AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.162

Böter för trafikbrott fördubblas – minst

Sida 1 av 2
Se länk:

Länk

Böter för trafikbrott fördubblas – minst
1 oktober: Åtta gånger dyrare köra moped eller mc utan hjälm

Den första oktober höjs bötesbeloppen för trafikbrott till minst det dubbla. Max böter för fortkörning dubblas till 4 000 kronor, åka bil utan bälte blir upp till fyra gånger dyrare och att färdas på moped eller mc utan hjälm kan kosta 2 500 kronor, åtta gånger mer än lägsta priset i dag.
Det var för två år sedan som polisen och Vägverket bestämde att alla bötesbelopp i trafiken skulle höjas. Men då blev det stopp bland annat för att lagen inte tillät sådana höjningar och för att det formellt är riksåklagaren som beslutar om maxstraffen i Sverige.
Nu har det gått två år, lagen har ändrats och riksåklagaren har gjort en katalog med alla höjningar som alltså börjar gälla redan om tio dagar.
Enligt forskare som Vägtrafikinspektionen anlitat krävs betydligt högre böter för att avskräcka från trafikbrott, kanske upp emot 15 000 kronor, men riksåklagaren nöger sig alltså med en höjning runt det dubbla jämfört med i dag.
Risken att bli av med körkortet vid fortkörning över 40 kilometer i timmen, bryta mot stopplikt eller rödljuskörning förändras inte.

Robert Collin

Fortkörning på 30 och 50-begränsad väg:

Bötesbelopp i kronor i dag från 1/10 2006
0 - 10 km/tim för fort 1 000 2 000
11 – 15 1 200 2 400
16 - 20 1 400 2 800
21 – 25 600 3 200
26 – 30 1 800 3 600
31 – 40 2 000 4 000

på 70, 90, 110 och 120-sträckor:
1 – 10 800 1 500
11 – 15 1 000 2 000
16 – 20 1 200 2 400
21 – 25 1 400 2 800
26 – 30 1 600 3 200
31 – 35 1 800 3 600
36 – 40 2 000 4 000

Ej använt bilbälte:
Förare 600 1 500
passagerare, vuxen 600 1 500
barn (bälte ller barnstol) 600 2 500

Registreringsskyltar
Saknas, en eller två 400 1 500
Ej väl synlig eller

med flit nersmutsad 300 1 500

Köra mot rött ljus: 1 200 3 000

Ej stanna vid stopplikt 1 000 2 500

Ej iaktta väjningsplikt 600 2 000

Köra eller åka moped, EU-moped och MC utan hjälm eller med hjälm som inte är knäppt:
Köra utan knäppt hjälm 400 1 500
passagerare, över 15 år 300 1 500
passagerare, under 15 300 2 500
Norgepriser... Sköt er så klarar ni det bra. Böter får man om man bryter mot lagen så då kan man välja att låta bli med det... =))

Blir det lag på cykelhjälm ska jag backa över cykeln.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skyddad verkstad blir europeisk verklighet:)
kaptenlöjtnant: Det är bötesfritt att köra över cykeln ser det ut som, glöm bara inte att sätta på cykeln hjälmen först. Den är tänkt att skydda mot sådana som du antar jag?:))
Asken
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Urk, vad tråkigt! Har ju inte fått böter på ett tag men 4000 spänn! För en student blir det ju sjukt mkt pengar i sjön! Fan... Kanske dags att fixa en riktigt bra varnare och bygga in den någonstans.. Fy fan vad svettigt.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
MD: Ha ha ha... du får väll köra lagligt om du inte har råd...

Tycker att det är en bra idé att höjja bötesbeloppen... finns så många som t.ex. inte andvänder bilbälte, det går ju tydligen inte att råda bot på något annat sätt.

_____Vraum!_____
Paap Reeder
"Ej iaktta väjningsplikt 600 2 000"!

Bra tycker jag ty högerregeln vet inte folk vad det är ... valpropaganda? eller nått liknande tycks de flesta tro.

Snart skall jag ta ner M535:an från pallbockarna och träffa ngn i nått gathörn som får betala en hellack av fronten ... få se vem det kan bli?

MVH /// Paap R

Asken:

Jag fick lov att tänka lite där. =)

Det är nog av ringa betydelse med böter för ditten och datten, skatt hit och försäkring dit. Det är ju inte precis som att folk skulle sluta köra ihjäl sig själv och andra inom en överskådlig framtid. Jag försöker, dock med möda, göra vad som står i min makt för att hålla premier och böter på en rimlig nivå för min och familjens ekomomi. Jag uppskattar en vecka på rivieran mer.

