|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad är det värsta som kan hända om man åker fast i en kontroll med en turbo konverterad bmw? Om dom märker att det inte står rätt till? Blir det kortet som ryker eller bara böter och reg. besiktning? Tack för svaren! | |
|
Blir nog bara regbesiktning skulle jag tro. //Ticco "NICTIC RACING" |
|
|
Blir väl böter & OMbesiktning, alltså visa upp bilen hos bilprovningen så att den går igenom utan det Polisen slog ner på |
|
|
Körde min 200sx lätt trimmad med frontmonterad IC och hemgjorda IC rör, katten var borta så för höga värden blev det, fick inga böter men var tvungen att återställa och regbesiktiga. //Ticco "NICTIC RACING" |
|
|
Skulle kunna tänka mig en röd lapp i vindrutan också, körförbud alltså. /Tomas |
|
|
Jag har väldigt svårt att tro att Polisen har kunskapen om sådana saker. Ett tips ge fan i att solfilma och se till att alla lampor fungerar, ljudnivån inte är hög, så kör med insidan av huvudet!!! så får du nog inte polisens ögon på dig Mvh Jonas Jonas |
|
| Precis, jag har kört turbomatat en sommar och de stoppade inte mig. Däremot två av mina grannar med diverse vingar, solfilm och luftiga avgassystem. De ser ju bara utsidan och måste ju bedöma bilen på ett par sekunder. | |
|
Frågan var ju inte hur stor risken är att bli stoppad, utan vad som händer när man väl blir det. Det finns många olika sätt att torska på, olycka, flygande besiktning, emmisionskontroll osv. Det är ju helt irrelevant hur stor chans/risk det är, vissa åker stulna bilar på landsbygden i flera år utan att åka dit. Som sagt, frågan gällde vad som händer när man väl gör det. Smäller du och det är ditt fel så åker garanterat kortet plus att allt vad försäkringar heter sätts ur spel så du får betala alla skador som du orsakar ur egen ficka. Blir dessutom den du smäller med invadiliserad så kan du ju räkna med knäckebröd&vatten ett bra tag framöver. /Tomas |
|
BMW-Yoda |
Nej så blir det inte om du smäller, inte ens om du orsakar olyckan. Det blir inga speciella påföljder för att din bil har varit trimmad. Den biten är oväsentlig. Värre om dom kan påvisa vårdslöshet. Men det har med det juridiska att göra, inte med försäkringsbiten. Om din bil är hel/halvförsäkrad får du ersättning ändå. BMW-Yoda |
|
håller med "m3killer" om man tillexempel kör med en toksänkt bil så gillar inte snuten det, kan dom sen inte hitta något fel med det, så går dom och synar bilen i minsta detalt för att hitta fel som inte ens finns. skulle gtro att du bara åker på reg besiktning, kanske bara vanlig besiktining, men böter tror jag inte. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Näru Yoda... Är bilen trimmad utöver det tillåtna har den inget som helst berättigande på vägen, och är därmed aldrig oskyldig till en ev. olycka. De flesta försäkringsbolag betalar inte ut någonting i dessa fall, medans några enstaka nöjer sig med en kraftig ökning av självrisken. Jeppe |
|
|
var går gränsen för "trimmad utöver det tillåtna" då? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Gränsen ligger väl på 10% på effekten och 20% på vridet, eller var det tvärtom? Men all form av trimmning ska åtföljas av en regbesiktning. Okej att ett annat avgas eller luftfilter fråntas regeln, men ändrar man i motorns styrenhet (chips) eller liknande så skall du uppvisa ett nytt typintyg på motorn. På BMW så är ju detta i princip omöjligt, Volvo har ju sina certifierade plus-satser, SAAB har väl nått liknande i samarbetet med Uhr. BMW Yoda>> Ditt resonemang talar emot sig själv. Du har aldrig funderat på varför en 316 är billigare att försäkra än en M3? Hade ditt resonemang gällt så hade varje kotte köpt 316, kastat ur motorn och i med en turbomatad M3-snurra för det hade man tjänat in med den lägre försäkringspremien på några år. Vi har ju liksom inte invidiuell premiesättning på bilarna för intet. /Tomas |
|
|
Tomas>> Nej! Saab har inget samarbete med Uhr. Det där med 10% effekt ökning m.m. gäller egentligen bara bilar före 1976 årsmodell, f.o.m. 1976 är det bara trimsatser framtagna av biltilverkarna själva som godkänns i Sverige. |
|
|
