|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Högt miltal - men fortfarande ruskigt fin E38. Länk |
|
Jag är nästan mer rädd för äldre bilar med lågt miltal på mätaren. Korta kallkörningar? Stått still en längre tid & sedan körda utan ny service? |
|
|
Källa? Köper Tyska bilmagasin som redovisar varje bilmärkes behov av reparationer Vad sägs om TUV-Autoreport. Den säger allt!!! Sådan statistik ljuger EJ! Jag snackar inte bara av egen erfarenhet. Läs TUV rapport om reparationsbehov på bilarna.... |
|
|
Självklart tar jag stor hänsyn till miltalet eftersom miskräcken är utbredd. Skulle iofs gärna köpa långmilare om förväntningarna om pris inte låg så pass lite under bilar med normalt miltal. Kör iofs Volvo där det tydligen inte är lika kinkigt, inte lika kinkiga köpare generellt. |
|
Cenny |
Jag har en V70 tdi med 41k på mätaren och varje gång man säger till folk hur långt den gått så hajar de till och reagerar som om den vore slut. Om man däremot säger till människor att den gått ca 4500 mil om året så är det nästan motsatt reaktion, alla vet ju att man måste köra mycket för att det ska löna sig att köra diesel och de flesta tycker det låter lite att bara köra 4500 mil om året med en diesel. Har just köpt en 750 -96 också med 27000 mil på mätaren. Tycker det känns ganska rimligt för en sån bil. Den är snuskigt välservad och i allmänt bra skick för åldern. En polare var och kollade en annan 750 -95 åt mig för ett par veckor sedan. Den påstods ha gått 16500 mil. Behöver inte vara omöjligt även om den är 11 år gammal men låter inte speciellt troligt att den bara gått 1500 mil per år. Ännu mindre troligt när den vid närmare granskning gav intryck av att ha rullat minst det dubbla. Att det mesta av vad ägaren sagt per telefon ang ägarehistorik, besiktnings status, skuld på bilen med mera inte stämde gör ju bara att man blir än mer skeptisk. Slutsatsen är att jag blir mer misstänksam mot en bil med få mil än en bil med många mil för de flesta kör ganska mycket med sina bilar nu för tiden. Så länge historiken ser okej ut, bilen är fräsch och säljaren är genomärlig så har milen ingen betydelse för mig. |
|
Körstilen påverkar ju livslängden enormt. En bil som slipper varvas ut hela tiden redan 1 minut efter kallstart varje dag, sparar nog bra många tusen mil i livslängd åt 2:a o 3:e ägaren! Sedan så är ju regelbunden service viktig, speciellt motorservicen med vätskor och stift. För egen del så köper jag hellre en bil med 10t landsvägsmil än 5t dagismil och borttappad servicebok... Fast dom flesta bilarna har ju en mix av stads och landsv. körning så miltalet är det enda konkreta vi direkt kan se och hänvisa till. Har släktingar som köpt nya bilar som havererat i motorn efter några hundra mil. Andra kör 20t mil med gasen i botten non-stop utan maskinella problem... Rena lotteriet ibland... Fast miltalen säger ändå en del statistiskt sett. Fråga bara försäkringsbolagen, på alla maskinskador. Det är ingen tillfällighet att garantier faller bort vid runt 10t mil. En del kör med 12-15t mil men det kräver ofta speciella villkor som att följa märkesservice eller att byta olja var 1000:e mil o dyl. åtaganden från konsumenten. Vem vågar vara först med 20t mil/10 års motorgaranti? Blev förvånad att Peugoet börjar med 15t mils garanti på motor. Dom är ju överrepresenterade vad gäller motorhaverier. I alla fall på sina småbilar. men det kostar väl inte mycket att byta 3 krökta ventiler på en liten 1.4 liters snurra som på en stor fet BMW 12:a med fler ventiler än vad gångertabellen går till.... |
|
|
Bryr mig inte om miltalet eftersom ett högt/lågt miltal kan bero på vad som helst. Skick är viktigare än miltal, och dessutom svårare att fejka. Folk som kan få mätare skruvade finns det gott om, men inte fullt så många som kan få en skitbil att se bra ut både utanpå och i maskineriet. Wilhelm Svenselius |
|
Scheckheft |
Hej och TÜV rapporten säger att en bil lever på lånad tid efter 15t mil? :D :D Mvh Scheckheft |
|
Hur många är det inte som tycker att bilen känns som om den vore ny och månaden efteråt så haglar det reparationer över den... Det är bara att putsa o vaxa o polera o fräscha upp så kan man få ett vrak att se välvårdad ut. Hur kan man "se" om motorn är i bra skick? Bara miltalet som kan bevisa någorlunda skicket om man inte gör kompprov på motorn och kollar oljeförbrukning samtidigt som man använder stetoskop på den... Då vet man lite mera! Hur många kollar maskinen riktigt? Min erfarenhet är att dom flesta arbetskamrater lyfter på huven, tittar på stickan o köper bilen därefter om den bara går bra! Inte smart, men Svensson är inte alltid så smart. Men miltal kan vara fejkat det med.... Köp nytt istället! |
|
|
Kollar man inte bilen ordentligt förtjänar man vad man får .. en verkstad, Motormännen eller en mek-kunnig kamrat hjälper gladeligen till med detta .. sen handlar det förstås också om att ha förtroende för säljaren. Wilhelm Svenselius |
|
Cenny |
>528n Jag håller nog inte med dig. Min erfarenhet är att med fel ägare så kan en motor vara väldigt risig efter ganska få mil medans den med rätt ägare kan vara lika fräsch som ny trots att den gått väldigt långt. Men visst kan det vara svårt att kolla skicket på en motor. Det men har att gå på hur oljan ser ut samt hur det ser ut i oljepåfyllning m.m. Personligen går jag alltid efter det totala skicket på bilen, det säger ganska mycket. Det går ju att känna hur sliten bilen är i hjulupphängningar, växellåda med mera och det skvallrar ju lite om hur bilen körts och vårdats. Sedan kollar man vad ägaren ger för intryck, hur ärligt han verkar vara, om han har fler bilar så kollar man lite diskret på hur de ser ut. Man ser ganska snabt på människor om de är typen som vårdar sina bilar och kör lungt eller om det är typen som bara tankar och kör med plattan i mattan. Sist men inte minst så tittar man ju i serviceboken. |
|
Cenny, Din beskrivning är precis hur jag gör när jag köper bil! Så jag håller med dig om hur man ska gå tillväga. Vad jag menar är att det är lätt att dölja repor o skavmärken här o där med lite vax o vinylsprayer... Jag har testat att få en halvsliten bil värderad på samma företag hos 2 olika försäljare. Den ena bjöd typ 55t. den andra säljaren bjöd runt 70t för samma bil! Varför sådan skillnad? Jo, jag visade upp bilen i det halvslitna skick den var i, o sedan i ett upputsat men i övrigt lika slitet skick... Plötsligt så får man en packe tusingar mer... Det visar att med extrem noga recond så kan man fräscha upp en 10 år gammal bil även i motorrummet och få den att se ut som den får en puts varje månad... Är man nogrann (Jag är det) så ser man dock lite mer slitage, fast dom flesta gör inte det, även inköpare hos bilförsäljarna, för dom tar inte ens riktigt med tid på sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.