AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.747

Hur bra är friktionsdäck?

Sida 1 av 3
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Ni som överlevt vintrar i 7 serien, har ni gjort det med friktionsdäck eller dubbdäck?

Spelar det någon roll vilken jag kör med? Kommer jag att klara vintern med friktionsdäck tro?

Paap Reeder
... jag har blivit ett friktionsfreak.

Har alltid kört på dubb men nu är min slutsats:
- dubbdäck är mycket bra på is de första 500-800 (kanske 1000?) milen
- dubbdäck kanar i kurvor
- friktionsdäck har ett jämnare grepp över tiden samt kanar inte så mycket i rondeller.

För min det blir det inget mer dubbdäck!

MVH /// Paap R

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Självklart skall du ha H-märkta friktionsdäck på en E38, dubbdäck klarar max 160 km/h samt dessutom är greppet på asfalt dåligt med dubb, och däcken slits fort. De är iaf min erfarenhet av dubbade vinterdäck på 750i E32.
Aldrig mer dubbdäck för mig heller!

BMW CS #5139
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
intressant, här har man suttit och trott att dubbdäck är mycket bättre men jag har nu från flera håll hört tvärtom.
Det är ju påfallande ofta man kör över 160 på vinterväglag. Därför bör man givetvis välja nåt som är sämre i lägre hastigheter. Klart som korvspad?. Har man dubbdäck så kan man åtminstone komma upp i 160 innan motorvägen tar slut. / Fartdåren.
I norra delen av landet där snöläget är stabilt kör du problemfritt med friktion däremot neråt med salt och tempraturväxlingar är dubb att föredra om du prioriterar att få stopp på bilen, den mörka asfalten kan vara hockeyplan.

Om man som jag gjort (tidigare yrkestrafikant) och kört uppemot 700 mil i månaden så föredrog jag dubbfritt för att slippa byta vinterdäck 2ggr på en säsong pga slitage. Nu när det bara är nöjeskörning och runt 100mil/mån är det dubb som gäller.
Cenny
>kaptenlöjtnant

Det är väl just det kraftiga saltandet i södra sverige som gör att dubbdäck är totalt överflödigt här.

Jag bor mitt i skogen och är yrkeschaufför med 350 - 500 körda mil per vecka, oavsett väder. Min slutsats är följande: Kör man mycket småvägar (dvs vägar små nog för att sakna mittlinje) eller skogsvägar med undermålig snöröjning vilket ofta leder till isbildning, då KAN man ha nytta av dubbdäck. Kör man däremot till större delen lands, riks och motorvägar så är det fullständigt meningslöst med dubb.

Dubb låter mycket, slits snabbt och gör ingen som helst nytta när dubben är nerslititen, vilket går på ett par hundra mil om man inte kör på packad snö eller is, vilket ärligt talat är väldigt sällsynt på våra stora vägar i södra Sverige. Dessutom får man sämre fäste och därmed längre bromssträcka med dubb på is-fri väg.

Det är näst intill uteslutande gummi och mönster som gör jobbet på vintervägar. Mitt tips är, investera i riktigt bra dubbfria vinterdäck. Själv kör jag dubbfria Michelin x-ice och har fantastiskt bra grepp. Inte billiga men så pass bra att de är värda varenda krona. Dock är det så att vad man än väljer så bör man satsa på nya fräscha däck för att få bästa möjliga fäste.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag har alltid när jag har köpt begagnad bil fått dubbfria däck på köpet. Har testat dessa och alltid bytt till dubbdäck. När det är isgata som det är ofta är här i småland så hjälper dubbfria inte alls. Har hänt när jag körde lugnt i 70-80 på en riksvär att jag körde över en liten bula och allt grepp släppte och var på andra sidan av vägen. Sedan bytte jag till dubb!
Min Porsche lade jag i diket efter 20 minuter efter köp. Köpte den i skåne. Bytte självklart, enligt mig, till dubb. Har en 740 nu köpt en bil med året runt däck men vågar inte ha tanken på att köra med dessa till vintern. Ska handla dubbdäck till denna dkönhet för säkerhets skull.
Dubb som håller 200 mil? Köpt från HongKong?Hur många mil har du bra grepp med dubbfritt?Undrar varför rallyåkarna inte kommit på detta med att dubbfritt funkar bättre på Svenska Rallyt?/ Tvivlaren.
Gemini__
Cenny: Mycket det du skriver är vettigt. Men att påstå att dubben slits ner på ett par hundra mil vid barmarkskörning stämmer inte. Detta vid normal körning naturligtvis, du kan givetvis köra slut på däcken på ett par mil om du känner för det.

