AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.481

Enkel Digital tv ?

Sida 1 av 2
Ok jag vet att det finns många trådar om det här ämnet.....men....jag har tittat på en e65 och jag vill veta vilket som är det billigaste och enklaste sättet att få digital tv !? Är det en digital videomodul som gäller ?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej, Har ditt tilltänkta objekt har analog videomodul? I så fall går det säkert bra att använda en billig digitalbox för hemma bruk. Jag kommer snart att lägga upp ett mektips på hur jag har installerat min digitalbox. det blir för e38, men principen lär säkert gå att tillämpa även på e65.
Kort om de problem jag träffade på:
Boxen behöver ju helst gå på 12v, men det gör ju flertalet på marknaden.
Vill man ha en dold installation i bagageutrymmet så behöver IR-sensorn till fjärrkontrollen lödas bort från kretskortet och dras fram i kupén. Sedan vill man ju också att strömmen bryts till boxen med tändningen så den inte drar ur batteriet, (de flesta boxar behåller minnet utan ström). Vill man ha bra mottagning behöver man även koppla in sig på en av videomodulens antennförstärkare och sätta valet: antennförstärkare på i digitalboxens meny. Tillslut så är det ju snyggast att koppla in sig på AV-in direkt på videomodulen så man inte behöver dra någon sladd inne i bilen till AV-in uttaget.
se
661
seb_540
328i M F30
Hur är mottagningen under färd? Har fått för mig att dtv är svårt i rörliga bilar eftersom det kräver en renare signal än analog. Antar att fabrikssystemen har diverse avancerade diveristy antenner mm för att kompensera...
Jag funderade på det du säger att man kunde koppla in en vanlig digitalbox (bilen har tv modul) men då blir det ju det här med fjärrkontroll vilket jag helst skulle vilja slippa. Kom på då att det finns ju en digitalbox för vanlig tv som gör om signalen till digital och sen till analog igen så att man kan ta upp kanalerna via vanlig sökning...borde inte det fungera på bil också ? hmm
po
1.178
powertoy
528i -82
Hopp, Inlägget har visst hittat hit, och även jag. Seb, Jag blev positivt överraskad över hur bra mottagningen är. Den gamla analoga mottagningen blev ju ofta brusig och man åkte ifrån närmsta sändare stup i kvarten. Digitalboxen är betydlig stabilare. Bild och ljud är helt perfekt under färd på de flesta platser. Där antennsignalen är för dålig så fryser bilden och ljudet kan "klippa" Lonn: Tänkvärt, det borde nog fungera. Visa gärna någon länk till den här typen av box så ska jag klura lite till. Jag var också skeptisk till att ha en fjärrkontroll drällandes i bilen, men jämfört med det tryckande och skruvande man fick hålla på med på den analoga tiden, för att söka efter bästa sändare, så känns det mycket bekvämare nu. TVn inställd på AV och kanalvalet stabilt på fjärrkontrollen.
le
224
leifeugen
540IA -02
Har BMW:s ana/digi box +2 tiläggsförstärkare+kabel för bild under körning.Här iFinland funkar det helt ok om du är på ett bra sändningsområde,men när du kommer ytter om området försvinner bilden och det kommer MUTE.Enligt Bianca så funkade det helt ok för honom,men jag fick aldrig svar om han kört på sådana områden då digibilden försvinner eller Pixlar.Eller så har ni så mycket bättre sändninsnät i Sverige.Då jag är på ett bra område funkar det jättebra samt när jag står still pangbild och ljud.Så ge fler åsikter om saken eller finns det ännu någon tilläggsförstärkare som kunde installeras för dåliga sändningsområden?
Hej Powertoy. Det börjar bli dags att montera digitalbox i bilen. Skulle du (eller någon annan) kunna beskriva lite tydligare hur digitalboxen kopplas samman med bilens videomodul? Jag har en E39-01.
po
1.178
powertoy
528i -82
Hej Jeppe,

Med lite tur kommer mektipset upp inom några dagar under Gör-det-själv.
(Jag skickade en Powerpointpresentation som trilskades, så nu har jag skickat tipset på nytt med bilder och text separerade).

Lite förhandsinfo till din fråga:

Digitalboxar har oftast en scartkabel som utgångssignal. Om du "slaktar" en universalscartkabel så ska du använda:
stift 19 composite video out,
stift 3 + audio out
stift 21 jord (metallchassiet på kontakten)

I kablaget behåller du två kablar med skärm, (jordfläta på utsidan av kabeln).

För videosignal:
Löd en kabel från scartdonets stift 19, till stift 6 på videomodulens vita don "X18806" och jordflätan från scart stift 21, till videomodulens stift 15.

För audiosignal:
Löd den andra kabeln från scartdonets stift 3 till videomodulens stift 4
och dess jordfläta också från scart stift 21 till videomodulens stift 5.

"X18806 Pin Outs"
Audio in + = stift 4
Audio GND (skärm) = stift 5
Composite video in + = stift 6
Video GND (skärm) = stift15
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Hmm.. Lonn: den där boxen som klarar av att avkoda digitalsignalerna och muxa ut dem till en analog tv signal.. jag har hört talas om den, men jag har inte hittat vem som tillverkar eller säljer den. Har du någon information om den? Skulle kunna vara en mycket smart lösning.

