|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
DVB-H Även kallad DVB-Handheld. En relativt ny systemvariant av DVB (Digital Video Broadcasting). Är avsedd för sändning av digitala tjänster som radio, TV-program och data till handburna mottagare. DVB-H sänds via de frekvenser som är avsedda för tv och har en överföringskapacitet om 2-10 Mbit/s. En DVB-H kanal kan till exempel innehålla ett femtiotal radio eller tv-program avsedda för uppspelning på små fickburna mottagare. DVB-H är tänkt att kombineras med GSM eller 3G mobiltelefoni för interaktivitet eller beställning av tjänster. DVB-H är speciellt framtaget för att medge låg batteriförbrukning, mottagning under svåra mottagningsförhållanden, mobilt eller inomhus. Störst användning av systemet har man för samtidig sändning till många användare varvid den dyrare överföringstekniken GSM eller 3G inte behöver belastas. |
|
|
Stämmer. Ny teknik skrev just lite om detta, Nokia m.fl. har en del intressen i utvecklingen medan t.ex SE även siktar på annan överföringsteknik parallellt, för just TV i mobilerna. Just frekvenserna är ju fortfarande en öppen fråga, och en så stor överföringsmängd som ett 50-tal TV-kanaler per DVB-H kanal kanske är möjlig på en liten mobilskärm, men knappast på en större skärm, dvs löser kanske inte problemet för bilar, husvagnar och annan mobil TV-användning. FP |
|
|
Idag på Rapport var det ett långt reportage om DVB-H, väl värt att se på. |
|
|
Hej Powertoy Jag har nu monterat en digitalbox (Smartbox T15) enligt ditt mekartips, i min 530i -01. Jag får ingen bild med atennen kopplad till en av de två antennkablarna som går till vidiomodulen. Om jag däremot kopplar in en separat antenn får jag bild vilket tyder på att det är antennsignalen som är för dålig. Du har tidigare skrivit om att man kan koppla in sig på videomodulens antennförstärkare. Tacksam för tips på hur man gör. |
|
|
Hej Jeppe, Det två antennsladdarna som går till videomodulen, kommer från varsin antennförstärkare som sitter på var sida om bakrutan. (själva antennen sitter ju i rutans elslingor). Jag kan inte på rak arm säga varför det inte funkar för dig. Du har inte polvänt skärm och ledare till antennen? den invädiga kabeln är ledare och den utvändiga är skärm/jord Du har hittat fram till menyvalet aktiv antenn på i boxmenyn? Kanske är det någon defekt på den antennförstärkare du är inkopplad till? Fungerar det om du använder den andra? (Jag har provat båda mina antennsladdar och det fungerar med vilken som helst). Är det en sedan eller touring? Det verkar ha olika utförande på antennförstärkare, se längst ner i Länk (Vet i och för sig inte om det spelar någon roll) |
|
|
Hej. Idag lyckades Jag med något Jag knappt trodde på själv. För att få igång TV funktionen igen så har Jag "snöat in" på att använda en s.k. "Multibox" från A2B. Det borde vara den enklaste lösningen då man som Jag har Mk1 systemet & inte vill riva ½ inredningen för att dra kablar. Jag hade 3 " funderingar" som först måste lösas, så Jag ringde upp tillverkaren & frågade: 1. Måste man ideligen söka nya kanaler så fort man rör sig mot en ny sändare? Nej, blev svaret med prog.vara 1.13 som kom i Augusti iår så fungerar boxen precis som en RDS radio dvs den känner kontinuerligt av den starkaste signalen för TV1,2 & 4 så det går automatiskt. 