Och bara för att vara riktigt dryyyg måste jag påpeka att så länge föräldrar låter "busungarna" försäkra bilen på målsman så har det marginell effekt då det är tänkt att risk-grupperna ska bära sig själva men det blir vi "snart 40-isar" som får dra det lasset oxå.

Sug på den.
ta
17
taxel
530i Touring -94
Såg inte "Halvljus i kombination med Dimljus" någonstans i listan men hoppas att dom höjer dom böterna x10 till 4000:-
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Fy fan va skönt å läsa.

BMW e lag
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det här har provats flera ggr förrut, och resultatet har varit: ingen sänkt fart, inga minskade olyckor, helt enkelt ingen märkbar effekt öht!! Varför skulle det fungera nu?? Och jag kan inte för mitt liv förstå varför man tror att höjda straff minskar brottsligheten i trafiken, när man samtidigt absolut inte tror det vad gäller ALLA andra brott........Fördubbla straffsatserna för alla brott istället och var konsekvent, så blir jag nöjd!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hoppas som sagt att Dimljus + Halvljus böterna höjs kraftigt!

Min bil
Länk
Ja, det är konstigt att de inte tog med dimljus/halvljus. Då detta är OERHÖRT irriterande att se.
(speciellt om föraren sitter inåtlutad 45 grader med vänster hand 10 över 2 på ratten...)
kilroy
I princip alla straffskärpningar medför på sikt en minskad brottsfrekvens, även när det gäller trafikbrott. Dock halveras ju inte brotten för att straffsatserna fördubblas...

Genom att öka straffsatserna får statskassan dels in mer pengar på dom brott som begås, dels markerar myndigheterna en skärpning i sin syn på trafikbrott. Den slutgiltiga effekten blir också att de polisiära insatserna när det gäller bemannade fartkontroller inte kommer att öka nämnvärt vilket jag tycker är en fördel.

Det kommer även fortsättningsvis att finnas tillräckligt många förare, med eller utan BMW, som via de förhöjda bötesbeloppen ser till att budgetmålen uppfylls.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Bra sagt Beppo, håller fullständigt med dig.

Sedan det här med dimljus tillsammans med halvljus. Detta gissel som är så till grunden förkastligt av alla mänskliga beteenden. Mycket värre än hedersmord, våldtäkter och misshandelsfall. Jag yrkar på dödsstraff för det!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Iwarsson: Moget inlägg!

Min bil
Länk
Håller helt med Iwarsson och Beppo.

FP
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Beppo: "Det här har provats flera ggr förrut,"

När då??

Mats
BMW CS #5847
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Chockhöjning av böter har gjorts vid flera tillfällen förrut. Bara att bläddra i gammal motorpress så ser man att det kommer med hyfsat jämna intervaller.....
Ac
383
Acous
e21 318i -82
klart man är mer försiktig om det blir dyrare, men som skrivet i artikeln så skulle en ännu rejälare höjning minska fartena ännu mer, efter denna höjning klarar man fortfarande en bot utan problem, men om böterna varit så att man blivit pank eller avsevärt påverkat din ekonomi den månaden så hade inte många struntat i bestämmelserna.

Tycker Tyskland är ett föredöme, man får köra av sig på autobahn och alla håller hastigheterna annars.

dimljus+parkeringsljus ser tufft ut, jag har alltid det. Folk noterar en dessutom i backspegeln snabbare vilket leder till att de flyttar sig.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag fattar inte varför så många bryr sig om de här med "dimljus och halvljus"...
Ja möter många dagligen å de stör inte mig ett dugg så sålänge dom inte är åt hel*ete felinställda.
Ett tips till er som stör er på denna kombination: Hitta rakt fram på vägen och inte in i deras lysen,då stör de inte! :)

Visst,att höja böterna kan säkert avskräcka en del människor...men dom har inte tänkt på att få ut lite fler poliser på vägarna också kanske?? annars e ju detta ganska meningslöst...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Den här disskutionen om dimljus/halvljus har diskuterats i ett antal andra trådar så låt inte den här tråden bli en till sån!

Acous: Du har det för att det ser tufft ut! Haha :) starkt kämpat...

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.