|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 530d tappar kraft ibland, orkar inte accelerera mer än till en viss nivå, typ 160. Det sitter en ny LMM i. När jag släpper av och gasar så orkar den en stund till, sen lägger den av... Jag har skrivit om detta i forumet tidigare, Länk och den har varit på verkstad, där de bytte LMM. Någon som har erfarenhet av detta? | |
|
För att utveckla problemet lite: När jag drar på för att köra fort i nornmalt drive läge så växlar den inte upp till 5:an vid ca 4000 varv, utan lägger av, förbrukningsindikatorn sjunker till nästan noll. Släpper jag gasen lite så växlar den upp till 5:an. Och låter jag den gå lite lugnare en stund så finns draget där igen. Om jag däremot kör på sportläget så drar den ända upp till 190 innan samma sak inträffar. Hann inte läsa av varvräknaren... En mek som jag pratade med sa att det kunde vara bränslematningnen, matningspumpen/matarpumpen eller vad den nu heter. Är det nån på forumet som har nåt kreativt förslag? |
|
|
Har du läst ut felkoder? /Anders |
|
| ja, de gjorde det på verkstan och bytte LMM. Verkar vara fel beslut! | |
|
Dieselpumpen? Orkar inte hålla upp trycket troligtvis. Svindyrt. :( |
|
|
Du skulle ha pengarna tillbaka! Jag har mailat lite info till dig. /Anders |
|
|
Tack för engagemanget, forumet är verkligen bra med all kompetens! Nu är jag så lyckligt lottad att den går på begagnatköp garanti, enligt konsumentköplagen... Tack Anders, jag tar med mig detta till verkstan. |
|
| Om det dessutom står ett vitt moln bakom bilen när man kör lungt 30-60 km/h... Kan det då betyda att turbon håller på att kasta in handduken?? | |
|
Har du hört något konstigt ljud från turbon? eller att de läcker nån olja? |
|
|
Nej, jag tror inte det. Det är bara det normala turbopipet, läcker ingen olja. |
|
|
Jag startade en ny tråd, börjar fundera om det handlar mer om växellådan än om bränsletillförseln... Länk |
|
|
Spridarfel, klockrent!! Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Fick du nåt svar på verkstan om hur högt laddtryck det var på turbon, eller ställde du inte frågan. robson |
|
|
Beträffande laddtryck sa de att det är dynamiskt, alltså inget man ställer in. Jag har träffat en tekniker som verkar veta vad han pratar om. Han var med och provkörde bilen och troligen handlar det om givaren (ABS?) som mäter hastigheten på hjulen som får spatt på högre farter. Men har var inte säker. Den står på verkstan just nu, kanske får tillbaks den imorgon. Jag kommer tillbaks och berättar vad det var för fel. Verkar inte vara nåt helt vanligt fel |
|
|
de på verkstan hittade inga felkoder när jag hade samma problem som din bil tydligen är utsatt för,men när laddtrycket mättes så var det 1,8bar. det finns en vacumstyrd reglering vid turbon med en låsmutter som hade gängat upp sig,turbotrycket justerades ned till 1,2kg,alltså ett enkelt mekaniskt fel,jag hade tur min att turbon klarade det förhöjda trycket utan att ta skada. somsagt det var på min bil |
|
|
Den står kvar på verkstaden. Det är konstaterat att det inte handlar om ABS-givarna. Laddtrycksfel är det inte heller. Så den får vara kvar tills felet är hittat. Har fått låna en Land Rover under tiden, är rätt ok. Inte nån racer precis men rätt rå diesel 6:a i. Längtar trots allr efter min BMW ;-) |
|
|
som dieselmeken säger spridarfel hur långt har den gått på det svenska skitbränslet? |
|
| Hej du har väl programerat om motorstyrdonet när du bytt luftmassemätare, det krävs när man byter till nya modellen av den... | |
|
Ny mjukvara är installerad, hjälpte inte! |
|
|
Nu är de inne på att det kan vara vevhusventilationen som spökar... har beställt hem delar från Tyskland. De har testat spridarna, de är OK. Fortsättning följer |
|
| Vore intressant att veta hur detta avslutades? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.