än då och blir ju ännu mera understyrd men klenare pryttlar kan jag tänka mig.

///MVH Hasso
Länk
Ja Hasso: det var ju lite trist att jag han beställa innan jag såg ditt svar!
Dyrt blev det också , ca 1000 kr / sida.

Stumt , jag hoppas att det blir bra eftersom det är ett kitt..
Och sen så var jag ute efter hårdare än original , så det bli nog ok.

Men ang den tidigare ägaren som gjorde detta "smarta" jobb så kan jag säga att han måste vara en riktig fårskalle.
Att slänga på vekare grejer på en så pass tung bil som den är speciellt med v8'an...
jag menar det är ju skapliga skillnader både på fjädrarna samt stötdämparna !

Billy / Kattmannen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har bara kört Askens kompressormatade 540 sänk 3 cm under Mchassie och bilstein sprint, det var inte i min smak att känna gruskornen i ratten, men den gick som en gokart :) men han klämde ju en del bana med den också ibland så det behövdes.
Bilstein sport som jag valde är hårdare än Mchassiet men fullt acceptabelt i mitt tycke. Touring är ju hårdare bak också, och burkigare ljud, men med 50 kilos last bak så är den riktig komfortabal :) Nu har vi fått en massa ny asfaltering på motorvägen vilket ger en komfortabel och "ljudlös bil"

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är Sprinten mycket hårdare än Sporten?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur mycket är nog svårt att svara på mellan tummen och pekfingret , det beror nog också till stor del på fjädrar mm som man använder. jag använde originalfjädrarna i mitt tycke är 540 en högkomfortbil och ville inte minska för mycket på det, och hamnade på gränsen vad jag tycker är ok blandning.
Men å andra sidan så är jag ju "gubbe" osså :)
Grunden var att jag hade ett dunkande oljud i vänster fram när jag körde över brunnslock osv. så jag började byta lite pryttlar inna jag hittade grundfelet men det kan du läsa om i bloggen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur sitter dämparen fram fast i botten?

I mina dämpare sitter det en mutter i botten men vet ej om den ska av eller om den håller något inne i dämparen.

Min tanke är att dämparen står i ett skålformat fäste eller nåt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.