|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena. Som jag skrivit lite om tidigare så är jag sugen på en E39 530 touring 02-03. Var igår och provkörde två st. En diesel och en bensinare. Båda var 03:or. Blev dock lite besviken. Trodde att bensinaren skulle kännas piggare. Är det så pass "väl-maskerat" så att man inte märker vilket klipp det är i den eller har jag överskattat den? Det låg iofs. 4 vinterhjul i bagaget. Kan det ha haft stor inverkan? Diesel-versionen kändes lite piggare, men jag vet inte... Är inte helt säker att jag kommer köra så pass mycket att jag tjänar på att köra diesel. Båda bilarna hade manuell växellåda. Har inte haft möjlighet att prova nån med automat. Navigation: Tyckte det var fruktansvärt dålig upplösning på skärmen för att vara en -03. Gränssnittet kändes lite 90-tal... Stereon: Helt sjukt dåligt ljud. Är det så på alla E39:or? Tycker Audi har betydligt bättre ljud i sin "top of the line-stereo" Har BMW något liknande som man bör håla utkik efter? Gör det mycket att byta alla högtalare eller är stereon helt enkelt för klen? Så vad tycker ni som har betydligt mer erfarenhet av den aktuella bilen? Har börjat titta lite åt Audi A6 2,7BiT Q eller 3,0 Q. Förklara vad som gör BMW:n bättre :) Hur snålt kan man köra följande modeller? 530iA 525iA 530D med och utan automat... I övrigt så var bilarna mycket bekväma och sköna att köra och då båda hade M-paketet så var dom (som jag visste innan) sjukt snygga. Fan vad svårt det blev. Hjälp mig!! Kom med synpukter/förslag. MVH Oskar | |
|
Tjejens farsa har en bmw 528 98:a den går bättre än min 525 92:a Men det känns inte och hörs inte lika mycket, när man drar på även om det rör på sig. Vart tom lite besviken... |
|
| Fast det är en fin bil och det kan vara skönt att det inte låter så mycket så jag skulle inte tveka att köpa den. | |
| Bensinaren gör ju 0-100 på 7,9s (iA) och 7,5 men manuell så slö kan man väl inte kalla den. Tyvärr kommer den verkligen till sin rätt i farter över 100. Kraften är väldigt bra maskerad. Motorn har ingen tydlig effekt topp utan det kommer hela tiden. Kör aldrig 530in under litern blandat. Ligger runt 1,03 och då har jag sedan och manuell låda. Du får nog räkna med 1,1-1,2. På långväg ligger min runt 0,9. | |
|
Valde mellan 530i och 525i och provkörde båda ordentligt, visst går 530i bättre men jag upplevde inte skillnaden så stor att jag blev helsåld på 530i att det var det självklara valet för min egen del.Min förbrukning ligger på ca 0,95 bl.a körning och på landsväg ca 0.8-0,9lit.Sedan så blev försäkringen hutlöst billigare för min del på en 525i(5100kr/helår)gentemot en 530i som skulle bli ca.7000kr dyrare. mvh |
|
| Motorljudet och motorkaraktären talar starkt för 530 gentemot 525. | |
|
Kan intyga att BMW:s top-of-the-line "DSP professional" låter helt ofattbart dåligt! Var helt övertygad om att min var trasig, tills jag jämförde med en annan som lät lika kasst och jag sedan fick höra att de var så dåliga. Drar man ned basregistret maximalt på DSP:n kan man åtminstone spela över samtalsvolym utan att det distar alltför illa, men någon njutning kan man inte kalla det. Fattar inte varför inte de BMW ägare som betalade dyra pengar för DSP systemet inte kom in med massiva klagomål så att BMW fick fixa detta på garanti. Jag hade aldrig accepterat det ljudet för de pengarna. Möjligen har de ordnat detta på senare år, men den 01:a jag jämförde min 97:a med lät lika illa... Mvh. /Kjell |
|
| Jag vet inte va ni har för krav på ljudet men jag har Hifi DSP med 10 eller 12 högtalare i min 540 -98 och jag tycker det låter bra faktist. Jag hör inget som distar eller låter illa oavsett ljudvolym. Låter neutralt och rent över hela registret. | |
|
I min M5a-99 låter stereon vettigt tycker jag. Har DSP professional |
|
| Tycker även mitt billjud låter ok. Har HiFi paketet (10 högt. Ej DSP.) Låter bra, dock lite svag bas. Men det är åtgärdat med en hjälpsub i bagaget. :-) | |
|
Far min kör en 525iAT-01. Svensksåld, med få ägare. Jag vet inte värför, men jag har aldrig fattat tycke om denna bil. Slö, ful utan M-paket och kvalitetskänsla långt under min A6 2,4 Q - 03. Däremot inte sagt att alla 5-or är dåliga eller alla A6or är bra. Min gamla pärla: Länk |
|
|
