|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Eftersom det här är mitt första inlägg på Autopower kan jag ju bara börja med att säga hej, Hej! Nu till allvaret, jag har ett ganska irriterande problem med min 540ia av 1993 års årsmodell, det är nämligen så att när man gasar "halvmycket" så tror jag att det är (4:an?) som går i ganska onödigt hårt, men det är bara den växeln, ingen annan, lådan liksom "smäller i" växeln känns det som, hela kroppen guppar till när detta händer. Problemet uppstår endast när man ger ungefär "halvgas", inte när man kör jättemjukt eller jättehårt, om man säger så. Vad tror ni problemet skulle kunna vara? Eftersom jag inte har så mycket mer kunskaper än ganska grundläggande när det gäller bilmekande, skulle ni väl kunda uppskatta kostnaden på att få det eventuella felet åtgärdat på verkstad? MVH Andreas Dahlgren | |
|
Hej kanske är dags för ett oljebyte olja+filter i lådan.. Bimmer |
|
| Är pronlemet jag beskriver synonymt med oljebyte, eller är det en kvalificerad gissning? | |
|
Är det bara 4an växel som den lägger i hårt .. min uppför sig så ibland också så därför tror jag att det kan vara oljan men nu har vi ju inte samma låda så visst det kan skilja.. vet du när det senast blev bytt olja i din låda Bimmer |
|
|
inte en aning, men förmodligen för lääängesedan eller aldrig, hur mycket tror du det skulle kunna gå på om man lämnar in bilen för oljebyte i lådan? MVH Andreas |
|
|
Ingen aning tyvärr, en kompis till mig köpte 10 liter olja för han hade bytt det beryktade plastkulorna som det finns i 540 automatlåda och bara olja kostade ca 1200Kr sen oljefilter kostar väl nån hundralapp eller 2 sen arbete på verkstad kostar ju kasnek någonstans mellan 500 och 1000 du hamnar kasnke runt 2500-3000 om du ringer till en verkstad så skall dom kunna ge dig ett färdigt pris Bimmer |
|
| ok, tack ska du ha, förresten, bilen har gått 17000mil, ska jag ta kulorna i samma veva? | |
|
Nej det tror jag inte behövs om den inte kärvar på annat sätt än att den växlar hårt för jag antar att den läger i växlarna som den skall annars.. då min kompis hade problem med kulorna så så drog inte lådan som den skulle och backen var väldigt konstig högg i så hela bien studsade och ibland drog den inte alls på backen .. men nu då han bytt kulorna så lägger den i backen precis som den ska och även drive.. och alla andra växlar fungerar fint för han.. att byta kulorna kostar en hel del mer att gör på en verkstad... gå in på "sök inlägg" och skriv plastkulor så hittar du en hel del att läsa om det problemet Bimmer |
|
| ok tack, en kompis till mig talade om att han också hade ett liknande problem i sin m535 (e28) som också är en automatare, han pratade om att det kunde vara något fel på det "utgående lagret" som jag inte har en aning om vad det är, har du? | |
|
Utgående lagret på vad? på växelådan? lagret på utgående axel tycker det låter lite konstigt då borde det väl vara fler växlar som hoppar i hårt och inte bara en växel... det svåra med att fråga en verkstad om problemet är ju att dom vill ju oftast att man lämnar in biler och det kan man ju förstå, dom vill ju tjäna pengar det r ju deras jobb.. Hoppas det fixar sig jag skall byta olja bara jag får en slant över till det.. så får jag se hur det löser sig för mig Bimmer |
|
| ok, det vore jättesjyst om du kunde skriva hur det gick i tråden sen så jag vet ;D | |
|
Ja bara jag har den där slanten över till ett oljebyte.. och om du byter före så hoppas jag höra hur det gick för dig Bimmer |
|
|
540 :D Jag har mailat info till dig. Det finns tydligen en bugg i EGS-programvaran. /Anders |
|
| jag som är lite ny på forumet, vart hittar jag detta mail? | |
|
Hej anders 129 gäller det även på 530IA Bimmer |
|
|
540 :D- Jag mailade infon till din hotmail-address. Bimmer67- Vad har din bil för typ av växellåda, A5S 310Z eller A5S 560Z? /Anders |
|
|
ok, det var det jag trodde, men jag har inte fått något mail :/ kan du prova igen? MVH Andreas |
|
|
Oj det vet jag ej vad den har för nummer .. var hittar man det numret Bimmer |
|
|
540 :D- Enligt mitt mailprogram så ett mail skickats till wunderbaum_248@ hotmail.com vilket ska vara din mail-address. Bimmer67- Jag är rätt säker på att du har A5S 310Z vilket inte är samma som i 540. Jag mailar info om A5S 310Z till dig. /Anders |
|
| Hej och tack Anders129 för ditt mail | |
| Anders129: Vad har du för info om 530 lådan? finns programvara till den åxå som kan uppgraderas?? Är isåfall mkt nyfiken.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.