AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.291

Vill reda ut D här med MOTORBYTE!

Sida 1 av 2
Jompa E
Hur är det egentligen? Är det nån som vet hur det ligger till? Kan man få det godkännt med en M3 motor i en 325:a, (Förutsatt att man bytt Bromsar och Div...)

Går det att åka lagligt så?

TAck!
MVH

/Jompa E36 cab
BMW-Yoda
Glöm det. Inte lagligt i Sverige, inte nu i alla fall.

BMW-Yoda
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det klart det gör! He he

Du får visst inte något konkret svar i detta ärende i dag heller...

Jag hävdar att det är möjligt, somliga inte.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har varit i kontakt med sbp och bmw´s tekniska avd. och för att svenskbilprovning ska godkänna dylik ombyggnad så vill dom ha ett papper från bmw som säger exakt vad som skall ändras på din bil för att motoreffekten skall godtagas. Och så vill dom ha papper på motorn uppfyller dyl avgasvärden.
Men bmw därimot påstår att det är sbp som ska säga vad du skall ändra på din bil, och säger att dom INTE kan ta fram något papper som säger vad skillnaden är mellan dom olika bmw modellerna typ broms chassi mm, eller vad som behövs för att bilen skall klara den höger effekten. Utan dom föreslår faktiskt själva att man ska bes med std motorn och sedan byta ut motorn till den man nu vill ha i, alt fusk bes bilen eller köra med en grönskyllt!!!!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Om man låter Hamann borra upp volymen och dona... märker besiktningsmannen verkligen det?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nej, det dom bedömmer är om något skiljer sig mot std, eller som en kille jag pratade med på sbp; det vi inte ser eller kan mäta oss till är godkänt!
dvs du kan trimma std till den graden att det börjar påverka avgasvärdena negativt
BMW-Yoda
Jo det är klart att om du t.e.x. byter motor i en 528 till en 3.5a så är det ju ingen som märker. Men om du skulle göra samma operation den lagliga vägen är du ju torsk. Synliga modifieringar går inte typ turbo. Lagligt på papper går ju ingenting.

BMW-Yoda
Här kommer nästa "idiotiska ide"....
Om man tar 1 st M5 3.6l motor på 315hk och på någotvis pillar ner den i en M535 e28... Vad skulle SBP ha att säga om det... Troligtvis Glöm det!!!
Men om man nu skulle strypa motor till ca 100 hk mindre.... Jag har ju 204 hk i pappret!

Vad kan dom haka upp sig på då?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Dom bryr sig inte om vad du har på pappret utan det är tillverkarens uppgifter som gäller.
Vad som hakar upp sig på det projeket är samma problem som mitt eget turbobygge, dvs papper från bmw där det står vad som ska byttas på bilen för den ska klara den högre effekten...
Men lägg i motorn när du har bes bilen, så har du minst 1års jäkligt rolig körning framför dig...Men sälj inte av dina gammla överblivna delar, så du inte kan bygga tillbaka till std sen när du får nerslag på motorn

MVH
Pelle
cs4605
så det spelar inte någon roll om man har ett papper i handen som visar att motorn är bromsad till 200 hk
Undra om SBP lägger märke till att det är en annan motor?
Spike
Har en vän som kör en M535i E28 med M5 3,6 motor, han har klarat besöket hos SBP utan problem 2-3 gånger, jag var där en gång personligen för han hade ej tid, Körde därifrån utan några anm.
Jag rekomenderar detta motorbyte, får en mycket snabb och rolig bil för småpengar.

//Alpina//
Hade inte varit fel alls...hur mycket behövs göras om för att det ska passa?
Har ju varit inne på stressfläckt ideér men tror nog att detta blir lättare att fuska igenom...
BMW-Yoda
Har du klarat bes med M5 snurra hade du túr. Han som besa 320n sist var själv BMW-fantast, då hade det garrat inte gått. Man kan ju ha tur med turbo oxå, dom kan ju missa den en fredag eftermiddag.

BMW-Yoda
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Vi borde tipsa Bilsport om att deras nästa projektbil borde vara en turbokonverterad BMW!!

/Kristian
En kompis hade för några år sedan en 323 e30 som han satte i en 2.5l m20 och det har aldrig vart problem med SBP den synliga skillnade är ju inte stor...

e28 och M5 3.6l motor kan väl inte vara så svårt att få igenom den, säg att du satt på M5 topp på orginal blocket, dra en riktig rövare om det skulle behövas, i de flesta fall tror jag inte dom ser att motorn är bytt, vem har jätte koll på hur olika motorer ser ut i bilar, skriv bilen på din mor och låt henne åka till SBP hon kan ju alltid säga att den va så när hon köpte den och nått problem innan har det inte vart...finns ju en massa små trix man kan testa...

