AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.311

Vad betyder Miltalet för dig när du köper bil?

Sida 1 av 2
Cenny
Som rubriken lyder: vad betyder miltalet för dig när du köper bil?

Min personliga åsikt är att det på intet sätt är avgörande för bilens skick och framtida driftskostnader. Mna kan köra slut en modern bil på mindre än 10 000 mil och den kan gå i princip hur långt som helst. Det hänger helt enkelt på hur bilen körs och vårdas/servas.

Däremot har jag vid försäljning ofta stött på människor som inte alls delar min mening utan har en "milgräns" inprogramerad i skallen och deras mening är ofta att antalet mil är avgörande för bilens skick. Hur resonerar ni?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Eftersom jag använder mina bilar i vardagen så betyder inte miltalet nånting egentligen. 20 eller 30k mil är ingenting om bilen är skött ordentligt.
Men om man däremot är pedantisk i sitt bilägande eller om du vill köpa din "drömbil" så betyder ju miltalet desto mer. Då vill man förmodligen ha en fin lågmilare.

mvh

Miltalet avgör priset inget annat... Skicket på bilen avgör om det blir affär eller inte helt enkelt. Men dom flesta bilköpare är nog förprogrammerade med max 17000 eller så mil i pannan. Vid 25000 så vet alla svenssons att bilen exploderar och man får vandra hem med ratten i näven. ;)
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Hur långt går mätarna på E38 då? På E32 stannar den väl vid 29996 eller nåt va?

Jag är nämligen lite spekulant på en 730 som gått strax under 25.000mil. Miltalet är för mig högt, men den verkar ju vara i fint skick i övrigt.

Tråkigt om motorn skulle vara slut bara. Finns sen heller inga kvitton på att tändkablar skulle vara bytt så är ju det en kostnad man får ta sen.

Stötdämpare och övriga slitdelar kanske inte heller är bytade och då tillkommer den kostnaden inom en ganska snar framtid förmodar jag.

Är det nån som har en E38 som gått runt 40"mil kanske? Eller ALLA säljes alltid innan 30"mil? Vad händer sen? Körs de direkt in på skroten efter 30" eller dumpas de i havet?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Alla sju-serie som passerar 25000mil skruvas tillbaka till mer lättsålda 15000mil och får samtidigt en ny fin servicebok...

;-)

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Självklart har miltalet betydelse, det ger ju en första indikation på hur sliten bilen är. Men sedan hänger ju detta intimt ihop med hur väl bilern är servad och skött för övrigt.

För mig som endast använder mina bilar för nöje, är miltalet helt avgörande.

Skulle jag köpa en bruksbil skulle det sannolikt inte ha lika hög betydelse, skick, tidigare ägare, historik och allmänintryck avgör.

Mats
BMW CS #5847
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag är lite milrädd eftersom det blir så j-vla svårt att sälja en långmilare! Byter bil ofta, hade man tänkt behålla en bil i ett par år så har det väl mindre betydelse

/ Fredrik R
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo det är obehagligt med alla E38 och ibland E32:or som aldrig gått över 30k mil. Jag tror aldrig jag sett en E38 med 30k mil + på blocket t ex?

Folk som skruvar bilar ger jag inte många kronor för. 1 år i fängelse per 1000 mil skruvat skulle jag föreslå som straff om jag vore justitieminister.

Miltalet bör vara rimligt med tanke på bilens ålder och skick. Utöver detta tycker jag att det är intressantare att få reda på hur milen tillkommit. Bara kortturer i stadstrafik eller långturer på landsväg har stor betydelse på motorns livslängd. Visst går mätaren på E32 längre än 30k min 750 har passerat 32k och snurrar vidare liksom bilen i övrigt. Gläds åt att bilen skänkt sina ägare många sköna mil. Tycker det är sorgligt när man ser äldre bilar som knappt gått något alls. Hur roligt har de ägarna haft med sin BMW? Felköp??/ Entusiasten.
Miltalet har väldigt stor betydelse för mig när jag köper bil.
Lägger gärna en slant extra för att få en lågmilare.

Keep Your Distance!
alain
hej
köpde min bil på auto center .750 96a för 110.000:- fick 10000:- rabat på grund av cd växlare var kass. köpte en begadnad för 1000:-.fungerar perfekt. mätare var på 22600 mil. efter ett tag gör det jag en kontrol och visa det sig att den hade gott 27600 mil 5000 mil mer. vem görde det???. i övrig är jag mycket nöjd med bilen. den fungerar som det ska. även om den hade haft 27000 på mätare hade jag inte tackat nej till den så finn den är.
MVH ((Alain))

((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..))
maverick_750rr; Det är på tidiga E32/E34 som digitalräknaren stannar på 299960km, den gissning jag har är att bilar som endast har siffror på dom sju sista tecknen i chassinumret drabbas = till och med tillverkade ca 2/89, yngre exemplar klarar sig utan problem.

Miltal ingår som en del i helheten där skick, historik, utrustning även finns med men det är inget självändamål att köpa en kortmilare, varför skulle det vara det? Alla bra bilar klarar minst 50000mil utan dyra reparationer.