Mvh:
Thomas
Cenny
> ajhp

Bor själv i småland och har inga problem med dubbfritt. Körde dubbat i många år innan jag förstod hur bra dubbfria däck egentligen är. Men missförstå mig inte, jag förordar inte "åretrunt" däck utan dubbfria vinterdäck. Det är en stor skillnad. Ang din Porche, lägger man en bil i diket så kan man aldrig skylla på dåliga däck. Åker man av vägen har man kört fortare än vad omständigheterna tillåter.

> Toomas Pahv
200 mil var kanske en överdrift men snabbt går det att slita dubb på asfalt. Vad gäller rallyåkare, har du någonsin lagt märke till att de oftast håller till på isiga grusvägar? Alltså den typen av väg där jag hävdar att man an ha nytta av dubbdäck. Har själv grusväg sista 300 meterna upp till mitt hus och vintertid tenderar det att bildas ett decimetertjockt lager is på den. Storleken på "rally däck" dubben är också ganska många fler och mycket större än på"vanliga" dubbdäck vilket också gör dubben mer slitstark och mycket mer effektiv så länge man inte kör asfalt för då blir det slirigt (har provat det själv).
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Visst Cenny...
De andra som stannade för att hjälpa till hade i alla fall dubbdäck. Är lycklig att de hade det i alla fall. Hade inte så mycket val just då än att köra hem med dubbfria däcken.
Hänger du med cenny?
Cenny
Jo, jag hänger med till fullo. Har fått dra upp ganska många personer ur dikena genom åren, 45% av dem kör odubbat, 45% dubbat, 5% sommar däck och resterande 5% har haft blanka sommar däck och de flesta har skyllt på att de åkt av pga att de haft dåliga däck. Men oavsett vad man kör på så får man ju anpassa körsättet till omständigheterna. Det var det som var min poäng. Sedan gör vi ju alla missbedömningar i bland men det är ett helt annat kapitel.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jepp. det du säger är helt sant. Körsätt är nog lika med val av däck.
Mitt körsätt passar bäst med dubbi sådana fall.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Nokian WR dubbfritt funkade perfekt under mina vintrar med E38:an. La väl ca 3.000 mil i de flesta tänkbara vinterväglag utan några som helst problem.
Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
Hej,tycker man får en tryggare känsla med dubbdäck än friktionsdäck :-) ,friktionsdäck funkar nog också om man vant sig vid det. Mvh..
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Dubbar kan nog ge en falsk trygghet. Har själv kört med dubbfritt i fem vintrar med E34an. Inga problem varken i stockholmsslasket eller i Dalarna. Känns bra, förutsatt att man anpassar fart och körsätt efter underlaget. Har aldrig fastnat, men man bör väl tänka sig för innan man ger sig in i värsta snödrivorna. och att det rullar tystare är ju inget man lider av.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Friktionsdäck är säkerligen bättre på packad snö och liknande pga att man kan ha fler lameller eftersom att man inte behöver ha så många solida klackar som dubben måste sitta i. På de flesta underlag är många lameller (eller vad man kallar dom för) bättre än de korta dubb vi använder.

MEN MEN MEN på IS finns det inget som slår dubb!! Där är dubbfria vinterdäck totalt chanslösa jämfört med dubb.
Personligen anser jag att det är BRA mycket viktigare att man har bra grepp på alla väglag än kanske något bättre på vissa men totalt inget på andra!
Sen är det inte alltid säkert att dubbfritt är bättre på asfalt eftersom att dom däcken är så oerhört mjuka i gummit för att öht fungera vintertid.
Det borde också innebära att dom kan nötas ner ganska snabbt.

För övrigt, ni som säger att dubbade däck tar slut efter några hundra mil svamlar ju fullständigt! Man lyckas inte i första taget nöta ner mönstret, tar många många år, och man tappar max 2-5 dubb på varje däck.
Däremot behöver man byta däck pga att gummit blir gammalt efter max 3-4 år. Det kan jag tro är ännu viktigare när det gäller dubbfria dessutom.

Angående rallybilar, de har enormt rejäla dubb som sitter stenhårt. I de däckmönstren finns nog inte en enda lamell, men det uppvägs grymt mycket med de rejäla dubben. Att byta till vanliga vinterdäck (dubbat som odubbat) på en rallybil är nog som att byta till blanka sommardäck för oss vanliga mitt i vintern. Så den jämförelsen var inte speciellt relevant.
Ett tillägg bara, Med mitt körsätt numera när jag bara åker privat så kan jag ha mina dubbdäck i 6-7 år men jag byter vart tredje då gummit är bra nära en färskvara. Med 3,0:an körde jag en hel vinter på 235 sommardäck och det gick alldeles utmärkt fast det hade lika gärna gått åt h-e. Drömmen är väl OT-däck men dom blir riktigt vingliga vid motorvägsfart och så är det dessutom olagligt.
Paap Reeder
... sammanfattar man all ovanstående klokskap i denna tråden ... är frktionsdäck av god kvalitet att föredra.

MVH /// Paap R

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Paap: Där kan jag inte hålla med...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.