AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.611

Lite besviken på E39. Befogat?

Sida 2 av 3
jo
70
joke
535d -09
125d -12
Har 16:9 navi med dsp och kan väl hålla med om att om man är musikälskare och vill spela högt så är den väl ingen höjdare, även om den duger gott för många.

Navin tycker jag fungerar riktigt bra och jag hittar dit jag ska. Provade en ny audi allroad 2.7d med navi och visst var upplösningen och funktionerna bra, men sådär överdrivet imponerad var jag inte. Inte hittar jag mer rätt med den inte.

Var nere i Tyskland i somras och blåste ur bilen och det var verkligen där den kom till sin rätt. Efter 50 mil på 3.5 h (dvs 142km/h i snitt) blev förbrukningen 0,75 mätt på riktigt. Min sedvanliga körning här i sve hamnar för det mesta under 0,6.

Varför 530i upplevs slö är väl för att den har sån jämn å fin effektkurva, man får titta på hastighetsmätaren helt enkelt för att se hur fort det egentligen går :)

Diesel-Framtidens melodi / JK
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Om man är ute efter bra ljud i en bil så KAN man INTE på allvar fundera över orginalstereon i olika bilar för den måste bara ut för att få bra ljud, vilken bil man än väljer. Hittar man en bil där man tycker orginalstereon låter bra så har man inga höga krav.
Smerto:
Nä förvisso, men allt är ju relativt. De två exemplar som jag kollade på i lördags lät katastrofalt dåligt jämfört med Audis "stora" Bose-stereo (som jag tycker låter helt ok för att vara orginal) Saab´s AS3 i 9-5 låter också sjukt bra i jämförelse. Saab är dock inte aktuellt för mig då jag tyvärr redan har haft en, med allt vad det innebär.
Hur som helst så tänkte jag att det kanske finns nåt liknande till E39. Därav frågan här.
s0924
Med tanke på bensinpriset OCH motorn är 530DiA det bästa valet enligt min uppfattning. Min drog runt 0,7 blandat vilket gör att kraft och ekonomi var på plats samtidigt. Skatten är tung, men totalekonomin blir ändå bättre om man kör mer än 2k mil.

Hälsar Sven

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Anledningen till att folk lägger till pengar för DSP är ju att den låter betydligt bättre än standard men enligt min mening så borde det låta bättre med tanke på vad det kostar. Min fd V70 med den billigaste stereokonfigurationen (HU 603) var full jämförbar med de DSP-anläggningar jag hade innan och efter denna.

Dock är DSP-anläggningen fullt tillräcklig för mig idag och jag lider inte nämnvärt av ljudkvaliteten. Hade jag fått samma fråga för 15 år sedan så hade nog svaret varit ett annat. På den tiden så byttes samtliga högtalare och kompletterades av extra slutsteg och baselement...

När det gäller prestanda så är 530'n ingen raket men den rör ändå hyffsat på sig. Dock så är fartökningen relativt väl kamoflerad. När jag köpte min 530 så hade jag tidigare haft starkare/snabbare bilar så lite besviken blev man ändå. Automataren är tyvärr lite lägre växlad än både 528 och 540 vilket påverkar förbrukningen negativt.

Har kört 525iAT och jag tycker 530'n är värd den lilla merkostnaden i inköp och drift.

Navin funkar bra i min 01:a och köper du en 03:a så får du MK4, dvs den hanterar DVD-kartor samt att den är snabbare i allt. Har aldrig sett Audis navigatorer så huruvida BMW's grafik upplevs som gammal kan jag inte svara på, däremot så fungerar både min MK3 och min MK4 mycket bra.

___
//Ulf
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag haft en Audi A6 2,7TQ som var en fantastiskt bra bil. Men den riktiga "känslan" infann sig aldrig. Och känslan är något som är svårt att beskriva i ord. På motorvägar så var Audi att likna vid en stridsvagn som plöjde fram, oerhört skön. Strålande vinterbil. Bra ljud i stereon. Och så vidare. Men när det svängde - och därmed dags för "aktivare" körning - så var det däremot oroligare.

Summa summarum så bytte jag tillbaka till BMW eftersom det totalt sett var en skönare bil att köra. Audi var mer "åka". Motorkaraktären skiljer sig också. Biturbon var det bra drag i (särskilt eftersom mitt exemplar var chippat) och för att matcha den så måste du upp på V8:an (dvs. 540). Däremot så blir man "lurad" av sugmotorns karaktär. Den går bättre än man tror.

