AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.840

skruven till olje lådan undertill bilen, gick sönder !

Sida 1 av 2
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Har en bmw 525i , årsm.02. Tänkte jag skulle byta olja idag , bra tillfälle inför vintern....

Tömde oljan och allt men när jag hissa ner bilen igen så märkte jag att locket till oljefiltret, glömde jag skruva loss så att olja kunde sjunka ner, så hissa upp bilen igen och skruva loss skruven undertill och tippa resterande oljan,,,,när jag skruva fast skruven igen så skruva jag så hårt så att bulten gick sönder..hade hatten av bulten i handen och resterande bit fortfarande fastskruvad och det droppa olja ....från det gamla oljan

Jag fick hissa ner bilen , stänga motorhuv och puta i bilen, jag och 2 andra vänner,,fick puta iväg bilen till en parkering och låta den stå över natten,,,men min fråga är hur får jag ut resterande skruv biten, för jag skall till bmw imorgon och köpa en ny sådan..

( fick höra att de går lätt sönder )

Kunde inte hälla nya oljan eftersom tills måndag morgon så hade allt gått förlorat så jag ställde den på parkeringen utan olja i motorn...är det skadligt !?

Samt jag köpte Castrol, helsyntet, Magnatec nåt...5-40W, är den bra ?!

Men hur får jag ut resternade bulten !?!?!?

BMW - Bil Med Wingar
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man är dålig på detta. Kan man köra genom ett gängsnitt genom gängan kanske?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
borra igenom och gänga om?

MvH Bmw 4-ever
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Alltså jag vet om att bulten är igenomhålligt..så det underlättar mycket, men jag vill inte riskera att borra eller nåt, vill inte riskera heller att gängarna som håller bulten går sönder eller bli böjda får det blir det en stoooorrr kostnad...

får försöka imorgon,,,,vill helst bogsera bort bilen till bmw , men i startläge 1 så är ratten så hård och broms pedalen likaså...och råkar jag starta motorn ja, då vet ni kanske vad som händer,,,( ingen olja i motorn ) just nu står den i en hall , där finns lift och allt....

BMW - Bil Med Wingar
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om jag förstår dig rätt är bulten ihålig och nu sitter bara gängan kvar i hålet då skallen lossnade , isåfall borde inte gängan sitta speciellt hårt och en svinpitt (skruvutdragar-tapp)i rätt dimension torde göra jobbet galant , mer avancerad lösning skulle vara att svetsa fast en bult med samma ytter diameter som inner diametern i hålet och sedan dra ut med den.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
hur ser en svinpitt (skruvutdragar-tapp) ut !? har du nån bild !?

BMW - Bil Med Wingar
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
så här:
Länk

brukar funka för det mesta och för din del borde den ju inte sitta så hårt eller...

Mvh Andreas

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Sök på biltema under gäng och snittverktyg, står som skruvutdragarset!
Länk

MVH Patrik
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
de som finns på biltema har funkat helt ok för mig dom gånger jag använt dom... Länk

Biltema har (hade?) en sats "svinpittar" som är grövre med mindre stigning på än de som Bostedt länkar till. De anser jag är betydligt bättre. De kraftigt avsmalnande går av ibland och då är det inte alls roligt ("kräver" gnistning för att få bort)! Nu är dock oljepluggen såpass grov att det kanske fungerar bra ändå med de "vanliga"....
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Oki, får gå ut till biltema och köpa de, kostar 19.90 så det är hur billigt som helst...likadana såg jag på mekonomen.se för 49.95...får försöka imorgon..tack skall ni ha allihopa, ni är guldvärda...återkommer med svar...

( ps. Skall jag hoppa över borrmaskin eller !? )

BMW - Bil Med Wingar
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vad gäller oljan så finns det bättre för ungefär samma peng, t.ex. Synpower 5w-40 eller Castrols longlife oljor, slx, som BMW rekommenderar till din bil. Magnatec är har jag själv rätt dålig erfarenhet av, har för mig att det inte ens är en helsyntetisk olja, har du kvitto kvar så byta till åtminstone Synpower. Denna månad har micro dessutom en kampanj på just den oljan.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Redan bytt allt, gick jätte bra med skruvutdragare...jätte skönt att ha fixat det,...