2. Utsignalen ligger på S-kanalerna kan man ändra det då bilens mottagare inte tar emot dessa ? Ja, det finns 4 olika "grupper " med utsignaler att välja på bl.a kanal 5,7 & 9. OK bra, då var det tredje frågan och det var ang. bilens antenner & förstärkare. Skulle det fungera OM nu antennförstärkarna matades med spänning från videomodulen via antenn kablarna, då multiboxen inte har någon "aktiv-antenn" utspänning ? Naturligtvis matades förstärkarna på detta sättet... +12VDC ut till varje från videomodulen. Då fick Jag konstruera en litet filter som gör att Jag kör upp +12DC till förstärkarna och samtidigt skiljer från RF signalen som skall in i Multiboxen. Sedan fick Jag göra en anordning med 2 kondensatorer så att Videomodulen inte skickade in +12V bakvägen in i Multiboxen. Det var en otrolig känsla av lycka & förnöjsamhet, när Jag vred nyckeln till steg 1, valde TV läge & sökte kanaler, 3 st KNIV-skarpa bilder kom fram (TV1,2 & 4) precis där de skulle vara & Jag uppskattade tom reprisen av "Bonde söker fru" som var det första Jag såg. Hur det kommer att fungera med sökningen & mottagningen då Jag kör får vänta till våren, då bilen är avställd. Man blev 3295 SEK fattigare, men vad gör det då TV funktionen är återställd. MVH Stefan |
|
|
Hittade multiboxen (A2B) på ett annat ställe och lite billigare. Kostade 2847 kr. sist jag kolla. Kika runt innan ni köper första bästa... Här är den Länk I always bring money by the bucketload 2 local stealership so I believe EVERYthing they ever tell me |
|
|
Gör en uppföljning på mitt inlägg från i vintras. Jag var ju spänd på att se om Multiboxen fungerade som en RDS-radio dvs hittade de digitala signalerna för TV1,2 & 4 när man reste runt i landet. Idag kunde Jag nöjt konstatera att så är fallet, var en tur till Falköping och dessa kanaler kom in precis perfekt utan att Jag behövde göra något alls. Jag kan verkligen rekommendera denna lösning för oss med gamla mk1 nav/tv enheten. MVH Stefan |
|
| Lyfter tråden igen...Tänkte fråga dig Otto om du bara får in TV1,2 & 4? Vi andra med digitalbox får in 24:an, TV6, Barnkanalen och TV7. Missar man inte en del om man köper din multibox eller rekomenderar du den? Har själv plockat i en digibox och är grymmt nöjd och mitt bygge gick på strix under 1000 lappen. | |
| Glömde skriva att förutom TV1, 2 och 4 så får vi in ovannämnda kanaler. | |
|
Hej Marios. Jo Det är bara 3 digital kanaler som konverteras till analoga & skickas ut. Dock kan man välja vilka av de fria digitalkanalerna man vill ha. Jag kan rekommendera multiboxen till dem som (liksom jag) har den gamla mk1 navi/tv anläggningen och som inte vill dra in extra kablage i kupén för att kunna växla/ söka kanaler på en separat digitalbox. På dessa gamla så går det inte att byta "rätt av" till en kombinerad analog/digital enhet utan att byta ut en massa annat också. Funktionen nu är att Jag alltid kan se 1,2 & 4 (som jag valt bland de fria kanalerna) varhelst i landet dessa sänds digitalt, de återfinns alltid på programplats 1,2 & 4 utan ytterligare sökning. (OBS att den släpper igenom alla analoga signaler också, så där det finns analoga utsändningar kvar så funkar det precis som vanligt). MVH Stefan |
|
|
Hm, känns som det nog är värt att vänta litet till - om det inte redan finns borde det väl snart komma in box för typ 499kr som klarar att ställa om frekvenserna när man rör på sig? Känns som det största problemet tycker jag. Folke, en fundering: Borde det inte gå att utnyttja båda antennerna genom att sätta nån sorts enkel kombineringsmackapär? Analog TV kräver förstås ett mer eller mindre komplext diversity system för att använda 2 antenner, annars blir det väl spökbilder. Vad jag förstått är tex reflektioner inget problem för DVB, utan tvärtom en fördel, så borde inte samma sak gälla för en signal som skapats genom att kombinera 2 antenner? |
|
| Hej! Jag undrar om någon har satt i en digibox med RF modulator och fått det att funka?Skulle gärna vilja ha dom fria kanalerna men tycker att det borde gå att komma billigare undan än BMW original.(har MK1. 4:3 skärm).Många har haft den tanken men kan inte hitta någon som gjort det. | |
| Sorry! Jag borde tänka efter innan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.