soilwork: Antingen har du kollat pådåliga ex eller så vet jag inte vad du letar efter. 530 touring med mnuel låda som du testade går ju väldigt bra 0-100 på ca 7,0 sekunder eller nåt sånt för 528 som då hade 193hk gick på 7,5 (touring) enligt instruktionsboken. Sen står det andra siffror i modelguiden och varifrån siffrorna kommer vet jag inte. Diseln kändes piggare som jag tycker låter konstigt. den borde vara mer slö om du jämför med 530 bensinare. Har DSP med aktivbaslåda! (Orginal från BMW) och en massa högtalare överallt. Ljudet är verkligen bra. Kan spela högt utan att det börjar låta dåligt! Så Antingen ni som tycker att eran stereo anläggning spelar dåligt så kan det vara så att dom har gjort sitt! Högtalarna har också viss livslängd och då kanske är dessa sönder spelade!?? Har en svåger som gillar hålla på och bygga om och hålla på med ljudbygge och han sade att om jag skulle vilja byta ljudet i bilen vare jag inte klok! Var inte e39 modelen utnämd till världens bästa bil under den tid den tillverkades? Kolla efter fler e39 eller hitta en annat märke du är intresserad. MAn köper inte bil som man inte vil äga, eller hur?! MvH Bmw 4-ever |
|
| om 16:9 navigatorn är monterad, är det då HiFi DSP eller kan det vara något annat? Hur vet man isf. vilken stereo det är som sitter i? | |
|
har en till fråga.... Vad är det som gör att "automatare" drar så mycket mer bränsle? Om man kör på "växla-själv-läget" och inte drar så långt på växlarna så borde de väl inte dra så mycket mer? Eller vad säger ni? |
|
|
Soilwork; En automatare slirar mer och har oftast inte samma utväxling. BMW's HiFi DSP (E39, E38) låter sämre än Audis Bose system - vilket jag har haft erfarenhet av båda. X5 3.0D med automat kör man på 0.9 blandat när man mäter vid pumpen. 530D med automat borde ligga runt 0.8-0.85, aut. ca 5cl högre på diesel och 1dl på bensinalternativen. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Det är relativt små skillnade på förbrukningen mellan man/aut på dagens generation av bilar. Kan bara tala för min nuvarande jämfört med ett par tidigare automater, som var både lättare och motorsvagare men ändå drog betydligt mera. Slirningen i nya växellådor är mindre än tidigare, lock-up gör att slirningen blir noll när den växlat färdigt. Relativt hög utväxling i t.ex 528:an ger ett behagligt lågt varvtal och en förbrukning runt 0,75-0,85 är lätt att komma ner till och runt litern i stan går också att fixa. FP |
|
|
är navigatorn dvd eller cd-baserad? kan man titta på dvd-film i den? |
|
|
E39 är det brutala sofistikerade silkessnöret. Det låter inget tonnårsbröl utan det svischar upp i dårfart utan att du märker det. Kanske inte så jättekul om det var en trestegs pubertal korvkiosk raket du var ute efter. Det är mera som ett sofistikerat vin med god proviens som avnjuts av en sommelier sniffandes och sörplandes och kanske då tyvärr av vissa spottas ut i dekanteringsskålen. ;) Alltså inte för alla. Musikanläggningen luktar öststat och duger närmast till P1 och trafikinformation vilket är alldeles förträffligt tillräckligt för dom flesta. Ingen stradivarius men det går att ordna hos traktens bilstereo uppskrämmare. Angående Navi så gör man sig själv en tjänst och köper den separat kort och gott. En M-paketad E39 är ett vidunder i ren körglädje mot den något burleska framkrafsande Audi fläsket. ;) Valet är således lätt för den estetiska livsnjutaren med svansviftningstendenser. Lycka till i alla fall... |
|
|
PowerMac: Q = Quattro = awd = all wheel drive = fyrhjulsdrift = driver på alla fyra ;) Men hur som helst. Härligt skrivet. Det är bara det att stereon är så jävla viktig. Vill inte behöva lägga massa extrapengar på det direkt när det finns så mycket annat man vill göra med bilen. Tycker det borde finnas nåt BRA alternativ på en så pass dyr bil (som den var när den var ny) Men men... får väga för och emot helt enkelt. Bra med lite olika syn från er här på forumet. |
|
| Fast dom flesta Audi är Dos adelante inte Quatro. ;) Angående histereon så kan man slänga in lite sånt här Länk för en någorlunda överkomlig peng. Hur bra det blir vet jag dock inte... BOSE är nog Audis triumfkort för din del skulle jag tro. | |
|
mycket möjligt, men om jag ska ha en Audi så får det bli en med Q (som jag skrev högst upp ;)) Tack för länken btw. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.