BMW - Bil Med Wingar
Fr
38
Freddan24
Bmw 520i Touring -92
Bra att han fick ut bulten men här ar lite bra att veta om "grisapittar" hur många här har inte dragit av dom?? har själv gjort det ett otaliga gånger.. det är ju inte det bästa sättet att få ut avdragna bultar eller skruv. många tänker ju inte på att dom är konade och bulten expanderar ut mot gängan ju mer du drar "grisspitten" och sätter sig ännu hårdare vilket brukar resultera i att grispitten går av och dom är ju inte roliga att borra ut eftersom dom är härdade. på jobbet har vi en utdragarsats från Ridgid och det är härdade sexkantsstavar typ insex som man slår in i ett förborrat hål i tex en avbruten bult och sen trär på en sexkantshylsa över "insexen" är sen är det bara att dra loss. dom vrider sig innan dom brister och då är det bara att dra ut dom och göra ett nytt försök med en ny pinne. Mycket bra metod

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
det viktiga när man använder grispitt är att det är "tillräckligt" med gods kvar i den bult man ska ha ut, så att den inte expanderar för mycket/lätt. Det gäller att inte borra för stort hål alltså.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Till MD

den Magnatec jag köpte är helsyntet...står på flaskan annars hade jag inte köpt det !!, häller alltid helsyntet i motorn,,samt jag talade med bmw innan köpet och de sade att den va bra att ha i min 525i...

Den heter Castrol GTX Magnatec Helsyntet..( 8 liter gick på 1098:- )

Samt jag köpte skruv utdragare från Mekonomen , 6 olika storlekar för 49:- sedan var det bara att skruva in de i hålet tills den fick grepp, sedan fortsätta och skruva då kom resterande bult biten ut av sig själv, tog knappt 30 sek...jag blev så gladdddd .........sedan var det bara att skruva i den nya bulten ( 25:- ) hos BMW / Malmö, och packningen, så var det klart...

Ner med bilen och i med oljan och den nya filter....
tack för alla råd och tips....

BMW - Bil Med Wingar
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Castrol Magnatec är en högraffinadirerad mineralolja, egentligen ingen äkta helsyntet, dock är den betydligt bättre än en vanlig mineral.

Castrol är lite fula och kör med detta marknadsföringstrix. Den är heller inte BMW Longlife godkänd vilket innebär att den inte är godkänd att användas enligt de ordinarie serviceintervallerna, du bör alltså byta olja igen efter 1000mil.

Tur att det löste sig med oljepluggen!

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
alltså jag byter olja ca 1 gång per år...mekonomen tyckte det va bra med den oljan..nu känner jag mig lurad..men hur kan de gå ut med detta om att den inte är helsyntet när det står på flaskan...!!! tänker inte lägga ut mer pengar på olja...

BMW - Bil Med Wingar
E3
1.828
E36
USA bilar
1098:- för 8 liter Magnatec? 549:- för 4 liter alltså? Du köper 4liter Valvoline Synpower för 330:-
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Mekonomen "lurade" min mamma också när hon köpte olja till sin bil.

Ingen fara egentligen, kör med olja tills nästa byte och välj en bättre olja då.
Magnatec är ljusår bättre än en mineralolja men inte lika bra som en riktig PAO eller esterbaserad helsyntet.

I reklamens och marknadsföringens värld är det mesta tyvärr tillåtet.
Var en tvist i USA om detta där Mobil stämde Castrol för just detta, Mobil förlorade dock eftersom domaren ansåg att Castrols olja var såpass processad att den nästan kunde liknas vid en helsyntetisk olja.

Riktiga helsynteter är bla:
Mobil 1
Valvoline Synpower
Motul LeMans (ester)
Castrol RS / Edge / TWS / SLX
Q8 Formula F1
Agrol Zenit F1
m.fl.

Sök på forumet efter Johan B:s trådar om olja, finns mycket intressant och läsvärt skrivet av honom.

Men som sagt, kör på den oljan du har tills nästa byte. Normalt intervall för din bil är kring 2000mil, kör du mindre byt en gång om året (du byter i helt rätt tid, innan vintern!).

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
E36 > Dyronomens priser har aldrig varit låga... BMW originaldelar är i 90% av fallen betydligt billigare. Jag köper t.o.m oljan billigare hos BMW återförsäljaren än hos både Mekonomen, Autoexperten och AD-Center.

Oftast handlar jag dock olja av brorsan: Länk tyvärr har han bara Castrol och Mobil...

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.