|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag hade en 525iAT 02 under 1,5 år och förbrukningen låg på 0,98 enl. mätare. Mest landsväg. Hade DSP med Nokias baslåda och det lät inte bättre än en grundutrustad Volvo. Stereon var nog det sämsta med den bilen. Nu kör jag en 98:ans 540 iAT med samma ljudanläggning, men konstigt nog bättre ljud. Mvh Mikael |
|
|
Tjenare, vet inte hur färsk den här tråden är men stötte på den o efter lite läsning tänkte jag ge min spontana tanke. Ingen Audi för pengarna 30-65 000 som en välvårdad e39 kostar är ens i närheten av lika bra, inte dåliga men verkligen inte lika bra. Och ser man sedan till ägande blir avståndet bara ännu större. Har efter åtskilliga e39:or fortfarande inte tröttnat på känslan av hur mycket bil det faktiskt är, nu för tiden ännu mer för pengarna! Både stereo och navi är med dagens mått mätt under all kritik, men man ska komma ihåg hur länge sen de faktiskt är som dom gråhåriga tyskarna började rita. Jämför med en Skoda från -98 så inser man fort varför valet är givet. Det där med att räkna exakta förbruknings-siffror är inte min grej men kan konstatera att en 530d med trimbox går helt okej och driftsäkert för MAX 0.8 milen o ofta 0.6 men skatten är dryga 8000 om året och därför krävs en del mil för motivering. Min 540 körde jag på litern rakt fram och kilometern till jobbet på vintern 1,5. Vill man ha en bra motor med bästa ekonomi ska man köpa 525/523 men då missar man också karaktär och oftast utrustning. Mitt tips skulle vara att sikta på en bil som är efterhållen och har utrustning enligt önskan och därtill "rätt färger" Hittar man det och diskuterar priset några kronor, tar sedan dom pengarna till en uppgradering av stereo så har man en bil att va nöjd med i MÅNGA mil! |
|
|
Enligt min mening har E39an sin akilleshäl i ljudet på stereon. Men det går att få bra genom att byta högtalarna och idag kan man köpa en tjusig navigator/stereo med senaste tekniken som ska passa perfekt i bilens konsoll utan att det ser ut som smäck. I övrigt..jag har väldigt svårt att sluta uppskatta E39an. Vi har haft den i sex år och visst har det hänt saker med den efter 15000 mil, men allt är förlåtet, med råge. Nyligen fick jag möjlighet att pröva E60 modellen men klarade inte av interiören exteriören. Modernare ja, men det betyder inte alltid bättre enligt min smak (Jag gillar ju musik från 70-talet och kör en MC från 30-talet...) E39ans innermiljö ör avstressad och fri från digitala excesser (Iphonen är ju jämt med i alla fall så den dosen får jag i alla fall) Lite som en riktigt bekväm fåtölj med en härlig motorgång. Exeriört är E39an också tjusig, inte modern men väldigt bra proprtioner, där ligger E60 också i lä...F11an är dock en annan sak. Där lärde BMW av designmissarna från E60. |
|
| E39ans akilleshäl är rost. | |
| Om rost på bakluckan är döden för en bil så visst. Jämför hur en E39 rostar mot en E34, inte i närheten av kexE34or. Jag hävdar att det är toplockspackningen/toplock som är dess akilleshäl. | |
| För att inte tala om rost på dom gamla e28orna! | |
|
Tycker min e34 har klarat sig rätt bra för å va en 92:a gäntemot min e39. När du säger att det är topp / topplock som är ackileshäl, vad pratar vi om då? Är det 12 Ventilsmotorn eller 24 ventilaren, den senare sägs vara väldigt driftsäker. |
|
|
M52/m54 är väldigt driftsäkra tills det händer nått med kylsystemet och dem går varma för då vrider sig toppen och packningen går. Sen när man ska byta så släpper gängen i m52 blocken när man ska dra fast toppen igen... Är väldigt nöjd med min e39:a. Den bara känns helt rätt, man kan ligga och plöja mil efter mil utan att få ont nånstans eller störa sig på nått samtidigt som man ändå kan trampa plattan i mattan och få fram en hyffsad rolig bil. |
|
|
E34ans sparklådor är känsliga mot felplacerade karosslyft( men å andra sidan är det en äldre kaross. Har god erfarenhet av rost på E34an iaf. Tänker mer på de tidigare årsmodellerna. Vanligaste felet om man följt/följer E39annonser på blocket. Över lag tycker jag E39an är bra med undantaget för toppackningen, kylaren, servopumpen. Mycket bil för pengarna! |
|
| Visst, E39:an är till åren rejält och lite kosmetisk rost dyker upp. En kollega på jobbet med en jämngammal Hyundai Trajet blev lite förbryllad då bakhjulet började luta så däcket tog i övre stötdämparfästet. Det var bärarmen som var kex... | |
|
Bmw e39 stereo är inget jämntfört med Saab 9-5 2006 största eller v70N-00 ( som vi också äger). V70ns stereo är insane speciellt med tillhörande 12" bas i skuffen. Däremot låter e39 stereon otroligt bra till mer lugn musik typ, dansband lugn pop, rock osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.