AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.520

Om man blir stoppad?

Sida 2 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, det är inte bilens fel i sak. Men om bilen överhuvudtaget inte får finnas på vägen, och du trots detta framför den på vägen så är ju du skyldig, oavsett hur vållande du egentligen är till olyckan.

Jeppe
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hmm, fast det finns ju faktiskt något som heter att man får provköra i samband med reparation, det måste ju även gälla om man byggt om bilen och håller på att justera in eller prova sin modifiering inför besiktning.

Det där är ju lite luddigt faktiskt, gör man en modifiering och det händer något och någon ifrågasätter bilens utförande kan man ju alltid hävda att man inför den kommande besiktningen provkört bilen för att tillse fullgod funktion.

Sedan hur uppenbart det än är att bilen inte klarar besiktningen så kan ju inte försäkringen upphöra att gälla, allra helst inte trafikförsäkringen.

Eller ligger det inte någonting i mina funderingar???

//Jesper
Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
Jo, helt klart !
Men det är nog som alltid, den som kan vrida på orden bäst vinner i en tvist.. Så då kanske man skulle skaffa en god advokat istället ? :)

dalnet: #bmwpower myztx
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är väl klart försäkringen upphör att gälla, varför skulle den inte det?

Jeppe
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Trafikföräkringen kan inte upphöra så länge bilen är påställd. Det är lag på det. Har du ingen försäkring går trafikförsäkringsföreningen in och täcker trafik (dyrt!)

MVH David Öfverdahl-Forslöf
ja det är dyrt som fan, fick betala 300:- för att jag hade missat att försäkra min bil när jag stälde på den, och det var bara för en vecka, vill inte veta vad självrisken och sådant är om det skulle hända nått då.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om du ringer till försäkringbolaget och berättar att "nu har jag trimmat min bil, men skitit i att besikta den" så kan du nog räkna med att din trafikförsäkring upphör ganska snart. Om du däremot struntar i detta lite ovanliga beteende och kör ändå, så kommer du vid ett olyckstillfälle (om det nu framkommer att bilen är trimmad) bli dömd för bl.a olovlig körning, och möjligen även vårdslöshet mm. och därmed är du utan försäkring. (Läs i ditt försäkringsavtal)
Dessutom kan jag berätta för Dannej att jag också blev trafikförsäkrad genom trafikförsäkringsföreningen eftersom jag missat inbetalningarna till försäkringsbolaget (jobbade utomlands och hade glömt den lilla detaljen). Det visade sig att det var billigare än att betala min vanliga heförsäkring. hehe!

Jeppe
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jo men saken är den att så länge bilen är påställd kan den aldrig vara utan trafikförsäkring. Har du ingen så går trafikförsäkringsföreningen in . Dyrt och du blir ersättningsskyldig vid vållande av olycka. Detta för att inte någon oskyldig ska drabbas om du är ute och kör med din oförsäkrade bil...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BMW-Yoda
Det finns ett tak för beloppet du får betala till trafikförsäkringsföreningen. Frun krockade på en bil bakifrån med trimmad saab. På grund av strul med papprena på bilen så var den just oförsäkrad. Eftersom hon körde på var hon ju vållande. Fick en räkning på 3500 från trafikförsäkringsföreningen. Dom betalade motpartens skador. Saabens fick vi stå för. Och nej det var ingen som krävde att få se styrboxen, eller att få provköra bilen för att se om den gick mer än original. Så må det vara olagligt att köra trimmat , men risken att bli "avslöjad" är minimal.

BMW-Yoda
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Sant!!

Jeppe
m3
104
m3killer
535i -86 E-28
Bra yoda det är ju lite bökit för försäkrinsbolagen att bevis att bilen varit trimmad!

Jonas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Svårt det här... Man HAR ju en trafikförsäkring, men den GÄLLER inte!

Jeppe
Je
722
Jesper_w
Åter till provkörning i samband med reparation..................

Om man reparerar sin bil på ett felaktigt sätt upphör även då försäkringen att gälla??

Vad är skillnaden om man utför en bromsreparation och provkör, man breddar skärmarna och testkör eller man monterar turbo och testar????

Vilket man än gör så får man ju provköra, eller??? Och man kan ju inte vara säker på att det inte går igenom besiktningen innan man testat??

Försäkringen kan väl knappast upphöra för att man reparerat eller ändrat något?? Det borde ju innebära att om man monterat ett felaktigt däck luftat bromsarna dåligt så upphör försäkringen. ??

//Jesper
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Enkelt!

Det står klart och tydligt vad du får och inte får göra med din bil. Du får INTE ändra din bils egenskaper med delar som inte är anpassade att passa i originalutförande. Du får INTE trimma din bil.

Du får ursäkta mig men ditt resonemang låter så dumt så jag kan inte annat än att le. Ungefär som att stoppa en entrecote innaför fickan i snabbköpet och när man blir stoppad och visiterad av personalen så utbrister man "jag måste ju se om den passar i min ficka annars vill jag inte ha den". Skillnaden mellan "reparation" och "modifiering" av ett fordon är en avsevärd skillnad.

Trimma en moped och det blir en motorcykel, vad följderna blir av detta vet du säkert. Trimma en bil och den avviker från typcertifieringen och du har samma olagliga fordon.

/Tomas
54
Bämwen
320iM -89
Mycket bra inlägg Tomas en eloge får du! Undrar man något så är det ju bara att kolla i lagboken då får man ju reda på vad som gäller!!

//m
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om du själv är medveten om att bilen inte är i fullgott skick får du inte använda den mer än vad som är nödvändigt för att åtgärda bristen. Detta gäller även "skitfel" som en positionslykta t.ex...

Jeppe
Je
722
Jesper_w
Att det är enkelt att kolla vad som är lagligt kan jag knappast hålla med om... Efter de erfarenheter jag har av SBP så kan uppgifterna de lämnar knappast tas för att vara trovärdiga.

Man får svaret först vid besiktningen, ibland blir man åtsagd att det ena eller andra inte går respektive tvärtom men sedan när man besiktigar så går det omöjliga samt att det möjlig är omöjligt.

Är det olagligt att åka obesiktigat???? Jag har en jobbarkompis som åkt på ett flertal besiktningsförelägganden men inte någon bot, han har inte besiktigat bilen på flera år. Vore det olagligt så borde ju ett straff utfärdas, eller??

Jag kan inte fatta att det till varje pris ska sättas gränser för de som vill trimma sin bil. Räcker inte hastighetsbegränsningen??

Och vaddå dumt resonemang??? Man får ju faktiskt modifiera sin bil. Dessutom så är det moped så länge cylindervolymen understiger 50cc oavsett trimmningsgrad. Konstigt nog så transformeras inte moppen till en mc så snart luckan i kolven är gjord.

//Jesper
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är naturligtvis olagligt att köra en obesiktad bil. Förseelsen ligger däremot inte under brottsbalken, och det är därför upp till den aktuella polismannen om han utfärdar böter eller ej.

Jeppe
PETER.O
Hej det var någon här som skrev att det var olovlig körning
att köra en trimmad bil (ej reg bes),men det krävs ju ej något
annan typ av körkort för ett sådant fordorn så det stämmer ej.

Mvh Peter

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jo, det stämmer visst. Köra oskattat, oförsäkrat, eller obesiktat ligger också under olovlig körning.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.