Patrik L
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Vad jag har hört skall det väl inte vara några problem alls med en M20 2,5L i en E30, eftersom de motorerna sitter där även i standardutförande, fast i en annan modell.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
BMW-Yoda
Varför det går . Jo för att du ser inte skillnad på en 2.0 eller 2.5. Likväl som en 2.8 och en 3.5 är identiska. Det går utan problem också. Allt annat är bara tur, nonchalans mutor eller nåt annat. På laglig väg finns inget utrymme för större modifikationer.

BMW-Yoda
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Är det inte så att du lagligt får använda en viss motor i en viss kaross, om samma motor finns i samma kaross i annat modellutförande? Tror att jag har hört det någonstans...

En E30-kaross med en M20 2,5L motor är ju samma sak som en E30 325i, och sist jag hörde något så var de lagliga (OBS! Inte spydigt menat).

Har bland annat hört att BMW 2002 och BMW 745 skall vara de enda BMW du kan turbokonvertera på lagligt sätt, eftersom de karosserna redan finns med turbomotor. Naturligtvis måste ju turbon och motorn i övrigt då stämma överens med de turbobestyckade versionerna av nämnda modeller.

Och samma sak borde väl gälla för M30 motorn som för M20 motorn, om alltså den motorn finns i den karossen som avses (har lite dålig koll).

Så rent teoretiskt sett så borde det väl gå att stjälpa ner en M3 motor i en 325i, förutsett att vi snackar om en E36 M5-motor och en E36 325-kaross. Tror i och för sig att du måste byta bromsar och andra grejer också i så fall... Och bilen kommer ju fortfarande behöva genomgå avgastest och något slags bromstest. Vet att det åtminstone förut fanns någon här på forumet som genomför detta ingrepp...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
det ska gå... Vi får testa på " Mamma drar en jätte rövare"
Det är ju gjort innan men vet inte om det är bes lagligt...

BMW-Yoda
Så här är det. Ta en helt vanlig SAAB 900i, bygg om den till en SAAB 900turbo. Åk till SAAB. Dom tittar på bilen ,och är allt utfört som på en 900turbo, så får du ett intyg av dom. Som du kan använda sedan när du regbesiktar om den till en turbo. Samma sak funkar på Volvo, Cheva. Dom märkena vet jag att det funkar , för där ställer generalagenten upp. Problemet med BMW är att generalagenten lämnar inte intyg på någon ändring. I princip betyder det att när du ringer BMW och frågar om din 320 är samma som en 325, så säger dom bara. Det är inte samma bil. Det är det som skiljer detta märket från andra. Jag skulle göra samma operation med en 733 skulle bygga om den till en 745. Tvärstopp. BMW lämnar inget intyg på att den karossen fanns med 745 motor. Därmed är det även tvärnit hos SBP. För om inte generalagenten kan lämna intyg på att den motorn fanns i den karossen, vem ska då göra det. Har även genomfört 528 till 535 konvertering. Det fungerar men du får inte säga något, för det är olagligt. Motorerna är dock så pass lika varann att ingen märker skillnad. Förutom dom som ser skillnad. Samma sak är det med 320 till 325 motorerna ser likadana ut. Det är där turbokonverteringen fallerar, den är synlig , och svår att dölja. Att bygga om till sugmotorn och låta turbon "hänga fritt" är inget alternativ enligt svar jag fick från SBP-s tekniska. Citat: Grabben skulle jag som besiktningsman se en turbo hänga i motorrummet vid en besiktning, blir det föreläggende om regbesiktnig. Vilket du inte kommer att klara. Det lämnar följande alternativ.
1. Kompressor:Dyrt, ballt,sällsynt, jämställt med turbo. Häkta av remmen och vips har du en sugmotor. Inte alls samma jobb att konvertera till den årliga besiktningen. För min del fallerar det på priset.
2. Lär känna din besiktningsman, bli polare, sen kan han blunda för din konvertering. Svårt och jobbigt. Tänk om ni blir polare, och han börjar på ett annat jobb.
3. Tejpa fast en tusenlapp på fjäderbenstornet. Vet en som har gjort det. Resultatet blev inte lyckat. Men vem vet du kanske träffar på rätt gubbe.
4. Det jobbigaste. Bygg om din motor varje år alt. fixa en adapter mellan ditt turbogrenrör och avgasröret.
Jag tror dom flesta i Bilsport praktiserar nr2. Kanske via någon mellanhand, vem vet. Eller nr.4. Bor man i en liten stad, känner ju dom flesta varandra. Då blir detju lättare, att praktisera nr2. För min del,när konverteringen av 535 till 545 är klar, så blir det nog nr4. Som någon här sa:Livet är för kort för att låta sig hejdas av SBP.
M.v.h.

BMW-Yoda
BMW-Yoda
Såg att jag glömde ta upp amatörbyggt. Men där krävdes en hel hord med papper/intyg. Så i slutändan vart det billigare att köpa en M3 eller M5. Har för mig att det till och med var fråga om krockprov. Rätta mig nån om jag minns fel.

BMW-Yoda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.