|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Måste bara delge ett mer eller mindre sjukt spontanrejs jag hade ikväll emot en B10 Biturbo. Det började med att jag såg en BMW e34 med Alpinaspoiler fram på väg ut ur en rondell som leder till en tvåfilig motorväg. Alpinan accelererar i normal takt i vänsterfilen och jag kör om lite lagom fort i högerfilen men slår av lite lätt när jag är jämnsides med Alpinan i ca 90km/h....det var tydligen startskottet...han ger full gas och jag också. Vi kommer ikapp en bil som åkte ett par hundra meter framför och jag hinner precis gå in framför Alpinan i närmare 200km/h. När jag har kört om bilen går jag tillbaka i högerfilen och Alpinan glider upp jämnsides.....farten är uppskattningsvis 160-170km/h och båda vill helt klart fortsätta men det är lite lurigt att få en korrekt startsignal men det blir ändå några "pulls". Då händer det märkligaste jag upplevt i ett spontanrejs.....vi sänker farten sida vid sida till "0". Vi står alltså helt still på motorvägen och rutorna vevas ner. När vi står där ser jag föraren, en passagerare fram och en i baksätet....en tjej tror jag, ingen såg ut att vara direkt överviktig heller. :-) Vi började prata om hur vi skulle få till starterna och det blev en klara-färdiga-gå start från 50km/h som inte var helt lyckad...vi provar igen från 100km/h och det blir bättre. Allt som allt gjorde vi massor av pulls från 50, 100, 150 och 200km/h till 270km/h, vissa riktigt bra, andra mindre bra. Resultatet då? Min var snabbare i lägre farter och i högre farter från ca 200km/h och upp verkade det väldigt jämnt. Någon som åker Biturbo måste väl finnas på AP? Ni skulle till Bollnäs och reg.nr var RBY XXX, är bilen original förresten? Tack för ett riktigt riktigt bra spontanrejs! Flåklypa | |
|
Vad kör du för något? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Oj, en S60 T5 med ca 340hk. Låt inte detta bli ännu en "Volvo vs BMW" tråd.....skulle gärna vilja veta vem som körde eftersom det har varit snack om att min bil inte skulle orka med en M5 3.8 eller B10 Biturbo i höga farter men mellan 200-270km/h på mätaren tappade jag inget iaf. Sjukt spontanrejs egentligen....hur kul som helst för båda antar jag! Flåklypa |
|
|
Och ett stort plus till föraren som verkligen ville att vi båda skulle få jämna starter, det ser man inte ofta utan normalt får man försöka reagera när den andre drar iväg. Flåklypa |
|
|
Då skulle du testat mot min kompis b10 biturbo!!!!! 550hk/720nm Min bil: Länk Sebbe |
|
Gemini__ |
Skoj med lite spontanrace. Du skulle haft kameran med dig, alltid skoj med lite filmer =) Mvh: Thomas |
|
Flyklåpa; Vad har du i vrid i motorn? |
|
| Alltid kul med lite spontanrace eller hur Gemini ;) | |
|
Flåklypa: Låter riktigt trevligt, det intressanta här är ju också, du har ökat din motors effekt med c.a 90hk,. vad väger din S60? c:a 300kg mindre än en BT original antar vi... :) |
|
|
Dobo: Jag vet inte vilket vrid jag har i motorn faktiskt men jag skulle tippa på 400-450Nm kanske? Jalpina: Den väger 1550 med mig och 1/4 tank men nu hade jag lite skrot i bilen samt mer soppa så närmare 1600kg var nog matchvikten igår. Först trodde jag att det var en 535 med eftermarknadsspoiler men märkte att den bet ifrån sig betydligt bättre....såpass bra att det inte kunde vara en B10 3.5 heller, vilket glädjde mig. Ha ha....det hade sett riggat ut om vi hade filmat för sådant här händer inte. :-) Flåklypa |
|
|
Flyklåpa; Ok, går bra den volvon med andra ord... |
|
|
Den går iaf bättre än vad folk brukar förvänta sig. :-) Flåklypa |
|
|
Med tre personer i bilen och halvtank så skulle BiTurbon väga 1695 + 70 + 70 + 60 + 55 = 1950 ca: 1950 kg tänk på det när ni jämför. |
|
| Blev lite konstigt, men ca: 1950 kg skall det vara. Lite packning i bagaget och mer soppa så blir den givetvis ännu tyngre. | |
|
Den bilen är orginal, åtminstonde har den varit det när Ola hade den. Men den nya ägaren kan ju ha fixat till den. Han är medlem i Alpinacs förövrigt :-) Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Tobbe: Ja, det är ena tunga rackare det där men ser man krasst till passagerare så hade han uppskattningsvis lite drygt 100kg extra. Frågan är om det hade räckt att kasta ut 100kg för att köra jämnt under 200km/h? I höga farter där acceralationen avtar spelar vikten inte lika stor roll. Morgan: Jag tror också att den fortfarande är original.... Flåklypa |
|
|
Dobo. Nu vet du också hur den går. ;-) Filmade kompisen din något? Flåklypa |
|
|
Det är väl inte så märkligt att en relativt lätt nyare turbobil med ca 350 hk går helt ok ! Som referens används en 14 år gammal , tung och otrimmad E34 , visserligen från ALPINA men ändå :) och om ni dessutom körde "jämt skägg" upp till ca 270 km/h så är det nog den gamla E34:an som ska ha en eloge :) Och än roligare blir det om testet skulle göras mot äldre Alpina bilar ( B7 E12 , E24 , E28 ) det skulle bli lika jämt :) Intressant att pressa upp i 250 med en 350 hk Volvo och den gamla E12:an fortfarande ligger jämsides :) Hälsningar Ando Gunnarsson www.alpinacs.se |
|
|
Som sagt, vi körde jämnt skägg från 200-270km/h, i lägre farter var jag snabbare. Håller dock med dig om att det är logiskt och samtidigt imponerande att en så gammal bil går så bra i originalskick. Undrar när någon svensk tillverkare spottar ur sig en bil med motsvarande M5 e60-prestanda....om det någonsin kommer hända. Det är tydligt att tillverkarna har olika målgrupper bland köparna och tur är väl det. F.ö är det nog närmare 330 än 350hk i min maskin. Flåklypa |
|
|
Ska man tolka Flåklypas inlägg som att det nu även varit ett rejs mot Dobos Alpina B10 V8 ? Är i så fall nyfiken på resultatet.. T4 -99 |
|
|
Stämmer. Min var snabbare i alla farter, dock drog den ifrån mindre från 160km/h än från 100km/h men det är kanske inte så konstigt eftersom det går segare att öka hastigheten i högre farter. Dobos Alpina var snabbare "ur startblocken" från de intervall vi köde....50, 70, 100 och 160km/h men efter det var det faktiskt inget snack och jag tycker att vi kan begrava teorierna om att min skulle tappa flåset efter 170km/h....jag ökade avståndet hela vägen upp till 260km/h, sedan slog vi av. Vet inte om jag håller med Dobo och hans kamrat när dom tar till ord som "förnedring" och "jag har aldrig blivit så frånåkt" men det var helt klart skillnad mellan bilana. Vi var ganska överens om att Alpinan lider av sin höga vikt men lyxkänsla väger som bekant mycket. :-) F.ö kul att möta trevliga, prestigelösa och bilintresserade killar som Dobo....och du Sotam. :-) Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.