|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
En B10 V8 har inget att hämta mot en frisk BT , det måste till en B10 V8 S för att "hänga med" . Så med dessa jämförelser så "rinner" nog Volvon sakta men säkert iväg från Dobo ! |
|
|
Det hade varit trevligt och kul att ta ett race mot din volvo Flåklypa... Jag rejsat mot min polaren audi rs4 med 381 hk..Det blev DÖTT LOPP...Vi hade varsin passagerare med när vi testade...Båda hade 270-275 på mätarna "250" säkert verklig fart..Men jag ska ta bort min toppfartsspärr till våren....Det stör mig att den e spärrad..Tycker generellt att M-bilar ska kunna löpa linan ut,som alpina bilarna,och inte ha nån löjlig spärr..Men min bil väger mer än RS4:an..har 19"BBS Challenge på,men å andra sidan har jag Supersprint från "kattarna" o bakåt och som väger c:a 16 kg mot originalets 65 kg..Men jag kan erkänna att RS4:an gick riktigt bra Min bil: Länk Sebbe |
|
|
Hehe, det är ju min gamla BiTurbo som du racat emot Flåklypa! Den var i mycket bra skick när jag hade den, Ola (som ägde den efter mig) renoverade motorn och tog väl hand om den, om jag förstått saken rätt. Kan intyga att BiTurbo är mycket kompetenta motorvägsraketer. Lite underligt att han slog av vid 270 km/h tycker jag, de går betydligt bättre än så om de är "i ordning". Jag hade själv en bra dag med en trimmad Supra MKIV mellan Örebro och Arboga (bred och fin motorväg, dessutom nylagd då) en snustorr novembermorgon med några minusgrader. Bitvis var det jämnt, men det är när det kommer till toppfarten som BiTurbon verkligen visar hur genomtänkt hela bilen är. Att totalt odramatiskt susa fram i nära eller strax över (med tanke på den kalla yttertemperaturen) 300 km/h är en förmåga som mycket få, ens moderna sportbilar, kan visa upp. Tyvärr så har vi alldeles för lite "300 km/h" motorvägsavsnitt i Sverige, därför sålde jag också en av de finaste bilar jag ägt. Den var helt enkelt inte rolig inne i stan, eller ens på små kurviga landsvägar. För tung, för stum, för mycket turbobil, på det hela taget. Men, när det kom till accceleration på motorvägen och toppfart, ja jäklar, då är det inte många som har något att komma med. |
|
|
Aha...kul. Jag kommer ihåg när du hade den och även om det var rätt mörkt ute vid det här tillfället så så bilen fortfarande fin ut. Anledningen till att jag slog vid 270km/h var iaf att vi låg jämnsides vilket kan vara lite "scary" i dessa farter samt att mörkrets inbrott hade kommit. När jag slog i femman tog Biturbon någon billängd men det jämnar ut sig när han växlar. Det var ruggigt jämnt i högre farter och alltid lika kul när det blir sådana här race. Jag gissar att om vi hade fortsatt så hade Alpinan dragit det längsta strået....den har trots allt en högre toppfart än vad jag har. Flåklypa |
|
|
Quixitic, visst är det den här bilen? Länk Flåklypa |
|
|
Volvo vs Alpina 1-0 Det var en förnedring eller inspektering av s60 baklampor det handlade om igår, inget att hämta absolut noll. När turbon börjat ladda då hände det grejer i den maskinen. Min var snabbare första 1-2 sekunderna sen var det pisk i alla intervaller. Flyklåpas volvo går bättre än man tror och förväntar. Det blir ruggit jämt med en biturbo kan jag tänka mig och i högre farter vågar jag inte säga nåt. Kanske biturbon drar längsta strået eller kanske volvon. Det är 50-50. Det finns bara ett sätt att ta reda på det...nån? Finns 2st videoklipp men på min mobil som jag ska försöka få upp på datan men det kan ta ett tag. |
|
|
Flåklypa: Bor du på motorvägarna eller? Har ett race var i varannan vecka ju :). Så fort folk får syn på mitt M5 emblem så släpper dom. Ska kanske skaffa mig en Volvo jag oxå. Lite mer sleeper de. Dobo: Vi borde testa ett race någon gång. Verkar som våra går snarlika varandra. |
|
|
