|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Johan_S: Vilket, ovanstående klokskap eller...*skratt* |
|
| Ja, Paap om man med klokskap endastmenar ditt eget inlägg. Väger man samman alla inlägg blir bilden annorlunda, och mer splittrad./ Oavgjort kanske? | |
| Ser själv dubb som bäst. Bor i Småland och åker ofta riksvägarna här. Rena isgator oftast och jag har dubb på alla mina bilar. Aldrig någon packad snöp å dessa vägar. | |
|
Vi har ju alla olika behov och förutsättningar att välja däck på våra bilar! Min rekommendation är att basera sitt beslut på fakta (inte tyckande, troende, rykten, skrönor och vad det nu kan vara) och sedan välja däck efter detta! Läs tex Teknikens Världs årliga test av vinterdäck! Dom förser oss med fakta! Ex 1: Dubbdäck har sämre fäste på asfalt än friktionsdäck! Är det fakta eller en skröna? Gäller det alla dubbdäck och friktionsdäck eller finns det dubbdäck som har bättre fäste på asfalt än friktionsdäck? Ex 2: Dubbarna håller inte många mil! Är det fakta eller rykten? Och om dubbarna tar slut fort hur har man då kört? Ex 3: Friktionsdäck är bäst i södra Sverige för där är det så sällan halt! Har man verkligen tänkt till när man tycker så!? Jag väljer dubbdäck just av det skälet! Tänk vilken extra säkerhet man får om man överraskas av halka om man har dubbdäck. Har jag nytta av dubbarna en gång om året och därmed undviker en dikeskörning så kan det vara värt att köra dubbat hela året!? Eller resonerar jag fel? Ex 4: Kör man i diket har man kört för fort! Självklart! Problemet är ju bara att det är inte förrän du är i diket som du vet om du kört för fort eller ej! Vad drar man för slutsats av det? 1) Jag har kört för fort och hamnade i diket! Inget att göra åt det! 2) Jag har kört för fort och hamnade i diket! Hur gör jag för att slippa hamna i diket nästa gång jag "kör för fort"? Kan dubbdäck minska risken? Jag tror att dom flesta håller med om att ett genomsnittligt dubbdäck och ett genomsnittligt friktionsdäck i stort sett är lika bra utom när det är isgata! Då är dubbdäcket överlägset! Sedan är det bara att välja det man själv tycker är bäst! Per L PS! Väljer du friktionsdäck så håll ordentligt avstånd om du hamnar efter mig i trafiken för om det är isgata och jag skulle behöva bromsa hårt så stannar jag kanske på halva sträckan jämfört med dig! PS! |
|
Paap Reeder |
Johan S! ... jo jag delar din uppfattning i sig att det ett antal gånger per vinter - säg 10 ggr - när det s a s är "isgata" på E18 så måste man släppa dem som kör relativt nya fulldubbade däck med sisådär 10-20 kmh. D v s om man själv kan prestera 140 med sina friktions så kan dom susa på i dryga 150 på samma underlag innan det börjar svaja alltför mycket. Allt i här världen handlar alltid ytterst om kompromisser! ... 80% av vintermilen skulle man mycket väl kunnat köra på sommardäcken eftersom det i princip är sommarväglag ... men man ids inte byta. Skall jag till fjällen under en "taskig väderhelg" och kan med en knapptryckning välja ... ja då bidde det nya dubbisar - men livet är en kompromiss och man för lätta på pedalen istället och tänka efter före. MVH /// Paap R |
| Tack Per L för en nyanserad redogörelse! (och jag tycker det bara för att jag gillar dubb) =)) Så länge det är tillåtet så kör jag med dubb, står väl inte på förrän EU förbjuder dubb av miljöskäl. | |
|
Här är en händelse som jag upplevde för 1-2 år sedan! Och om jag bara blir räddad av mina dubbdäck en gång på 5-10 år så kan jag inte komma fram till annat än att jag kommer jag att välja att köra på dubbdäck så länge våra myndigheter tillåter det! Förutsatt förstås: - att man inte ligger och blåser i 140-150 ofta på vintern - att man kan acceptera om det blir ett högre däcksljud på vintern - att man inte åker med sin bil i Tyskland ofta på vintern Körde som vanliga mellan Hällingsjö och Hyssna (utanför Göteborg) vid 06:30-tiden en sådan där vanlig dag med 3-4 plusgrader och plaskblöt vägbana. Efter en kort 70-sträcka förbi en bensinstation trycker jag i farthållaren och får omedelbart sladd på bilen. Efter att ha klarat av den första sladden och ett par rejäla retursladdar med ett nödrop kunde jag svälja hjärtat! På bara några hundra meter hade det blivit så fruktansvärt halt så 50-60 kph var egentligen för hög fart trots dubbdäcken. I ca 5 km