|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
En liten genomgång, om du har körförbud på din och krockar. Har själv gjort misstaget då min bil inte var påstäld(fast jag trodde det). Felet var inte mitt så den andra personens försäkring täckte mina reparationer. Hade felet varit mitt hade jag fått stå för kalaset själv. Dock hade hon fått ersätning av sitt bolag som i sin tur hade ersats av TFF, vilka jag fått ersätta. Att åka modifierad bil innefatar nästan allt, har fått förklarat att en uppsätning fälgar med minsta avikelse ska igentligen regbes. Att det sitter en turbo i bilen skiter försäkringsbolaget i så länge den inte har ORSAKAT olyckan(läs stycket nedan), det är vad flera skadereglerare sagt till mej! Stycket nedan hänvisar fram för allt till tex motorskada eller fälgar som tagit skärmkanter. "Försäkringen gäller inte för skada som orsakats genom användning av komponenter som avviker från bilens seriemässiga utförande, t.ex. genom trimmning". |
|
|
Hmm, läser man textstycket och har en någorlunda god svenska så står det ju att "skada som orsakats genom användning av"och inte "skada som orsakats av ett fordon som brukats med komponenter som avviker från bilens seriemässiga utförande" Det första fallet beskriver ju att något gått sönder pga av en modifiering. Det andra fallet beskriver ju att man är rättslös om man orsakar något med ett modifierat fordon. //Jesper |
|
| Och det är där Trafikförsäkringsföreningen "kliver" i om det finns ngn 2:a part som ska ha ersättning.Så "den" skadade blir aldrig utan ersättning (jf smitningsolycka) men du kan räkna med att dom kräver tillbaka pengarna....TFF alltså. | |
|
kan någoon reda ut det här? vad händer om man krockar med en turbo i en bil som inte ska ha det på pappret? trafikförsäkringen måste väl gälla? om man blir stoppad, vad händer då? böter? om reg? om bes? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Av ren nyfikenhet: Om jag genom en mirakulös tillfällighet skulle råka få tag på ett intyg från BMW i Tyskland (under en resa eller något), som bekräftar att jag får använda exempelvis en turbo till en 325, gäller det då i Sverige? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Till Alecci: Nej! Jeppe |
|
|
Dannej> Skulle tro att i första läget så gäller din trafikförsäkring för alla skador som du orsakar på andras egendom, den gäller även om du har 8 promille i blodet. Sedan kan du nog räkna med påföljder som att bolaget stämmer dig på grund av en massa orsaker. Plockar polisen in dig i en kontroll så får du föreläggande om regbesiktning samt körförbud, bötespåföljden för olovligt brukande av fordon med icke typgodkänd motor vet jag inte, men nått får du nog betala. /Tomas |
|
|
ok, jo det du skriver låter rimligt... men det får vara så.. det kostar att ligga på topp, hehe [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Har läst i Bilsport att det gåra att besikta med turbo om bilen är lastbilsreggad och av årsmodell före 1992, stämmer det? | |
| Försäkringen gäller som vanligt ifall man inte kan bevisa att det är pga trimmet som olyckan har inträffat. | |
|
men om man har satt dit en stor turbo, och typ får ut 100hk extra, så lär det ju ses som en anledning till att olyckan inträffade, om man typ kör i diket eller något... men om man kör på någon så kommer väl trafikförsäkringen ändå täcka det väl? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Snackade med en besiktningsman när jag besiktade brorsans bil häromdagen, och han sa någonting om att det skulle vara lagligt att använda sig av lättrycksturbo? Han nämnde inga gränser, och på grund av sedvanlig stress på besiktningsstationen, så hann jag inte utveckla konversationen... Någon som vet något om detta? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
En turbo är en turbo, oavsett laddtryck. Jeppe |
|
|
Och en typgodkänd motor är just en typgodkänd motor med dom emissioner som är specade från tillverkaren. Kan du ladda med turbo utan att motorn drar mer bensin än motsvarande utan på alla varvtal och du får Nobelpriset, därav så måste avgascertifiera motorn efter montering av turbo. Det blir billigare att köpa en ferrari än att typa en ny motor. /Tomas |
|
| Hur är det med lastbilsreggning då. Om man har en bil som är lastreggad före -91, får man ha turbo då? Det var vad som stod i Bilsport i alla fall. | |
|
Enda skillnaden är att lastilarna inte behöver ett TÜV-intyg de åren. Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.