Flåklypa: Japp, det är den bilen, men det verkar ha tillkommit en hel del sedan jag ägde den (exempelvis monsterinstallationen i bakluckan). På "min" tid så var bilen lite mer original, vita blinkersglas fram och på sidan var väl i princip det som skiljde sig från fabriksspecifikationen. Kändes väldigt skumt att se den nye ägarens bilder på bilen, det är/var faktiskt den finaste bil jag ägt, sett till ålder. På något sätt har den satt ribban för hur fin en tio år gammal bil kan vara (den var tio år då) och när jag idag ser alla lik som bara har några år på nacken och påstås vara i nyskick, så känns det tungt. Jag förstår mycket väl att ni inte jagade på i högra hastigheter efter mörkrets inbrott, det ni nådde upp i räcker gott och väl. En kul detalj att veta om Alpinan tycker jag kan vara att den var extremt känslig för yttertemperaturen. Att blåsa iväg en varm sommardag (+25) var en enorm skillnad mot en sval natt, eller ett par minusgrader (innan saltet och snön kom). Jag skulle uppskatta det till att effekt och vridmoment kunde diffa så mycket som 10-20% beroende på yttertemperaturen. Jag trodde det var något fel, men allt var som det skulle, bilen var bara så känslig för denna yttre omständighet. Omvänt, så var det ett otroligt drag i den när tempen visade på minus, då var bilen som dopad, rapp som en kobra, jämfört med en het sommardag. Nåja, jag hoppas att den nye ägaren tat väl hand om den, jag är ganska emotionellt fäst vid den bilen. Den tredje bilden är en av mina bilder, hemifrån min gård (med röda uthuset i bakgrunden). Det var tider det, ojoj när jag på hemväg fick sällskap av en trimmad Saab 9000 Aero, då passerade man stugan kvickt! :o) Kom att tänka på det, så gick den Aeron fruktansvärt bra, han måste ha bytt låda två gånger i veckan, för med det trycket i motorn lär knappast Saabs originallådor ha hållit emot särskilt länge... :o) Eller den gången jag skulle impa på en tjejkompis genom att dra hennes syrras killes Subaru Impreza som en blixt, plockade en duva i 260 knyck. Bilen fick inte ett märke, men det var bara fjädrar över hela Närke! Stackars duva, men den hann inte lida i alla fall, det är jag säker på. BiTurbon var en bil som gjorde att man tog varje tillfälle på motorvägen, men också en bil som jag blev "förnedrad" i av både det ena och andra. När man får råsmisk av en standard Audi TT Quattro (225 hk) inne i stan, då vet man att rödljusrace, det är inte melodin. Så jag avhöll mig helst från sådant och visade min mognad genom att smyga iväg vid trafikljusen... ;o) |
|
|
Flåklypa: Om det nu inte handlade om barn, eller anorektiska fotomodeller, så får du nog räkna med minst 160 kg extra för de tre personerna. Stereoinstallationen i bakluckan såg ju ut att kunna väga en hel del också. Jag säger inte detta för att jag inte tål att en BMW blir frånkörd av en Volvo, jag vill bara att jämförelsen sker på rätta grunder. Kör testet igen med bara föraren i BiTurbon, samma bränslemängd(BiTurbon har ju en 110 liters tank) och utan allt skräp i bagaget, då tror jag att resultatet blir lite annorlunda. Det handlar ju egentligen bara om matematik: Volvo - 1600 kg/340 hk = 4,7 kg/hk. BiTurbo - 1910 kg(snällt räknat, utan stereo)/360 hk = 5,3 kg/hk. |
|
|
Tobbe, så här räknar jag passagerarvikten: Föraren 80kg, passagerare 1, 70kg, passagerare 2 (tjejen) 50kg minus min vikt på 90 kilo = 110kg. Dom var alltså tre i bilen vad jag kunde se, inkl förare. Kastar man ut passagerarna och stereon så kanske det skulle bli jämnt mellan 100- drygt 200km/h, det är min spontana känsla iaf. Förmodligen skulle Biturbon drar ifrån något i höga farter men inte mycket.....den extra vikten är som bekant inte lika påverkbar där. Flåklypa |
|
|
Nu har jag fått svar från killen med Biturbon: Jag skrev: " "Tyska Auto Motor & Sport uppmätte närmare 400 hk och 560 nm vid 13 graders yttertemperatur." Vad kan vi ha haft i Lördags....8-10 grader? :-) Grymt kul race iaf! " Han svarade: "jo det va inte nå varmare än det iaf....min ytter temp visa typ 7 grader om ja inte mins fel hehe :P ja det va skitkul...lite mindre kul för min del då :/ får göra om det när jag inte har 110 liter soppa och 2 passagerare!? men som sagt kul va det... :) " Han körde tydligen med full tank. Flåklypa |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Flåklypa! Det sved va? ;-) MVH Patrik |
|
Ha ha, nej inte direkt. Jag har inga problem med att få torsk. Jag tror iofs inte att jag kommer få det heller men det kommer att bli riktigt jämnt! Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.