Jag läste i alla fall för något år sedan i Automobil där man testade Viggen och Aero, och jämförde dessa med M5 att trimsatserna inte gick att köpa på eftermarknaden utan bara erbjöds i samband med nybilsköp hos auktoriserad SAAB-handlare. Tyckte själv det lät konstigt att Rolf skulle göra en sådan generalmiss att frånta alla SAAB-åkare av begagnade bilar möjligheten att få sin bil trimmad. Men det kanske stod fel, vad vet jag. Nu i veckorna så har i alla fall SAAB inlett ett samarbete med en annan trimmare (minns ej namnet) och dessa ska erbjudas hos SAAB-handlarna och vara godkända. Jag vill minnas att det fanns en gräns för trimmning även för moderna bilar, dock ej helbilsgodkända. /Tomas |
|
|
det med 10% låter dumt, en turbo med chip får ju en ökning på 20% direkt. jag hade för ett tag sen en 740 turbo, chippad, kn filter, 3" avgas, större turbo, dom sa ingenting på regbesiktningen, avgasvärdena var precis på gränsen, och det var ca 240 häst i. ps. reg besiktigade inte för trimm, utan för att jag hade byggt om till manuell. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
En gång i tiden hade jag en gamal ford fiesta -78 som var ganska kraftigt modifierad, både effektmässigt och till utseende. Den var bla kraftigt sänkt så att om man satte sig på en framskärm och hoppade så tog skärmkanten i däcket. När jag till slut blev stoppad av han som bestämmer så fick dom ju se att det var väldigt litet mellanrum mellan däck och skärmkant. Då la dom ett A4 ark på däcken och hoppade. Det blev ju självklart märken på pappret. Jag kommer inte riktigt ihåg hur dom resonerade men förutom fortkörningsböter så blev det även ombesiktning. Men så talade dom tydligt om att, om det där pappret hade gått fritt när dom hade hoppat på skärmen så hade jag åkt på en reg-besiktning istället. Det jag inte riktigt förstår är varför jag skulle behöva reg-besiktiga bilen om jag nu bara hade haft dom breda däcken (195/50-13) samtidigt med standard hjulupphängning. Men så i detta fallet, däcken tillsammans med en kraftig sänkning bara blev obesiktning. Men men, poliser vet alltid bäst eller nått... who dares wins... |
|
|
det är inte meningen att man ska förstå deras resonemang, hur skulle det gå till, när dom inte ens vet hur dom tänker själva. kolla här, en massa roliga berättelser som bevisar min teori Länk [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
BMW-Yoda |
Det är väl klart att om du kommer i en kärra med alla raggarattribut,med ett turboaggregat uppstickande genom huven så lär dom väl reagera. Men vilket försäkringsbolag tror du öppnar din styrbox för att kolla om du har bytt chip. Frun smällde en trimmad Saab en gång. Det var ingen som "provkörde" den eller mätte upp effekten. Jeppe-det är väl aldrig bilen som själv orsakar olyckan. Det är väl föraren eller? Ialla fall inte när det gäller trim. BMW-Yoda |
|
BMW Yoda>> Jag försöker återigen påpeka för dig att en bil med större motor kostar mer att försäkra! Tar du två likadana bilar och enda skillnaden är att den ena har en starkare motor så kostar den mer att försäkra, jag lovar dig, jag har sett det med egna ögon. Och idag när försäkringsbolagen gör vad som hellst för att slippa betala ut ersättning så kan jag garantera att det blir tvärstopp om dom upptäcker ett uppgraderat chip i styrboxen. Varför ska dom betala ut ersättning till en kund med exempelvis en trimmad Audi A3 1,8T när kunderna som åker 30 Hk starkare TS-modellen får betala mera? Läser du det finstilta i villkoren så står det följande: "Försäkringen gäller inte för skada som orsakats genom användning av komponenter som avviker från bilens seriemässiga utförande, t.ex. genom trimmning". /Tomas |
|
BMW-Yoda |
Tomas. Du verkar förutsätta att jag är efterbliven på nåt sätt. Om du läser mitt inlägg så kanske du förstår. Dom släpar ju inte iväg bilen till en rullande landsväg för att bromsa din motor för att se om där kanske finns några extra hästar. Jag garanterar dig det. Det ska ju bevisas som allt annat, att bilen är trimmad. Det kanske är förra ägaren som stoppat dit ett chip som du inte vet om. Ska han då betala mellanskillnaden eller? BMW-Yoda |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.