Mvh Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag köper en (billig) bil till mig själv, så spelar miltalet ingen roll alls. Men jag betalar inte lika mycket för en långmilad som för en lågmilad vagn eftersom jag aldrig kommer att få tillbaka pengarna igen när den i sin tur ska säljas.

Men när mina föräldrar skulle köpa en nyare beg bil så var jag noga med att se till att de köpte en lågmilad vagn.

Kan även påpeka att mina 2 mest problemfria biläganden har varit på de av mina bilar som rullat mest.

T.ex. MB 190 - 89 hade rullat 32 000 mil vid köp - såldes ett år senare med drygt 37 000 mil på mätaren. Reparationer: byte av bromsklossar och avgassystem.

BMW 318i - 88, 29 000 mil utförda reparationer - byte av en spindelled.

___
Bilbloggen: Länk
52
447
528:n
528i -96
En bil med +15t mil på mätaren betyder för mig att allt är utslitet utom motorn o lådan som dock kommer att behöva dyr service men ej renovering (Förhoppningsvis)

Vattenpump
Termostat
Elektroniska givare
Fläkt/Fläktmotstånd
Kliman
Stötdämpare
Skivbromsar
Bromsbelägg
Avgassystem
Katalysator
Bensinpump o relä
Rost?
Mätare i bilen (Elektronik)
Styrstag
Kulleder

Ja, man kan fortsätta länge..

Sanningen är den att en bil lever på lånad tid efter 15t mil. Men om den varit landsvägskörd i 15t mil på 3 år så går det ej att jämföra med en citykörd bil med 15t mil utspridda på 10 år. Har man tur så klarar man dock åratal utan reparationer. Om man har tur......
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Stephan 735I,

jag har 2 bokstäver och fem siffror som dom sju sista tecknen i chassinumret och
min E34 har drabbats av detta 299960 km stoppet. Bilen är tillverkad i mars 89.
Jag har bytt codeplugg 2 ggr. och just nu visar mätaren 2214.. någonting.

Mackan
$Marten; Intressant, det kanske går att ringa in exakt när felet åtgärdades, din bil säger ju att alla med enbart siffror alltid bör vara drabbade.

Mvh Stephan
528: n; Allmänna reparationer är det du nämner, sådant kan inträffat långt innan 15000mil (3 avgassystem på en 11000milers VW T4, hade varit 4 om inte det sista vore ett rostfritt) medan det lika gärna kan komma 50000mil senare, jag tänker på den 60-70000milers Subaru Outback som en halvpensionerad snubbe använde för att flytta husvagnar runt landet under uppdrag av återförsäljare, den hade original stötdämpare etc. Vad jag minns var inga/nästan inga delar utom slitage utbytta.

Mvh Stephan
52
447
528:n
528i -96
Det är bara så att vissa ex. kan rulla hur långt som helst. även utan riktig service! Men ststistiken talar för mycket underhåll på en långmilare!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tycker att miltalet spelar mindre och mindre roll vid köpet. Dels för att det kan vara manipulerat, dels för att varje bil är en individ och skötsel/service betyder väl så mycket som miltalet. Det finns riktiga skatbon som gått få mil likaväl som långmilare i nära nyskick. Många orutinerade köpare låter sig imponeras av ett långt, men osäkert, miltal.

Min nuvarande bil, XJR:en har levt sitt förra liv hos en tysk med något slags personlighetsstörning, Compulsory Car Care Syndrom. Det innebär att den känns nästan ny trots 13 000 mil och att den nuvarande ägaren inte är lika petig. Men ganska noga är jag.

Klart man hoppas att någon gång kunna köpa en sproilans ny drömbil men eftersom värderaset är så grotsekt första året låter jag hellre någon annan ta smällen.

Scheckheft
Hej
528:n: vilken statistik? Någon länk eller källa?

Mvh
Scheckheft
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...en del har en fruktansvärd otur med sina bilar ser jag :)

Stötisar(möjligen),ev något hjullager,belägg/skivor(beroende på körsätt),ev vattenpumpen på en del BMW's med plastimpellrar brukar väl vara en svag punkt innan låt då säga 15000mil, men annars så beror mycket på hur vagnen har brukats...naturligtvis.

De "528:n" skriver beror nog just på att han har haft ett "litet h-vete" med sin f.d. vagn...eller? :)

Sedan säger jag det jag sagt förut>>>Mycket i bilar har blivit sämre pga att ekonomerna fått för mycket att säga till om idag...tråkigt,men dessvärre säkert lite av en sanning idag på den hårda marknad som råder idag..

Jag håller då E32/E34 som den modell som "hann komma ut på marknaden" innan det blev tydligt med snålande(eller ej tillräckligt med testning av prylarna) med mtrl osv på bilarna..
E28:an är också välbyggd, men naturligtvis till åren såpass kommen att bl.a. rosten äter upp den...t.ex.
Men rent mekaniskt/elektriskt så var den bra i det stora hela..

Jaja...lite funderingar i ämnet.

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.