var det lika halt och lika plötsligt som halkan kom upphörde den på en sträcka av kanske 50-100 meter. Fyra personbilar och en lastbil hade smällt och jag kom fram till krocken samtidigt som brandkåren. Brandgubbarna som gick från bil till bil för att undersöka om det fanns skadade personer i bilarna kunde nätt och jämt ta sig fram gående på asfalten pga halkan. Dom fick gå försiktigt och hålla sig i dom krockade bilarna! I stort sett var det enda gången den vintern (kanske till och med dom senaste 2-3 vintrarna) jag hade riktig ordentlig nytta av dubbarna men gissa om jag var glad att jag hade dubbat när jag hade lyckats häva sladdarna! Vad dom krockade bilarna hade för däck vet jag inte men jag är rätt säker på att om dom körde på friktionsdäck hade dom önskat att det varit dubbdäck i stället! Per L |
|
|
vi har alltid kört med odubbat och det har funkat bra, men det kan vara lite läskigt vid isgata då har man inte riktigt kontroll över bilen.... att dubbdäcken slits fort tycker inte jag stämmer farfar kör 7serie med dubb på vintern och han har haft samma vinter däck sedan 97 (han kör inte jätte mkt på vintern) men det är först nu de börjar bli dags att byta... |
|
| det fick bli friktionsdäck så jag hoppas de duger denna vinter. Enda sättet att veta är att testa. Tack för alla tips | |
|
Hej. Jag har kört med friktions däck i 2 vintrar, och för att summera detta = SKIT! Man får säga vad man vill men dubbat är dubbat. Måvara att bilen blir lite tystare, men jag byter hellre ut detta mot lite dubbrassel om det betyder att jag håller mig på vägen samt att jag får stopp när jag vill. Mvh Skalman |
|
|
vill tillägga att jag reser mycket i mitt arbete och tillryggalägger runt 5000-6000 mil på ett år varav hälften på vintern. Jah har haft tillrcäkligt många överaskningar vid tex skuggade vägpartier i skogen där plötsligt "torr väg" förvandlats till isgata på bråkdelen av en sekund! jag har alldrig varit så nära att köra åt h---te som under dessa 2 vintrar med fritionsdäck..... kör man som jag...långa sträckor utanför stan = DUBBAT!. Mvh Skalman |
|
Paap Reeder |
... men skalman! Hur ser din dubb ut efter 2000 mil? Nu har man börjat med dubbade friktionsdäck - såg det när jag gjorde 4-hjulsmätning. ... när dubben är slut efter 1000 mil tar friktionsdäcket vid. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Visst sliter det duktigt med dubb, men det bytr jag gärna emot den ökade säkerhet som jag får när det blir riktigt underkylt. Dubbade friktionsdäck sa du?... låter intressant, det måste ju ändå bli den absolut bästa lösningen. Mvh Skalman |
|
| Inget är nytt under solen, dubbade friktionsdäck har funnits hela tiden. Det som verkar intressant är var själva dubb-skallen tar vägen när dubben är slut. | |
|
Jag har testat båda och valet är solklart, dubbdäck för hela slanten. Dubbfritt har fördelen att man kan köra på bredden så fort det är lite småhalt utan större slitage men när det gäller säkerhet så lever man farligt på varenda isfläck. Kör man som jag en del på landsvägar med tveksam halkbekämpning ger dubben mycket extra säkerhet. //Magnus |
|
| Köp quattro.... tihi | |
|
Rikhard: Går det bättre att bromsa och göra undanmanövrar med fyrhjulsdrift? (JAG vet svaret...) |
|
|
Dubbdäck behåller sina vinteregenskaper betydligt längre än friktionsdäck. Har kört MYCKET med både dubbat och dubbfritt och det sämsta med friktionsdäck (förutom då ren isgata) är livslängden. Nu kommer någon att säga att man kan ju köra slut på friktionsdäcken under sommaren...Been there done that...och aldrig mer. Körde GY Ultra Grip RFT, dubbfritt, förra vintern, ett H-klassat vinterdäck som funkade riktigt bra på sommarväglag men lämnade en del övrigt att önska på vinterväg. Andra friktionsdäck som funkat mycket bra på vinterväg har varit KATASTROF på sommarväg. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Rikhard: Går det bättre att bromsa och göra undanmanövrar med fyrhjulsdrift? (JAG vet svaret...) jag är väl medveten om dettta, kunde bara inte hålla mig. hörde en historia om en snubbe som båste av vägen i sälen, polisens reaktion var... e du dum i huvet du kör ju med sommardäck. puckots svar var , men det e ju quattro. kör själv quattro , har dubbat .. ha det gött |
|
| Dåså =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.