Att jämföra navi mellan Audi och BMW går på ett ut. Men varför satsa på originalnavi - eftermontera istället. Då får du senaste nytt och skärmen på rätt höjd. Leta efter ett exemplar utan navi. Körkänslan måste väl ändå vara nummer ett om du hänger på detta forum ;)
le
224
leifeugen
540IA -02
Det är vridmomentet på dieslarna som gör att de känns starkare och så har de ju turbo så lätt att konvertera mer ur dem.Här i Finland säljs det mest
dieslar av 5-serien.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
530 har verkligen en riktigt härlig motor. Man kan välja att köra aktivt sportigt eller bara susa fram. En trevlig bilupplevelse för en sådan stor bil.

Sant är att den riktiga körupplevelsen för den här bilen ligger långt över tillåtna hastighetsgränser. Det verkar dessutom som BMW kalibrerat avgassystemet skickligt genom att man knappt hör motorn vid måttligt gaspådrag. Varvar man motorn ordentligt kommer ett helt annat råare ljud fram - lite mindre diskret med andra ord. I alla lägen går det ofta mycket fortare än man vill tro.

Byggkvaliteten på bilen kunde dock vara bättre med tanke på att det trots allt är en premiumbil. Trots låga mil har jag redan bytt alla bromsar, baklucka (rost), kamaxelgivare - Detta bara det senaste året. Känslan av kvalitet finns dock alltid där. Viktigt för körupplevelsen...

Stereon är som flera skrivit en riktig katastrof. Enklast - och billigast- är att byta befintliga högtalare mot - ja,nästan vad som helst. Allt är bättre än orginalen.

Innan jag köpte denna modell prövade jag en 525a - Här saknade i alla fall jag det breda vridmomentet. Men även 525an räcker ju till - Den är avsevärt billigare i försäkring.

Tusen tack för alla svar.
Nyttigt att höra lite blandade åsikter.
jo
70
joke
535d -09
125d -12
Bara att konstatera: BMW väcker känslor :)

Diesel-Framtidens melodi / JK
Helt klart...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Skillnaden i försäkringskostnad mellan 525 och 530 är högst individuell. När jag vid ett flertal tillfällen jämfört så har jag fått exakt samma premieförslag på 525 och 530 medan andra får skillnader på ett par tusenlappar per år.

___
//Ulf
Vad tänkte BMW när dom stoppade in den där leksakstereon i E39? Tyvärr så slutar inte eländet med E39 heller, utan får ses som en märkesspecifik egenhet likt bakhjulsdrift. Nog för att E39:ans nybilsköpare inte tillhör kategorin basbrölande finniga studenter. Snarare gråhåriga Herbert Von Karjan typen i konsultsvängen. Men dom är knappast tondöva heller... Fast med tanke på alla marknadsundersökningar som företas så börjar man smått undra. ;)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är baslådan standart med DSP eller fick man beställa till den?

MvH Bmw 4-ever
Sa
24
Sasse27
330im estoril blå -03
Jag har stora ljudpaketet på min,men jag har satt in en kenwood cd spelare i bilen ,och jag är väldigt nöjd med ljudet,och många kompisar tycker att det låter bra
soilwork, köp något annat märke, är MYCKET besviken på min!!!! Den är ju extremt känslig för obalans o.s.v. Om jag visste vad jag vet nu så skulle det nog blivit en Audi A4, A6 quattro eller en SAAB 9-3 Aero! Ångrar mig djupt! Eller varför inte en Golf GTI med DSG-låda (riktig häftig bil)! Och ja stereon är väldigt kass med tanke på nypriset!
Såååå extrem känslig är den inte. Min rullar på orginal M-fälgar 66 och Bridgestone Potenza och inga funky vibbar här inte trots 99 års modell! Bra däck och fina fälgar är det som gäller... Inget eftermarknadsskräp med lågpris sulor.
ow
53
owillix
X5 3,0 -2004
Z4 3,0 -2004
Tja!

Har en E39 540- 00:a, det GÅR fort och det känns inte!

I 200 känns det som man kan ta upp en DN och läsa och lyssna på lugna favoriter.

När du älskar att köra
samuel2: Ja, jag har blivit lite fundersam efter att ha läst massa sånt.
Men det största problemet är nog nästan det där med stereon/navin.
A6:ans både låter och ser bättre ut. Jag menar, såhär ska grafiken se ut på en premiumbils navi: Länk

Men det förstås... 530 är ju så jävla go!

Årets I-landsproblem
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ledsen, men jag förstår inte problemet. A6:an var jättefin på många sätt men den var inte alls lika trevlig att köra. Tungfotad och svårflirtad i kommunikationen förare-bil. Lite svårt att bygga bort det problemet - lär kosta en del! Stereo och navi går ju att åtgärda med relativt enkla medel.

Tack förresten Samuel2 för det roligaste inlägget på länge!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.