/L
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kjell har en; Länk
beijar: Alla digitalboxar gör just det som du skriver, det är "enda" funktionen de har..) Eller du menar att även inkludera en RF-modulator som på t.ex videoapparater? Det blir lite kaka på kaka med lite försämrad bildkvalité, då mister man grundfinessen med digital TV-teknik. Om det gäller även kodade kanaler utöver de fria så tillkommer kortläsare osv för programkortet. Vad jag funderar på i ovanstående tråd: TV-sändningen sker ju med stereoljud, bör man inte koppla in R&L ljudkanal hela vägen in i bilen också?
När man flyttar sig ur sändningsområdet måste man söka upp och lagra nytt kanalpaket för de digitala kanalerna, lite omständigt jämfört med vanligt kanalbyte tidigare. Undras om det inte behöver komma ut lite mera fordonsanpassade lösningar angående bl.a detta, alla vanliga boxar är ju för stationärt bruk där man bara söker upp och lagrar kanalpaketet en gång vid första installationen. Att göra ny grundinstallation gång på gång i bilen tröttnar man snart på.
Problemet med antennsignalen som hela tiden varierar osv när fordonet är i rörelse gäller även vid digitala sändningar, om än i annan "form". Detta kommer man aldrig ifrån så länge man inte kan tänka sig rejäla yttre antenner med avancerad teknik, troligen vill ingen ha detta på biltaket...)

FP
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Nej, du missförstår, kanske ska förklara lite bättre:

En box som klarar att ta ned samtliga fria kanaler parallellt och därefter packa ihop samtliga kanaler till en ny analog signal innehållandes samtliga kanaler. Det gör inte alla boxar. Vad de vanliga boxarna gör är att skicka en kanal vidare och inte flera kanaler samtidigt. Denna typ av box är mer av den typ som används vid kabel-tv installationer i en fastighet. Dvs. en demux/mux.

Vanligvis gör man ju så här:
DVB-T --> Avkodare --> Vald TV-kanal ut --> RF eller, composit, s-vhs, RGB osv

Vad Lonn var inne på och vad jag tror kan vara en smart idé är:
DVB-T --> Massavkodning (DEMUX) --> Ny analog TV-signal RF (MUX) av alla kanaler --> In i antennkontakten och vips.. tv bild ;)

Vet att jag läste om denna box för några månader sedan men kan inte komma på var.

Och nej, man missar inte allt vad gäller digital-tv. Man får en bättre transmissionsteknik med DVB-T, och den eventuella förlusten i mitt lilla isolerade bilnät kan jag leva med ;)

/L
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Googlade lite och boxen finns och klarar tre samtidiga kanaler.

Kolla på:
Länk

Multibox från A2B Electronics.

En box för alla TV-apparater i hemmet
För marksänd digital-TV
Ingen ytterligare fjärrkontroll
Enkel automatisk installation
Söker upp SVT1, SVT2, TV4 automatiskt
Kan ta emot alla fria marksända kanaler
Menysystem för att välja program och utkanaler
Vidarebefordrar samtliga analoga och digitala signaler på UHF ("Loop through")
"Loop through" ger möjligheten att efter Multiboxen koppla in en digitalbox med kortläsare för avkodning av marksända betalkanaler

Ska nog ta och leta upp en sådan.. och prova lite.

/Lasse
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
..nu såg jag att Kane var inne på det lååångt innan.. jaja.. så går det när man läser och dricker vin samtidigt.

/L
Ka
5.697
Kane
Precis, öppna ögonen...;)
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
;)

Men den var inte billig precis, strax över 3 tusen.
Å andra sidan så är ju inte bmws hybridmottagare billigare..
Får ta mig en funderare. Helt klart ett intressant alternativ.

/L
Ok beijar, jo det finns ju Multiboxen ovan och även mera professionella kit om man vill ha flera kanaler. Fortfarande är den avsedd för stationärt bruk och ger tre kanaler ut på RF-signal i VHF-bandet, varav två inom bandet för kabelkanalerna, frågan är kanske om bilen har s-kanaler osv, annars blir det bara en kanal kvar.
Men visst, man kan använda vanlig manövrering i bilen för denna kanal, sen får man ta fram fjärren osv för att göra ny installation osv om man kommer in i nytt sändarområde. Bättre transmissionsteknik kan kanske diskuteras vad gäller DVB-T, denna är fortfarande optimerad för fasta mottagare och antenner osv.

FP
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Enligt specen så ska den automatsöka upp dessa kanaler. Hur det fungerar vid mobilt nyttjande är en annan sak. Beror ju på hur det är implementerat i deras box. OM det är gjort som så att den gör återsökning så fort den tappar en kanal så *kan* det ju fungera.

Och javisst, DVB-T är en teknik primärt för fasta mottagare. Men vad är alternativet just nu?

DVB-H är ju än så länge bara i test.

/L
Den automatsöker säkert alla tillgängliga kanaler och memorerar vid första installation osv, precis som alla boxar och även vanliga analoga mottagare av lite senare modell. Men sen får man nog reseta och göra om detta om man kommer in i nytt sändarområde osv, tror inte den gör detta automatiskt eftersom den ju är avsedd för fast bruk osv. Men man vet ju aldrig. DVB-T är helt klart det system som står till buds just nu, man har ju inte släckt ner alla analoga nät än så det tar tid innan nya frekvenser kan frigöras. Man håller som bäst på att planera för vilka frekvenser och band som DVB-H skall använda osv, det blir en huggsexa, det finns andra tjänster också som trycker på och frekvenser är sen länge en bristvara.
TV-tittande just i personbilar i rörelse har ju av naturliga skäl ganska låg prioritet och tur är väl det, närmast tillhands kan möjligen husbilar osv ligga, där man står still och har normal antenn osv, och där funkar ju DVH-T utmärkt.

FP
Ka
5.697
Kane
Folke: Vad är DVH-T?
Det är ett nytt system som presenteras nästa vecka.. Håll koll i facktidningarna...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.